בשנים האחרונות שמו של הצלם הישראלי נועם גלאי, נקשר בשמם של סלבס כמו לברון ג'יימס, טיילור סוויפט, ביונסה וריהאנה. אבל בחודשים האחרונים, הוא הבין שהוא רוצה להקדיש את הרשתות החברתיות שלו לדבר אחד עיקרי: "מאז ה-7 באוקטובר עד לא מזמן כל מה שהעליתי לאינסטגרם היה תוכן של המלחמה, כי אני יודע מי האנשים שעוקבים אחרי ואיזו השפעה יכולה להיות לזה", הוא מספר בריאיון ל-ynet מניו יורק. "נסעתי לעוטף ולעזה בינואר, הלכתי לצלם את המנהרות כדי לעזור בהסברה הישראלית - מתוך שליחות. אני רחוק מהבית ואין לי הרבה דרכים לעזור, אז אני מנסה להשתמש בפלטפורמה שלי גם בהפצת תמונות לתקשורת העולמית".
5 צפייה בגלריה
נועם גלאי מתוך המנהרות בעזה
נועם גלאי מתוך המנהרות בעזה
נועם גלאי מתוך המנהרות בעזה
גלאי, בן 39 במקור מירושלים, נשוי פלוס אחד ועוד בדרך. ב-19 השנים האחרונות הוא מתגורר בניו יורק אחרי שעבר בעקבות עבודה בהייטק בכלל, אבל עד מהרה הוא מצא את עצמו מצלם את האנשים הגדולים בתעשיית הבידור ואפילו את נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ.
לטענתו, הוא פשוט היה במקום הנכון בזמן הנכון, כשבגיל 19 הוא הגיע למשחקיה של מכבי תל אביב בכדורסל, קבוצתו האהודה וצילם מתוך תחביב מכיסא מושבו. אחרי שהעלה את התמונות לאינטרנט, החיבור עם אתר האוהדים, המועדון והשחקנים הגיע במהרה - הם התאהבו בתמונות שלו ושכרו אותו לעבודה. השחקנים של מכבי תל אביב באותה העת היו גם אלה שפתחו לו את הדלת בארצות הברית, בדרך להפוך להיות צלם של ליגת הכדורסל הטובה בעולם: "השחקנים של מכבי והקשרים שנוצרו עזרו לי להגיע לצלם אירועים שקשורים ל-NBA ואז כבר צילמתי דברים עבור הליגה עצמה".
5 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט בהופעה
טיילור סוויפט בהופעה
טיילור סוויפט בהופעה
(צילום: נועם גלאי)
היה רגע שחשבת לעצמך "בוא'נה, אני נועם מירושלים נמצא כאן ב-NBA ומצלם עבורם"? "כן. אחרי שלברון ג'יימס חזר לקליבלנד ממיאמי הוא נכנס לחדר ההלבשה והתכונן למשחק. הוא היה בעולם משלו, הוא לא שם לב בכלל שאני שם. הוא התחיל לשיר לעצמו שיר, להכניס את עצמו לאווירה ועמדתי איתו בחדר הלבשה רבע שעה בזמן שהוא מתארגן. שם לגמרי אמרתי לעצמי - 'וואו. אני, נועם מירושלים, עם לברון ג'יימס לבד בחדר ההלבשה'".
מאז שצילם ל-NBA, גלאי נגע גם במחוזות הבידור האמריקנים. כך לדוגמה נשכר על ידי חברת ההפקה של ביונסה לצלם אותה בהופעה בדרום אפריקה כחלק מפסטיבל "גלובל סיטיזן". "ביונסה זה משהו שהוא כנראה שונה מכל בן אדם אחר שקיים בעולם. היא יצרה לעצמה סוג של בועה כזאת, והיא היחידה מכל הסלבריטיז והפוליטיקאים שיצרה לעצמה מצב שבו אי-אפשר להגיע אליה. היא מעל כולם ואסור להתקרב. תיעדתי אותה אבל נשמר דיסטנס".
5 צפייה בגלריה
נועם גלאי מצלם את לברון ג'יימס
נועם גלאי מצלם את לברון ג'יימס
נועם גלאי (מימין) מצלם את לברון ג'יימס
(צילום: אודי ציטיאט)
מלבד אלו, הרשימה המפוארת שצילם גלאי כוללת גם את ג'ימי פאלון, קובי בראיינט שהלך לעולמו, גורדון ראמזי, והנשיא לשעבר, והמתמודד לנשיאות טראמפ. "הוא אחד האנשים שצילמתי הכי הרבה פעמים", מעיד גלאי, "לפני שהוא היה נשיא הוא היה סלבריטאי. הייתי אצלו בבניין במקרים שונים כשהוא עשה דברים בתור איש טלוויזיה. בתקופה הזאת הוא לא היה מישהו שצלמים רדפו אחריו. הוא היה מגיע לשטיח האדום והרבה מהצלמים היו אומרים 'אנחנו לא צריכים לצלם אותו'. הוא לא עניין אותם, אבל אני תמיד מצלם. מי יודע מה העתיד יביא? התמונות האלה שוות הרבה יותר היום".
אתה היום במרחק שיחת טלפון מהמעגל הקרוב ביותר לטראמפ? "כן".
אחרי שצילם אותו לתמונה אייקונית במגזין TIME, הרומן ההישגי של גלאי עם טראמפ נמשך והוליד כמה תמונות איקוניות. "ביום האחרון שלו בתור נשיא יצא לי לצלם אותו יורד מהמטוס הנשיאותי בפעם האחרונה כשהוא חזר הביתה. הייתה לי אופציה לצלם את ההשבעה של ביידן, אבל שם ידעתי שיהיו המון צלמים. העדפתי לחשוב מה אני יכול לעשות שהוא שונה ולא יהיה לאחרים, אז הרמתי טלפון לבית הלבן והצעתי לצלם אותו בנחיתה האחרונה. הם התלהבו כי טראמפ אוהב את תשומת הלב, ואמרו לי לבוא - וכך קרה שהייתי צלם הסטילס היחיד שם. זו תמונה היסטורית שלא ניתן לכמת אותה בכסף".
5 צפייה בגלריה
דונלד ואיוונקה טראמפ
דונלד ואיוונקה טראמפ
דונלד ומלניה טראמפ
(צילום: נועם גלאי)
ולמרות זאת, בהערכה גסה, תמונות מהסוג הזה יכולות להגיע לשווי של עשרות אלפי דולרים? "במצטבר כן. כשקורים אירועים גדולים עם המצולם וקונים ממך את אותה תמונה - אז כן. יש כאלו ששוות אלפי דולרים ויש כאלו ששוות יותר. אני לא יכול להתלונן על פרנסה".
את השיחה אנחנו מקיימים ימים בודדים אחרי שגלאי חזר מסיבוב ההופעות של טיילור סוויפט, לשם הוא הוזמן על ידי ההפקה שלה. למעשה - הוא היה הצלם של סוויפט, אחת מהזמרות הגדולות בעולם כיום. אבל כגודל המעמד - כך גם גודל הסודיות. גלאי סירב בתוקף לדבר על העבודה איתה, והצהיר שהוא "חתום על סודיות ולא יכול לדבר עליה". מערכת היחסים בין גלאי לאנשיה נוצרה אחרי שצילם באירועים רבים שבהם היא נכחה - והצוות שלה התרשם מעבודתו.
5 צפייה בגלריה
נועם גלאי מצלם את ריס וויתרספון ומתיו מקונהי
נועם גלאי מצלם את ריס וויתרספון ומתיו מקונהי
נועם גלאי מצלם את ריס וויתרספון ומתיו מקונהיי
(צילום: אודי ציטיאט)
כשיש לך קילומטראז' כזה מאחוריך, איך זה שבישראל לא הפכת לשם דבר? "אני לא מנסה לעשות יחסי ציבור ולשווק את עצמי יותר מדי. אני עושה את העבודה שלי. מי שמכיר מכיר, ומי שלא - לא".