בשיתוף "פסטיבל ירושלים מזרח ומערב"
לא בכל יום אפשר לשמוע את השילוב הייחודי של נגה ארז עם צלילי עוד, או של אסף אבידן עם כלי מיתר מזרחיים. ההזדמנות הזו עומדת להגיע ממש בקרוב, כשבפעם הראשונה יצא לדרך פסטיבל "ירושלים מזרח ומערב", של תזמורת ירושלים מזרח ומערב. הפסטיבל, שיתקיים בבריכת הסולטן תחת כיפת השמיים, יתפרש על פני שני ערבים בלבד בסוף אוגוסט (27-28.8). התזמורת, בשיתוף עיריית ירושלים וחברת אריאל, תארח בו זמרים וזמרות, ששמים את המזרח התיכון במרכז המפה המוזיקלית.
1 צפייה בגלריה
*לשימוש הכתבה בלבד*
*לשימוש הכתבה בלבד*
תזמורת "ירושלים מזרח ומערב" יחד עם המאסטרו תום כהן
(צילום: טל שחר)
"כשאנחנו משלבים ידיים, יוצאים דברים שמטריפים את העולם", מספר המאסטרו תום כהן, המנצח הראשי של התזמורת. "הזכות הגדולה לחבר יחד על במה אחת שמות ענקיים ואהובים כל כך מעודדת אותי למתוח את הגבולות, ולהרחיב את השפה המוזיקלית של התזמורת ושלי אל מחוזות חדשים".
ערבו הראשון של הפסטיבל, ה-27 לאוגוסט, מוקדש לאגן הים התיכון. התזמורת תופיע יחד עם אלני ויטלי, אחד הקולות הבולטים והאהובים במוזיקה היוונית, לינט, הכוכבת הישראלית שכבשה את טורקיה, אישתר אלבינה עם הגרוב הצועני, אסתר רדא וואלרי חמאתי. "זה ערב נשי, עוצמתי וחד פעמי. אלו נשים שאני מאוד מודה על הזכות להיות איתן על במה אחת", אומר כהן.
(תזמורת "ירושלים מזרח ומערב" עם לינט)
בערב השני של הפסטיבל, ה-28 לאוגוסט, יעלו על הבמה כוכבים ישראלים שכבשו את העולם – אסף אבידן, שכבר שנים רבות מתחזק קריירה מפוארת באירופה, נגה ארז, שרק לאחרונה הופיעה לצד רובי ויליאמס, ותמיר גרינברג, הצעיר והמבטיח שזכה ב"הכוכב הבא".

למתוח את גבולות היצירה

"התזמורת, על כל 40 נגניה, יכולה ויודעת ללוות גם את נסרין קדרי וגם את חווה אלברשטיין", מנסה להסביר כהן את הגוון הייחודי שמביאה תזמורת ירושלים מזרח ומערב. "זו הזדמנות מרגשת במיוחד עבורי לקחת את התזמורת ואת הקהל לחוויה חד פעמית ובלתי נשכחת". החיבור הצבעוני בין מזרח למערב מניע את כהן כבר שנים – אבל תמיד יש בו את הרצון לחדש. הפסטיבל נערך אמנם בפעם הראשונה, אך השאיפה היא להפוך אותו למסורת. "יש לי זכות עצומה לדמיין את הפנטזיות שלי על הבמה, ולראות איך אותו חלום קורם עור וגידים. התהליך תמיד מפתיע", הוא משתף, "וזה הטעם האמיתי של החיים שלי. זה והמשפחה שלי. הפסטיבל הוא חוויה שהיא התמצית המזוקקת ביותר של הכוונה מאחורי העשייה שלנו – חיבור, מפגש, גילוי וחגיגה של הטוב המשותף לנו".
למה חשוב לך לשלב בין העולמות?
"אני חושב על התפקיד שלנו כאמנים, ועל התפקיד שלי כאדם שמייצג קבוצה שיש בה מגוון גדול של דעות, ולכן אני מנסה לחשוב על מה המקום שלנו בתוך התקופה המורכבת הזו שאנחנו עוברים. אני חושב שיש לנו יכולת להראות לאנשים כמה אנחנו חזקים ביחד, ואיך מייצרים דברים טובים ויפים כשמסירים את המחיצות".
ולא רק כאן בישראל, הפרויקטים והשילובים הייחודים שעושה תזמורת ירושלים מזרח ומערב יוצרים משהו שמטריף את העולם - מאנגליה הקלאסית ועד מרוקו ודובאי. "השילוב בין כל הקבוצות השונות, ערבים, יהודים, מזרחים, אשכנזים, גברים, נשים ועוד – אין יכולת כזו בעולם כמו היכולת שיש לנו כשאנחנו משלבים ידיים", מדגיש כהן.
פסטיבל ירושלים מזרח מערב, 27-28.8, בריכת הסולטן ירושלים
כרטיסים: 2207* או באתר קופות תל אביב
מחיר כרטיס: 299 - 169 ש״ח
בשיתוף "פסטיבל ירושלים מזרח ומערב"

פורסם לראשונה: 11:13, 07.08.23