במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד באירוויזיון, העיד.ה ש"הזיל.ה דמעות" כשגילתה שעדן גולן, נציגת ישראל, העפילה לגמר האירוויזיון שייערך הערב (שבת) - כך מדווח לפני זמן קצר אתר "סקיי ניוז".
2 צפייה בגלריה
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד באירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד באירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד באירוויזיון 2024
(צילום: Sarah Louise Bennett, באדיבות EBU)
במבי ת'אג - המזדהה כנון-בינארי.ת וממוקמ.ת במקום החמישי בטבלאות ההימורים עם השיר Doomsday Blue - קרא.ה לאיגוד השידור האירופי (EBU) לנהל טוב יותר בעתיד את העיסוק הפוליטי בתחרות, וכי עליהם להתמקד ב"לפתוח את הלב ולפתח מודעות וקצת אנושיות". כמו כן, הזמר.ת הוסיפ.ה כי המחאות וההפגנות שקוראות להחרים את ישראל עקב הלחימה בעזה "האפילו לגמרי" על התחרות. "זאת אווירה אינטנסיבית להפליא. אני לא חושב.ת שזה נוח לאף אחד מהמתמודדים, למען האמת".
עדן גולן סופגת קריאות בוז בחזרת השופטים
(צילום: רון בוצר)
דבריו.ה מגיעים בעקבות ההפגנה הפרו-פלסטינית הגדולה שהתקיימה בחמישי האחרון, ושבה השתתפו אלפי מפגינים - בהם פעילת האקלים גרטה טונברג, שמתחילת המלחמה מביעה תמיכה בתושבי עזה ובחמאס - בעוד חלק מהמפגינים צעקו קריאות שונות נגד ישראל, בהן "מהנהר ועד לים", "בדם ואש נפדה את פלסטין", ואף קראו "שלחו את היהודים חזרה לפולין". בשלב זה נודע ל-ynet, כי במשטרה השבדית מעריכים שגורמים פרו-פלסטינים ינסו להסתנן הערב לאירוע הגמר שיתקיים בארנה כדי לבצע פרובוקציה בזמן הביצוע של גולן, אך טענו כי הם "ערוכים ומוכנים" לתרחיש. יחד עם זאת, לפי דוברות המשטרה, אם אכן תתרחש פרובוקציה פרו-פלסטינית משמעותית בתוך האולם, היא יכולה לקרות רק מעובדים ומתנדבים שעובדים בארנה ואמורים לעבור סלקציה מוקדמת. לדעתם לא ייכנסו צופים שיערכו פרובוקציה משמעותית.
במבי ת'אג המשיכ.ה והביע.ה דאגה כי אירלנד עלולה לפספס הצבעות בגלל "החרם המתמשך שקורא לבטל את האירוויזיון" בשל השתתפות ישראל. "אני חושש.ת שנפסיד הרבה קולות בגלל החרם, ושזה יגדיל למישהו אחר את הסיכויים לזכות. אני לא חושב.ת שזה צריך לקרות, אבל יש 200 מיליון צופים". את דבריו.ה חתם בכך שאמר.ה שלדעתו.ה אנשים צריכים להצביע לביצוע שלהם "למען האמנות, למען שינוי, כדי להשפיע על דברים, וכדי שיזכה השיר הכי טוב והמבצע הכי טוב בתחרות".
עוד בנושא:
בחודש מרץ, במבי תא'ג לקח.ה חלק בעצומה שקראה להפסקת אש בעזה ול"חזרתם הבטוחה" של החטופים הישראלים, לצד תשעה משתתפי אירוויזיון, בהם הנציג הבריטי אולי אלכסנדר, הנציג הפיני Windows95Man, הנציג.ה השוויצרי.ת נמו ועוד.
מאז נחשף גם כי בנאמבר של בייבי ת'אג שהוכן לאירוויזיון, מצחו.ה עוטר בסימן באוגם (אירית עתיקה) המסמל "הפסקת אש", לצד הכיתוב "לשחרר את פלסטין". עם זאת, מארגני התחרות מנעו את האירוע - כשאחרי דין ודברים עם המשלחת האירית, אלה הסכימו לשנות את הכיתוב במשדרים החיים. נציג מטעם ה-EBU הסביר את ההחלטה בכך ש"הכיתוב שנראה בזמן חזרת התלבושות על במבי ת'אג סותר את כללי התחרות שנועדו להגן על אופיו הא-פוליטי של האירוע". במהלך מסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר חצי הגמר בהשתתפותו.ה, במבי ת'אג אמר.ה: "זה היה לי חשוב מאוד כי אני בעד צדק ובעד שלום. לצערי הייתי צריכ.ה לשנות את המסר הזה בגלל ה-EBU". הנוכחים במסיבת העיתונאים הגיבו לדברים במחיאות כפיים סוערות.
2 צפייה בגלריה
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
כזכור, עם הופעותיה בחזרות השונות - כמו גם במשדר חצי הגמר השני - הנציגה הישראלית ספגה קריאות בוז רבות מצד הקהל, כשמישהו בקהל אף נופף בניגוד לחוקי המקום בדגל פלסטין. עם זאת, ועל אף קריאות החרם והאיומים, ישראל הוקפצה בתום חצי הגמר השני מהמקום השמיני בהימורים למקום השני והנחשק, כשלפניה ממוקמת קרואטיה.
כשבמבי ת'אג נשאל.ה על ה"תקרית" שבגינה הושעה אתמול נציג הולנד יוסט קליין מחזרות עד הודעה חדשה, והאם היא.הוא ואחרים תומכים בו, הגיב.ה: "אני לא יודע.ת בדיוק מה קרה שם, אבל אני תומכ.ת בכל מי שהוא פרו-פלסטיני". יש לציין כי לא הוכח קשר בין ה"תקרית" לבין המתרחש בישראל ובעזה - אלא פורסם בכלי תקשורת שונים מעבר לים כי ההשעיה הגיעה בעקבות עימות פיזי שהתרחש בינו לבין עובדת של אחת מרשתות השידור שנכחה במקום. עם זאת, במשלחת הישראלית בדקו אם מדובר במחאה נגד ישראל - אבל האיגוד האירופי טרם הגיב ישירות להאשמה זו. לאחר שנעדר משתי חזרות - בהן חזרת השופטים שבה אלה מנקדים את המתמודדים - בשלב זה, עוד לא ברור אם קליין יופיע בגמר הגדול.