אחרי הפרידה משני פרידן, מי שהייתה זוגתו במשך יותר מ-20 שנה, אביב גפן מדבר לראשונה על השינוי המהותי בחייו - ואיך הפך להורה במשרה מלאה.
"אני ממש הורה בכל רמ"ח איברי. קם איתם, מקלח, סנדוויצ'ים לבית ספר, אוסף, מבלה איתם", אמר גפן בתוכנית "מחוץ לפריים" ב-ynet radio וסיפר מה קורה בימים שיש לו הופעות עד השעות הקטנות של הלילה. "אם זה יום שיש למחרת בית ספר, אז הם באים איתי רק בתנאי שבונים להם חדר בבאקסטייג' עם מיטות והכל. אבל אני שומר מאוד על המסגרות שלהם, זה חשוב. בניגוד אליי שלי לא היו מסגרות".
9 צפייה בגלריה
אביב גפן
אביב גפן
"אם פעם הייתי מקום ראשון, אז היום אני במקום שלישי אחרי הילדים". אביב גפן
(צילום: אביגיל עוזי)
"אם פעם הייתי מקום ראשון, אז היום אני במקום שלישי, בהרבה אהבה, אחרי הילדים אליוט ודילן", גפן אומר.
אני מניח שמתישהו קיבלת החלטה כזאת, הרי לא היית כזה מאז שהם נולדו. "להיות הורה זה קודם כל לקחת אחריות הורית, [את] זה הרבה אנשים לא עושים. אנשים רוצים לצאת ולבלות, אני לא. הבנתי שאם אני הורה - אני הורה והם במקום ראשון, זה לא מפריע לי, אפילו נהפוך הוא. ואני עובר איתם הרפתקאות וגם קירוב גם לעצמי אני חושב.
עוד במדור מוזיקה:
"אני מאוד פעיל מוזיקלית ואני אדם מאוד עסוק, אבל החלטתי שאני יוצא למסע הזה איתם. לא משאיר אותם. אבא שלי וגם אמא שלי היו להם את הרגעים שלהם שהם חייו את חייהם. ואני לקחתי החלטה מאוד אמיצה וברורה שקודם כל הילדים. יחסי מין ולהביא ילד לעולם זה נורא קל. גידול זה סיפור אחר לגמרי. הגעתי מוכן ואני גם אוהב את זה".

"האתגר הכי גדול בפרידה זה שפתאום נשארתי בלי קהל"

גפן שיחגוג בשנה הבאה את יום הולדתו ה-50 הודיע בחשבון האינסטגרם שלו על הפרידה משני פרידן, שהייתה זוגתו במשך למעלה משני עשורים, מה שכאמור הוביל אותו לדבריו לקבל אחריות כמעט מלאה על ילדיו. "אני חייב לומר שהפרידה נעשתה באהבה הכי גדולה בעולם. לאהוב זה גם לדעת לשחרר, ושזה הרבה יותר טוב מאשר שהילדים יראו בבית מתח. הילדים שלנו לא חוו את זה. לא היה סלון עם שתיקות, לא היה. כשהגענו לשם, כשהרגשנו יותר שותפים מאשר בני זוג, רצינו טיפה מרחק - לבחון את זה אמיתי. זה עשה לה ולי הרבה יותר טוב. זה זמן מרתק. אני נורא אוהב אותה ואני אוהב אותה כל חיי, היא אמא נפלאה ואישה נפלאה, אבל זה זמן מאתגר נורא".
איפה נמצא האתגר הכי גדול? "האתגר הכי גדול שפתאום נשארתי בלי קהל. תמיד אני אוהב לחיות עם קהל ופתאום כשהסלון ריק, ואני מול אוסף הלגו שלי, והילדים כבר נרדמו, אני פתאום בלי קהל. וזה מאתגר במובן הכי יפה בעולם".
9 צפייה בגלריה
"היינו ביחד המון זמן, 23 שנים. זה לא משהו קצר". אביב גפן ושני פרידן
"היינו ביחד המון זמן, 23 שנים. זה לא משהו קצר". אביב גפן ושני פרידן
"היינו ביחד המון זמן, 23 שנים. זה לא משהו קצר". אביב גפן ושני פרידן
(צילום: ענת מוסברג)
שני הייתה בשבילך קהל או יותר מזה? "אני חושב שכולם קהל איפשהו. לרוב אני מציג הצגה מקסימה. יש אנשים נורא בודדים שאני איתם ממש 'אני', חשוף".
חשבת שמערכת היחסים שלכם תיגמר ככה? "תשמע היינו ביחד המון זמן, 23 שנים. זה לא משהו קצר. אני לא יוצא מהבית, אני לא בליין ומעולם לא הייתי. אני נחשב זקן בחבר'ה שלי ואין לי קליקות. אם כבר אני פרוע אני יושב עם קלוגהפט (יועץ אסטרטגי ויוצר, ר"ב) לקפה, שזה חתיכת דיכאון. זה הבילוי שלי. [או עם] רויטל המנהלת שלי וחברה שלי, היא מכירה אותי ורואה אותי ודרכי. חוץ מזה זה לא הרבה. זה הילדים והיצירה שלי".
איך זה לעבור פרידה בתור אביב גפן ,עם כל מה שמשתמע מזה בתקשורת, ועם הילדים שצריך להסביר להם? "זו תמיד החלטה קשה ולא קלה. זה הוגדר כפסק זמן, לא כגירושין. אני אדם שנורא מדבר. גם עם אליוט הקטן וגם עם דילן. הכול היה מאוד ברור, לא היה שוק, הכנתי את עצמי בהמון תמיכה של פסיכולוגים לילדים ולמבוגרים ואיך עושים את זה לאט ובסבלנות, ולהזכיר שאמא ואבא תמיד יאהבו אותם ותמיד יהיו איתם. כל הכלים שהילד צריך. אבל הכול ממש טוב עכשיו".
9 צפייה בגלריה
אביב גפן ובנו דילן
אביב גפן ובנו דילן
"דילן כבר היה מעורב וידע הכול לגבי הפרידה". אביב גפן ובנו דילן
(צילום: מוטי קמחי)
קח אותי ליום שבו פרסמתם את הפרידה שלך ושל שני, ועל דילן, מנקודת המבט שלו כשהוא בא ודיבר איתך. "דילן כבר היה מעורב וידע הכול. זה איתו בתיאום מראש. לאליוט היה ניתוח עיניים, לייזר לפזילה קלה, וחיכינו עם זה שבוע. זה אומר להסביר לו שעכשיו הולך להיות טיפה אחרת, טיפה שונה, להגדיר לו מה זה הורות, מה זה אהבה, מה זה מיקום גיאוגרפי, מה זה אומר על לוח הזמנים שלו, אבל זה נעשה בהמון עדינות. בשיתוף עם מיטב המוחות הפסיכולוגיים, שם לא חסכתי בכלל".

"אני הרבה יותר גדול מאשר לזרוק איזה קוריוז אחד"

מאז פרוץ הקורונה גפן שנחשב בעבר לדמות מרדנית וקיצונית בתרבות הישראלית - שינה מסלול ועבר למסר פייסני יותר. אם בעבר ביקר את ההתנחלויות - היום הוא מופיע שם. אם בעבר ביקר את החרדים - היום הוא מפייס אותם ומופיע עם אביתר בנאי ואברהם פריד. אם בעבר מבחינתו בנימין נתניהו היה דמות מוקצית - היום הוא מגלה כי הם נפגשו יותר מפעם אחת.
"יש עליי אחריות מאוד גדולה. כי אני אומר משהו לכמה אנשים פה בישראל", הסביר גפן את השינוי שעבר. "תמיד הייתי הראשון שרץ ומדבר, רץ וצועק. וחשבתי מה זה אומר עליי. כמה זה אומץ וכנות וכמה זה להיות ליצן של השמאל. או בכמה דברים אני אהיה מעורב כי אני אביב גפן. ובאמת סירבתי להפוך לפוסטר, פוסטר עצוב יש לומר".
למה? "כי החיים הרבה יותר מורכבים מזה, ואני הרבה יותר גדול מאשר לזרוק איזה קוריוז אחד".
9 צפייה בגלריה
אביב גפן
אביב גפן
"סירבתי להפוך לפוסטר". אביב גפן
(צילום: מוטי קמחי)
אבל היום אתה פוסטר של משהו אחר. של אחדות, של להופיע במקומות שלא הופעת בהם בעבר. "זה לא פוסטר, אני עושה. התחייבתי קודם כול בפני עצמי וגם בפני הקהל שלי, וגם הקהל שלא בחר בי בהתחלה, ואני חושב שישראל היום היא בצומת מאוד חשוב שלה. וחובה לקרב".
לפני הבחירות אמרת שאתה מצביע לבני גנץ, ואמרת גם שחובה לדבר עם כולם, ושמת את עופר כסיף ואיתמר בן גביר באותו משפט, היום איתמר בן גביר הוא שר מיועד. איך אתה רואה את זה? "לי טיפה נמאס מקיצונים. גם כסיף וגם בן גביר הם עשבים שוטים שגידלנו בחממת השנאה והקיטוב. חייב לומר שאין לי פחד מבן גביר. הכיסא עשה את שלו. אנשים מהכיסא, הוא דיבר איתי בביתי בנט, בא אליי הביתה".
מתי? "לפני כמה זמן".
כשהוא היה ראש ממשלה? "אני לא יכול להגיד. והוא אמר שעל הכיסא רואים דברים אחרים. את הביחד, כמה זה חשוב, כמה זה שביר. ואני מאמין שבן גביר בסוף לא יעשה צעדים קיצוניים. אם הוא יעביר חוקים שיפגעו במיעוטים אהיה הראשון להילחם נגדו".
9 צפייה בגלריה
אביב גפן בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר רבין
אביב גפן בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר רבין
"מאמין שצריך לדבר עם כולם". אביב גפן
(צילום: מוטי קמחי)
אתה חושב שצריך לדבר איתו? "כן בטח. דיברתי היום עם סמוטריץ על אבי מעוז. אני מאמין שצריך לדבר עם כולם".
מה אמרת לו? "מה הוא חושב על זה, מה העמדה שלו, מה זה אומר עלינו ואני באמת מדבר עם כולם. אני לרוב אומר, גם לא לך, שאני נפגש תמיד עם כולם. תשמע, כרגע ביבי נהנה מהחרם. החרימו אותו, הוא אמר 'אוקיי, יאיר לא ישב איתי'. זו הייתה טעות פטאלית של השמאל. החרם הזה שלח אותו לנתיב מאוד מאוד ימני.
"לא אהבתי שבבוקר אחרי תוצאות הבחירות, אמרו 'יום נורא לדמוקרטיה'. הדמוקרטיה שייכת גם לימין וגם לשמאל. אני לא אתווכח עם ילד בן 19 שבחר בבן גביר, זכותו המלאה כישראלי לבחור בו. אם אהיה נגדו או אזלזל בו, אז מה עשינו פה? אז אני כבר לא שם. מה יעשה בן גביר עם הקול שהוא קיבל מהעולם, זה תלוי בו".
אתה לא רואה את עצמך נכנס לפוליטיקה? או שכרגע אתה מעדיף להשפיע מבחוץ? "אני כרגע משפיע מבחוץ. תשמע זה מדגדג. ואני בכישלון עם עצמי שאני אומר איך השמאל עוד לא המציא לעצמו מנהיג ראוי".
מה, לפיד לא ראוי? "הוא לא שמאל. הוא מרכז ימין. הוא חבר שלי".
לפני מספר חודשים חגג גפן יום הולדת בביתו לשם הגיעו פוליטיקאים רבים כמו איילת שקד, שנחשבת לחברה קרובה של המוזיקאי, לצדה גם שרת התחבורה מרב מיכאלי, כמו גם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ועוד נבחרי ציבור שהגיעו לחגוג עימו. גפן ניסה להסביר את הקרבה שלו לפוליטיקאים. "קודם כל חשוב לי שתמיד ידברו אחד עם השני. למה כולם היו שם? אני מושיב אותם אצלי בחצר, עם וויסקי ובירה - דברו. לפני כל מסיבה 'הוא לא בא כי ההוא בא, והוא לא בא כי זה בא'. אתם כולכם תגיעו ותדברו. אם מגיעים ומדברים שזה מקסים".
אתה רוצה להשיג ישראל טובה יותר, או יותר טובה לאביב גפן? "אני לא רץ. אני לא מופיע בכנסים. חשוב לי לאחד כי הגענו לצומת מאוד מסוכן".
9 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביב גפן מסכמים את מתווה הסיוע לתחום התרבות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביב גפן מסכמים את מתווה הסיוע לתחום התרבות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביב גפן
(עמוס בן גרשום / לע"מ)
אתה מדבר עם גנץ? אמרת לו להיכנס עם נתניהו לממשלה? "אמרתי לו. אני לעולם לא אוכל להגיד מה הוא הגיב. זה שלו והוא סומך עליי שאני לא אמכור אותו וכך יהיה. אבל אם אתה שואל אותי היה צריך ממשלה רחבה של ביבי, יאיר, גנץ".

"בקורונה טבחו בדתיים ואני אמרתי 'לא עוד', אני הולך להגן עליהם"

גפן סיפר כיצד נולדו מערכות היחסים שלו עם הפוליטיקאים ומדוע. "נראה לי שבתוך תוכם הם חושבים שבעתיד אני ארוץ. חלקם הגדול יוצרים את הקשר". עוד הזמר התייחס למערכת היחסים שלו עם בנימין נתניהו, שצפוי להיכנס לתפקיד ראש הממשלה: "לפני כמה שנים אמרתי על ביבי שהוא הפעיל את הפצצה של השנאה בתוך העם, הפצצה הכי מלוכלכת. הוא הפעיל אותה ביודעין וגם אמרתי לו את זה בשיחות שלנו. אני חושב שהוא פוליטיקאי מבריק, פנומן".
ישבת איתו אחד על אחד? "כן".
איזה נתניהו אתה ראית? "אדם סופר-אינטליגנט. אדם שבעיניי הוא שמאלן, פשוט שמאלן".
איך נולד המפגש עם נתניהו? "הוא התקשר אליי".
ולא הרגשת שאולי הוא משתמש בך? ״לא. זה יהיה דו-צדדי. תמיד זה יהיה שני הצדדים. תהיה חכם תנצל את זה לטובה, תהיה טיפש ותפספס את זה. הלכתי וגם אלך עוד פעם".
מאז שהתחלת את התהליך הזה של קירוב לבבות, איחוי וריפוי וקירוב, יש עלייה במכירת הכרטיסים של ההופעות שלך. מגיע קהל יותר מגוון שלא בא לפני כן להופעות שלך. יבוא הציניקן, יגיד אביב גפן עושה סיבוב על כולכם, אשף תקשורת. "ציניקן ככל שיהיה, אם הוא יברור את כמות ההופעות שאני מופיע בפני הציבור החרדי או הדתי, הוא יבין שאם יש לזה פוטנציאל, אז בוא נגיד הוא לא ממומש. תמיד באו דתיים לשמוע אותי. שמעתי את הביקורת הזאת ואני לא מסכים איתך. בכלל לא. כי זה הגיע ממקום שלי ודווקא מאוד לא מוזיקלי או אמנותי, בטח לא מהלך כלכלי או מסחרי. בקורונה טבחו בהם, בדתיים, הייתי שותף לזה כי זה נעשה בחצרות שלי. ואמרתי 'לא עוד', אני הולך לעמוד ופשוט להגן עליהם. וראיתי אבא כמוני, עם איזה אוטו ישן עם שישיות מינרלים ופשוט נמסתי.
9 צפייה בגלריה
אביב גפן
אביב גפן
"אני בקטע הזה מאוד נאיבי, אם נגיד שלום או רייכל אומר בוא מחר אני בא בריצה". אביב גפן
(צילום: אביגיל עוזי)
"אני הייתי ברחוב החרדי, והשנאה לליברמן על הכלים החד פעמיים היא מאוד גדולה".
והיא מוצדקת? "כן. בעיניי כן".
למה? "כי אני מסתובב בבני ברק, יש לי שם המון חברים, יש להם משפחות מאוד גדולות, ומה שהוא עשה, הוא בעצם התקיל להם את החיים בהרבה מחשבה לפני זה. וזה דבר שלא עושים. לא כיהודי לא כישראלי אגב".
על אף הדמות הבוגרת והמאופקת שלו בשנים האחרונות, היה רגע אחד בשבועות האחרונים שבו "ברח" לו האביב גפן הישן. על במת היכל התרבות העביר המוזיקאי ביקורת על חברו, עידן רייכל, שביקש ממנו סכום גדול של כסף כדי להתארח בהופעתו של גפן.
"הוא ביקש בגדול סכום של ביטח חיים", אמר גפן. "קודם כל יש לי המון הומור בהופעות, הכול תמיד יהיה עטוף בהומור. כן נעלבתי כי בוא נגיד שאני ורייכל היום בני אותו מעמד בקהל הישראלי ואנחנו כן עשינו בעבר דברים יחד. טיפה העליבה אותי ההצעה, כן. אני בקטע הזה מאוד נאיבי, אם נגיד שלום או רייכל אומר בוא מחר אבוא בריצה".
9 צפייה בגלריה
עידן רייכל
עידן רייכל
אביב גפן: "אני ורייכל היום בני אותו מעמד בקהל הישראלי ואנחנו כן עשינו בעבר דברים יחד". עידן רייכל
(צילום: רז גרוס)
ואתה לא מבקש כסף? "תלוי ממי ואתה יודע גם כמה, בוא. אותי זה הצחיק וגם טיפה אפילו העליב אותי, כי זה עדיין קולגה שלי. האם במת היכל התרבות הייתה ראויה לזה? לא".
אז אתה חוזר בך ממה שאמרת? "המעמד של היכל התרבות כנראה לא היה נכון אבל בהופעות אני הכי שקוף, זה גם מה שהקהל אוהב בי".
אז נוציא ממך פה אולי שאתה מתנצל בפני עידן רייכל? "לא. ממש לא, מה פתאום? המחיר הוא חוצפה. ברור שלא. אני בית של כבוד".
אז מה, עכשיו אתם בריב? "מה פתאום ריב? הוא יוצר מוכשר נורא, באמת. אבל אני טיפה הופתעתי, זה הכול. הופתעתי באמת כי אני מנהל דיאלוג עם אמנים כל הזמן, גם אני בא אליהם וגם הם אליי".

"עדיין אבא שלי הוא הגיבור שלי, בלעדיו אני לא אביב"

בקרוב יוציא גפן שיר חדש שמתייחס בין היתר להפרעות אכילה אצל נשים. את השיר הזה ביצע לראשונה על הבמה בהיכל התרבות - ומגלה כי הציע לחברות אופנה לחבור אליו לקליפ הסברתי - ונתקל בסירוב. "הלכתי להרבה מותגי אופנה 'שימו כסף על הקליפ' שבו אתם תגידו לנשים 'תהיו מלאות, תהיו שמנות, נאהב אתכן, האופנה היא גם לכן' עד כה, אני לא רוצה להגיד כולם להכליל, עד כה כולם ברחו. שזה הכי מגעיל בעולם".
9 צפייה בגלריה
פרימיירה שנות הירח
פרימיירה שנות הירח
אביב גפן עם בנו דילן ואביו יהונתן גפן
(צילום: ענת מוסברג)
כלומר, אתה פונה ואומר בואו 'תשתתפו' והם אומרים לך לא. "אני אומר המסר חשוב, והם לא".
איך אתה מסביר את זה? "קודם כול, בעיניי הם טיפשים שיווקית. זה פשוט עשה לי עצוב, אתה יודע, שכולם ברחו מזה והם מלבים את זה. זה בפרסומות, באינסטגרם, בטיקטוק; תהיו יפות, תהיו רזות ואל תאכלו בעיקר".
גפן שכאמור הפך בוגר יותר עם השנים והפך לאב מסוג אחר - מסתבר גם שינה את התנהגותו כלפי הוריו, יהונתן ונורית גפן. "אני בן שאמר הכול, לפני שנתיים הלכתי עם אבא שלי לשיחות עם פסיכולוג ושפכנו אחד על השני הכול, דיברנו ואני חייב לומר שעדיין אבא שלי הוא הגיבור שלי, בלעדיו אני לא אביב. כל אהבת השפה העברית, גם אגב אהבת ישראל, זה אבא שלי. כילד קטן הקריאו לי כל הזמן חומרים ותרגומים, אם זה לאונרד כהן ובוב דילן ואלתרמן, קח ממני את השפה העברית ואני כבר אדם אחר, והוא אדם מאוד חכם, מאוד מצחיק ואני מאוד אוהב אותו".
כשההורים מתבגרים אי אפשר שלא לחשוב על הסוף. אתה חושב על זה? "אני כל יום קם בבוקר ומחכה לפוש שהוא הלך לעולמו וזה הכי מפחיד אותי בעולם".