עם ההודעה העצובה אמש (ב') של דובר צה"ל תת אלוף דניאל הגרי, על מותם הטראגי של ארבעת החטופים - יורם מצגר, חיים פרי, עמירם קופר ונדב פופלוול - בשבי חמאס, לאחר שבאותו הבוקר הוכרז על מותו של דולב יהוד, שהוגדר כחטוף וגופתו נמצאה בישראל - התכנסו בערוצי הטלוויזיה המסחריים לשאלה האם נכון בכלל לשדר בידור בערב כזה - ומה המשמעויות. כך התקבלו ההחלטות מאחורי הקלעים לבטל את שידור תוכניות הפריים טיים שתוכננו:
גיא מצגר, בנו של החטוף יורם מצגר, בשיחה טלפונית עם אולפן מוות לאחר ההצהרה על הרג אביו בעזה
(צילום: ליאור שרון)
ההחלטה בעלת המשקל הגדול יותר הייתה בערוץ 13, שם תכננו לשדר את "אירוע הכניסה" השני של דיירי 'האח הגדול' במסגרת העונה החדשה של הריאליטי, שעלתה לשידור יממה בלבד קודם לכן. מדובר בהחלטה כלכלית משמעותית, שכן התוכנית אמורה הייתה לעבור בשידור חי, דבר שביטולו עולו כסף רב. "כולם היו קרועים ועצובים מההודעה על מותם של ארבעת החטופים, וברמה המוסרית - לאף אחד כמעט לא הייתה דילמה. זו לא שאלה של אסקפיזם, זו שאלה מוסרית, וזה מה שהכתיב את הכללים", אמר גורם בתעשיית הטלוויזיה בישראל.
ברשת התלבטו ממש עד לרגע האחרון, כשלדברי גורמים המעורים בפרטים, המנכ"ל החדש של הערוץ, אמיליאנו קלמזוק רצה לשדר את התוכנית למרות ההודעה הקשה. "יש כאן משמעויות לא קלות שהיוו דילמה", אמרו גורמים המעורים בפרטים. "יש את הכסף - עלות ביטול שידור חי מוערכת במאות אלפי שקלים, וגם צריך לא לשכוח שמדובר בפורמט בינלאומי".
2 צפייה בגלריה
מתוך "האח הגדול"
מתוך "האח הגדול"
מתוך הפרק הראשון של "האח הגדול"
(צילום: באדיבות קשת)
לכן, נערכו התייעצויות ממש עד דקות לפני שידור התוכנית, כשחברת ההפקות אנדמול (הזרוע של החברה הבינלאומית) התנגדה. האופציה שעמדה בפני ערוץ 13 בסיטואציה הייתה להמשיך לצלם כרגיל, להקליט ולשדר ביום אחר. במצב כזה, גם שיקול ערוץ 26, שמלווה את "האח הגדול" 24 שעות ביממה, נלקח בחשבון. החלטה כזאת משמעותה לסגור אותו עבור הצופים עד לשידור הכניסה השנייה שתיערך הערב.
בסופו של דבר ברשת קיבלו את ההחלטה שלא לשדר את "האח הגדול" למרות כל השיקולים הכלכליים, והודיעו כי התוכנית אכן תצולם ותשודר למחרת. "אם רשת היו משדרים את 'האח הגדול', סביר להניח שהרייטינג היה גבוה", אמר גורם בתעשיית הטלוויזיה, "אולם הציבור היה מתקשה להכיל שידור תוכנית בידור בערב כזה, וייתכן שהיו לכך משמעויות אסטרטגיות ארוכות שישליכו על המשך העונה של הריאליטי. זאת כשגם כך מדובר בהחלטה לא פשוטה לשדר תוכנית מהסוג הזה בתקופת מלחמה".
במקביל, בקשת היו הראשונים להודיע על ביטול שידור "רוקדים עם כוכבים" בשל האירועים, שם ההחלטה התקבלה בקונצנזוס. יש לומר כי מדובר בהחלטה פחות מורכבת, שכן לא מדובר בשידור חי, אלא בשידור תוכנית שצולמה מראש. משוך כך, דחיה שלה לא אמורה לפגוע בהמשך העונה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "רוקדים עם כוכבים"
מתוך "רוקדים עם כוכבים"
מתוך "רוקדים עם כוכבים"
(באדיבות קשת)
גם בתאגיד כאן, בדומה לקשת, ההחלטה הייתה פחות מורכבת - שם הודיעו מיידית על ביטול שידור השעשועון "האחוזון העליון". גם אצלם מדובר בשידור שהוקלט מראש, וביטולו לא מהווה כאב ראש כלכלי. אגב, מאוחר יותר בלילה, התאגיד נכנסו לשידורי חדשות שליוו את השריפות שהשתוללו בצפון, בזמן שבערוצים המסחריים שידרו תוכניות אחרות.
בערוץ 14 שודרה לפי התכנון התוכנית "הפטריוטים", שם התארח השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שאמון בין היתר על מערך הכיבוי וההצלה מתוקף תפקידו - זאת בזמן שהשריפות התלקחו בצפון, והוא הודיע רק בבוקר שייצא לאזור.
מרשת נמסר בתגובה: "בשונה מכל תוכנית אחרת המשודרת כעת, 'האח הגדול' היא תוכנית ריאליטי שמשודרת בשידור חי. לכן נדרשה שיחה של כלל הגורמים המקצועיים ברשת ובחברת ההפקה כדי להבין את מורכבות האירוע ולקבל החלטה האם לשדר וכיצד. לאחר שנשמעו קולותיהם של אנשי המקצוע קיבל מנכ"ל רשת 13, אמיליאנו קלמזוק, החלטה שלא לשדר את התוכנית, והחלק השני של אירוע הכניסה לבית האח ישודר היום".