שיחקו בסרט שנתמך על ידי מדינת ישראל - אבל סירבו לייצג את המדינה בפסטיבל קאן: אחרי שהודיעו השחקנים הערבים של הסרט "ויהי בוקר" כי הם מחרימים את האירוע בטענה כי הסרט קוטלג כישראלי, מה שלא עונה בקנה אחד עם מצפונם, ל-ynet נודע כי הסרט נתמך על ידי קרנות התרבות של משרד התרבות וממשלת ישראל בכשני מיליון שקלים. עוד נודע כי מפיקי הסרט חתמו כבר ב-2018 על מסמך, לפיו בתמורה לקבלת התמיכה - הם מתחייבים להציג את הסרט בתור סרט ישראלי בכל מקום אשר יקרינו אותו.
2 צפייה בגלריה
מתוך "ויהי בוקר"
מתוך "ויהי בוקר"
מתוך "ויהי בוקר"
(צילום: שי גולדמן)
כזכור, הבוקר נודע כי במכתב שנשלח להנהלת הפסטיבל על ידי חברי הקאסט, בהם אלכס בכרי, ג'ונה סולימאן, סלים דאו ועוד, נכתב כי הם מחרימים את האירוע כולו. "אנחנו גאים ועומדים מאחורי ההשתתפות שלנו בסרטו של חברנו ובן בריתנו, ערן קולירין, שמבוסס על ספרו של סייד קשוע 'ויהי בוקר'", נכתב בפתח הדברים. "ובכל זאת, אנחנו לא יכולים להתעלם מהסתירה שהסרט התקבל לקאן תחת התגית 'סרט ישראלי'". בהמשך המכתב תוארה מדיניות ישראל בשטחים החל ב-1948 הכוללת לדבריהם שלילת זכויות, אפרטהייד, שליטה צבאית, אלימות כלפי פלסטינים, מחיקת זהות ועוד.
"ההחלטה שלנו להחרים את קאן עקב ההחלטה הבירוקרטית לקטלג את הסרט כישראלי היא לא רק צעד סימבולי עבורנו. אנחנו מתנגדים למחיקה ולהדרה שלנו. אנחנו עומדים ביחד וקוראים לקהילה האמנותית והבינלאומית להגביר את הקולות של האמנים הפלסטינים. אנחנו מתנגדים לכל צורות הדיכוי של המשטר הישראלי נגד הזכות של העם הפלסטיני לחיות, להיות וליצור", חתמו בסוף המכתב.
2 צפייה בגלריה
ערן קולירין בפסטיבל קאן 2016
ערן קולירין בפסטיבל קאן 2016
ערן קולירין בפסטיבל קאן 2016
(צילום: Pascal Le Segretain/GettyImagesIL)
קולירין, במאי הסרט, שיתף את המכתב בפוסט בפייסבוק וכתב: "אני אוהב את האנשים האלה, מכבד את ההחלטה שלהם (למרות שעדיין הייתי מעדיף שהם יבואו לחגוג את האמנות ביחד איתי) ואני תומך במאבק שלהם. תודה על המילים היפות, קאסט יפהפה".
גורמים במשרד התרבות אישרו ל-ynet כי אכן הסרט נתמך על ידי מדינת ישראל.
ערן קולירין אמר בתגובה: "הסרט נתמך על ידי קרן הקולנוע הישראלית בסכום של שני מיליון שקלים וכשני מיליון שקלים נוספים מצרפת ומגרמניה. ממשלת ישראל העבירה, לאחר שהפקת הסרט כבר אושרה, חוק שבו היא מבקשת מקרנות הקולנוע לעשות כל מה שביכולתן כדי לדאוג שסרט שקיבל תקציב, גם אם חלקי מישראל, יוצג כסרט ישראלי. על כן בפסטיבל קאן נרשם הסרט בקטלוג כסרט שארץ ההפקה שלו היא ישראל, גרמניה וצרפת. עם זאת, השחקנים הפלסטיניים בסרט, שהם בעלי תעודת זהות ישראלית אזרחים שומרי חוק, ומשלמי מיסים, שהסרט הזה נעשה גם מכספי המיסים שהם משלמים - נמנעת מהם הזכות להציג את זהותם הפלסטינית ברגע שהמדינה מחייבת אותם לעמוד על במה ולהציג את הסיפור שלהם כ'ישראלי'. לי כאזרח ישראלי ויהודי אין שום בעיה שיציגו את זהותם בכל דרך שיירצו, ייתר על כן הצגת הזהות שלהם מרחיבה ולא מצמצמת את הזהות שלי. הפארנויה של הממשלה הקודמת מהמילה פלסטיני היא גלותית, פחדנית ומטומטמת, ואני עומד על זכותם השוויונית של כל אזרחי המדינה שומרי החוק להציג את עצמם ואת תרבותם ככל שיירצו". שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הגיב לדברים: "ראוי שמי שידע לבקש תקציב מהמדינה כדי ליצור סרטים ונהנה מכספיה, לא יתבייש בישראל. חופש הביטוי הוא חשוב ודווקא מי שנהנה ממנו, מהאפשרות ליצור בישראל, מההזדמנות לקבל תקציב מהמדינה שלנו כדי להגשים את חלומותיו ואת רעיונותיו, מוטב שיחסוך מאיתנו את ההתנערות מכל אלה בבואו לפסטיבל בינלאומי. אמשיך לפעול על מנת לשמור על חופש הביטוי וכמובן להיות גאה במדינת ישראל ובתעשיית הקולנוע המצליחה שלה".