ענק התרבות יהונתן גפן הלך לעולמו היום (ד') בגיל 76. אנשי ציבור ותרבות ביכו את לכתו וספדו לו. בתו שירה פרסמה את תמונתו בחשבון הפייסבוק שלה וכתבה, "חושך נפל על הרחוב. לילה-טוב".
4 צפייה בגלריה
יהונתן גפן
יהונתן גפן
יהונתן גפן
(צילום: אביגיל עוזי)
"יהונתן גפן היה מגדולי הכותבים הישראלים", ספד לו שלמה ארצי. "חד, משפיע ואמיץ שגידל דור כותבים אחריו. 'הנסיך הקטן מפלוגה ב'' הוא השיר הראשון שעולה על דעתי לקראת יום הזיכרון. רק יהונתן היה יכול לנסח הגדרה מהסוג הזה. חייל ישראלי, נסיך קטן שנופל בקרב במדבר. או 'יונתן סע הביתה, קח רכבת קח אווירון, קח מתנה קטנה לילד'. מה יותר יפה משורות שיש בהן רצון עז לחזור לארץ? שמונה שנים הופיע יונתן בני כגיטריסט מלווה של יהונתן גפן ובכל רגע אהב אותו. חיבוק לאביב, שירה ולמשפחה. יהי זכרו ברוך".
"יהונתן גפן נפטר, ואיתו הלך מאיתנו חיוך שובבי ונצחי, של מי שידע ללכוד את הרגעים הקטנים ביותר והגדולים ביותר ולהפוך אותם לטקסטים נצחיים", נפרד נשיא המדינה יצחק הרצוג. "קשה לדמיין את הוויית היצירה הישראלית, את הפזמונים שלנו, את עולמות הספרות והתיאטרון - ללא תרומתו הייחודית והבלתי-נשכחת. איבדנו היום בטרם-עת יוצר חד ונפלא, יחיד מסוגו, בן למשפחה עתירת זכויות שגם זכה להעמיד אחריו דור שני, יוצר ומוכשר, שכולנו מתברכים בכישרונו. הנסיך הקטן מהעמק, בן נהלל שהיה ללוחם ולקצין, מי שאהב את הארץ ואת אנשיה, ודווקא בשל כך לא חסך מהם את שבט ביקורתו השנונה. נכסי צאן הברזל שהותיר לנו הם מורשת נצח ואנדרטה חיה ולא פחות מכך בועטת - לפועלו המרשים, הייחודי והישראלי כל כך. י(ה)ונתן סע הביתה, אנחנו כבר מתגעגעים. תנחומיי הכנים למשפחת העמק, למשפחות גפן ודיין ולכל אוהביו".
יוני רכטר, מי שהלחין את ספר השירים האגדי ופורץ הדרך של גפן, "הכבש השישה עשר", סיפר על ההיכרות שלו עם גפן: "בשנות העשרים שלי נפגשתי איתו לראשונה והלחנתי את שירי 'הכבש השישה עשר' ומאז לא נותק הקשר. 'הכבש' המשיך לחיות בתיאטרון (במחזה שכתב מיקי גורביץ) ובעוד הרבה הפקות כולל באינספור בתי ספר. ואני נוכחתי בכך ששירי הילדים של יונתן לעולם לא מתיישנים. יש בהם פשטות ואמת עמוקה שרק ילד יכול לבטא בישירות כזו שלא תיראה מלאכותית. העולם שהם מבטאים הוא מנקודת המבט של הילד הרגיש והפגיע, זה שרק 'האיש עם החורים בגרביים לא יוצא לו מהראש', זה שחווה את הגן הסגור או זה שאבא שלו חזר מאילת עם צדף אבל בעצם לא לקח אותו לשם. מותו הוא לדעתי אבדה גדולה לתרבות הישראלית. יהי זכרו ברוך".
"הנסיך הקטן מת פתאום", כתב גידי גוב, ממשתתפי "הכבש השישה עשר". "יונתן יקירי, שרנו על כבשים ושוקולד וסבא וסבתא ושיר ערש מופלא לשירה. ואין ילד שלא מכיר את הכבש השישה עשר המיוחד. כל כך הרבה עולם הבאת לחיינו, חיבוק וגעגוע שמתחיל עכשיו".
4 צפייה בגלריה
יהונתן גפן
יהונתן גפן
יהונתן גפן (במרכז) עם גידי גוב ויוני רכטר
(צילום: ענת סרגוסטי, "העולם הזה")
"הייתה לו (ליהונתן), הייתה לו נפש להקשיב, היה לו לב לחשוב, הייתה בו סקרנות של ילד לצמוח ולכתוב", פרסם באינסטגרם שלום חנוך. "הייתה לו אוזן לצלילים, תווים הוא לא למד, הייתה לו אוזן לשפה, בלי שידע דקדוק, אוזן נפלאה הייתה לו, כמוה אין לאף אחד, אוזן נפלאה עם חוש ללחן ומילים. אז הוא המציא שפה, והוא המציא צלילים. שלום".
"יהונתן גפן. ליבי פעם כמה פעימות עצובות כשהתבשרתי על לכתו", הספיד מתי כספי, "בתחילת דרכי בשנות ה-70 כתבנו יחד את 'דקה דומיה' ואת 'מקום לדאגה'. באלבום 'כמו בריקוד' ב-2017 כתבנו את 'כשלא היה לי בית', ולפני חמש שנים כתבנו את 'שיר לזכרנו'. אני כבר מתגעגע. זכרו ברוך".
מנהלו המיתולוגי של גפן, בועז בן ציון, אמר בשיחה עם ynet: "רק אתמול הוא צלצל למשרד ודיבר על תוכניות עתידיות, היינו מדברים פעמיים-שלוש בשבוע. זה יום עצוב לחברים שלנו ויום עצוב לתרבות הישראלית. אני מקווה שראש הממשלה לא ישכח ויגיד מי זה יהונתן גפן. הוא היה חבר אישי קרוב ל-40 שנה, אין ולא היו הרבה חברים כמוהו".
"הצטערתי לשמוע על פטירתו של המשורר והסופר יהונתן גפן, שכתב, בין השאר, את ילדותנו בתבנית נוף המולדת ברגש ובעוצמה רבים", ספד לו שר התרבות והספורט מיקי זוהר. "יהונתן זכרו לברכה כתב סיפורים ושירים שיישארו עמנו לנצח ויתנגנו בקרבנו עוד שנים רבות, כהדהוד של הישראליות, יהי זכרו ברוך".
4 צפייה בגלריה
יהונתן גפן
יהונתן גפן
יהונתן גפן
(צילום: ירון ברנר)
"אחי היית ולנצח תישאר", נפרד המוזיקאי דויד ברוזה מחברו הקרוב. "שרנו, כתבנו, שימחנו, בכינו, נלחמנו, נצחנו, הפסדנו , המשכנו. לימדת אותי כאח גדול ואשא את תובנותיך בשירנו ושירתך. אוהב".
אושיק לוי, שעבד בעבר עם גפן, נפרד ממנו: "אני מכיר את יהונתן הרבה מאוד שנים, את השיר 'יונתן סע הביתה' הוא כתב לי כשהיינו בלונדון. לאורך כל השנים היינו חברים מאוד טובים. זאת אבדה ענקית, הוא אמר את כל מה שיש לו על הלב ותמיד היה ישר עם עצמו ודעותיו".
4 צפייה בגלריה
יהונתן גפן ודויד ברוזה
יהונתן גפן ודויד ברוזה
"אחי היית ולנצח תישאר". דויד ברוזה לצד גפן
(צילום: אפי שריר)
גם המוזיקאי שלמה יידוב, שעבד עם גפן בין היתר על "שיר בן ערביים" ו"שיר אהבה", סיפר ל-ynet radio על רגע ההיכרות שלהם: "באחת ההפסקות של החזרות לקחתי את הגיטרה וניגנתי לעצמי שיר. ואני מסתכל הצידה ורואה את אריק (איינשטיין) מקשיב, והוא ניגש אליי ואומר, 'תגיד שלמה, למה לא בעברית?'. באותו רגע נכנס לחדר יהונתן והוא שידך לי אותו. הוא הוציא ממני משהו מיוחד במנגינות. הוא לקח אותי לאזורים אחרים. הלשון שהוא השתמש בה לא הייתה לשון של המשוררים המפורסמים, זך או עמיחי, הייתה לו שפה יותר עממית אבל עם המון חוכמה. היה חכם ומדויק בדרך שראה את הדברים וזה היה הנשק הכי חזק בטקסטים שלו".
"יהונתן גפן, משורר, פזמונאי מחונן, עיתונאי וחבר שאותו זכיתי להכיר במישור האישי והמקצועי, נפרד מאיתנו", ספד דני סנדרסון. "הוא משאיר אחריו יצירות שופעות כישרון אומץ ורגש, שהן מאבני הדרך של התרבות הישראלית. זכור לי שפעם שוחחנו על אדם לא מוערך במיוחד והוא אמר בהומור האופייני לו, 'עוד ידברו עליו מעט מאוד'. אני בטוח שעליך יהונתן ידברו עוד הרבה. מרכין ראש לזכרך ומחבק את המשפחה".
הזמר עברי לידר העלה פוסט לזכרו של גפן: "פתאום מגיעות החדשות שיהונתן גפן הלך לעולמו ומציפה אותי תחושה כל כך מוזרה. אחד האמנים החשובים ביותר בתרבות הישראלית. כותב ומשורר, יוצר על-זמני רגיש וחכם. משיריו היפים שהלחנתי לעצמי בילדותי כשרק התחלתי לכתוב ולעצב את הטעם והמחשבה ועד הספרים שאני מקריא לאלבי ממש בשבועות האחרונים על נטשה ששואלת למה. בפעם הבאה שנשמע יחד באוטו את 'יש ילד שאבא שלו' בטח יגיעו דמעות. נפרדנו היום מאיש חשוב. להתראות יהונתן ותודה על כל המתנות שהשארת לנו ולדורות אחרינו".
"אני בהלם. אחרי מאיר שלו, יהונתן גפן. מה זה?", כתבה הזמרת אחינעם ניני. "כמה יופי הוסיף לחיינו המשורר הזה, המטורף והרגיש והנפלא. כמה היה נשמה מיוסרת ורגישה וכמה העז גם לתת בראש. איזה איש. היה לי ולגיל (דור) הכבוד לשתף איתו פעולה בשיר 'לילה טוב ילד שלי', טקסט קשה שלו, מפיה של אישה מוכה, שיר ערש לבנה. תשורר לאלוהים יהונתן יקר, שתה איתו איזה כוסית, תשכנע אותו שיעשה לנו פה איזה נס וש'יהיה טוב', דמוקרטיה ושוויון, צדק, אהבה אולי? ושלום. לך אולי הוא יקשיב. נתגעגע".
"התבשרתי בצער על פטירתו של יהונתן גפן, כותב, פזמונאי, משורר ומחזאי מהמוכשרים שארצנו השתבחה בהם", ספדה לו שרת התחבורה מירי רגב. "יהונתן זכרו לברכה הצטיין בכתיבתו ובעט הפלא שלו יצר במילים מדינה לאהבתן של השפה העברית והילדות הישראלית".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד סופד ליהונתן גפן במליאת הכנסת
(מתוך ערוץ הכנסת)
"לפני זמן קצר נפטר אחי הגדול יהונתן גפן", אמר במליאת הכנסת יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד והקריא את שירו "הנסיך הקטן מפלוגה ב'". "החול עדיין רך, אבל קול הנפילה נשמע היטב. איבדנו היום קול ישראלי חשוב ואהוב".
"יהונתן גפן היה שילוב מיוחד", ספד לו חבר הכנסת בני גנץ. "הוא היה פטריוט שלחם עבור המדינה, ואיש מחאה אידיאליסט שיצא כמעט נגד כל נורמה. הוא היה קשוח וציניקן, ונגע ברגש אינסופי בשיריו בכל אחד - מהמבוגרים ביותר שקראו את טוריו וסיפוריו, ועד לילדים שנרדמו בכבש השישה עשר. הוא דיבר וכתב על אהבה ועל השלום".
גם איגוד אמני ישראל נפרד מגפן: "בשיריו, בטורים שלו, בספריו, גפן ביטא את הישראליות עצמה, אותנו. בין אם היו אלה שירי ילדים שזיקקו את חוויות הילדות שלנו, או טורים ומופעים סאטיריים נוקבים, גפן העניק לדורות של ישראלים אינספור אוצרות תרבות בלתי נשכחים. יהי זכרו ברוך".