אולכסנדר טוקצ'נקו, שר התרבות האוקראיני, יוצא נגד נטפליקס על האופן שבו בחרה להציג דמות מקייב בסדרת הלהיט, "אמילי בפריז" - כך מדווח אתר ה-Mirror.
3 צפייה בגלריה
מתוך "אמילי בפריז"
מתוך "אמילי בפריז"
לילי קולינס עם דמותה של פטרה, המגולמת על ידי דריה פנצנ'קו. מתוך "אמילי בפריז"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
בפרק הרביעי של העונה השנייה, שעלתה לענקית הסטרימינג לפני כשבוע וחצי, גיבורת הסדרה מתחילה לקחת שיעורי צרפתית, במסגרתם היא מכירה את פטרה האוקראינית ומתיידדת עימה. השתיים מטיילות ברחובות פריז, ובמהלך ביקור בחנות בגדים - פטרה מחליטה לגנוב כמה פריטים.
לדברי השר טקצ'נקו, האופן שבו הציגו את דמותה של פטרה (המגולמת על ידי השחקנית דריה פנצ'נקו) - כגנבת וכמי שחוששת מגירוש - היא "מעליבה". "נטפליקס מכירה היטב את אוקראינה, שברחובותיה צולם הסרט 'שכיר החרב האחרון'", כתב השר בערוץ הטלגרם שלו. "ככל שהפופולריות של התרבות שלנו גברה, כך אירופאים ואמריקנים שמעו על אמנים מקומיים, כמו המנצחת אוקסנה ליניב, שחקנית הטניס אלינה סביטולינה, המעצבת ויטה קין ועוד. אך נראה שזה לא מספיק וניאלץ להמשיך להילחם בסטריאוטיפים. בשנות ה-90 וה-2000 גברים אוקראינים הוצגו תמיד כעבריינים, אולם גם זה השתנה לבסוף.
"אך זה לא המקרה הפעם. ב'אמילי בפריז' יש לנו ייצוג קריקטוריסטי של אישה אוקראינית שהוא אינו מקובל, והוא אף מעליב. האם כך תופשים את האוקראינים בחו"ל? כמי שגונבים, רוצים לקבל הכול בחינם וחוששים מגירוש? זה לא צריך להיות המקרה. אני אשלח את עמדתנו בנושא לנטפליקס".
3 צפייה בגלריה
אולכסנדר טקצ'נקו
אולכסנדר טקצ'נקו
שר התרבות האוקראיני, אולכסנדר טקצ'נקו
(צילום: V.lyaschenko, מתוך ויקיפדיה)
טקצנ'קו זכה לתמיכה מצד החוקרת האוקראינית אולגה מטבייבה: "סטריאוטיפים מבוססי לאום לא רק מייצרים חוסר איזון, אלא גם מעודדים תוקפנות. בואו נעשה שלום, ולא בדיחות פוגעניות".
לדברי השר, לאחר שהביע את דאגותיו בנושא, נטפליקס הסכימה לשמור עימו על "קשר הדוק" כדי למנוע מקרים עתידיים של ייצוג סטריאוטיפי בתוכנית. "הם הודו לי על הפידבק, ואמרו כי הם שומעים את החשש מצד הצופים האוקראינים בנוגע לייצוג האישה האוקראינית".
3 צפייה בגלריה
מתוך "אמילי בפריז", עונה 2
מתוך "אמילי בפריז", עונה 2
מתוך "אמילי בפריז", עונה 2
(צילום: באדיבות נטפליקס)
כידוע, זאת לא פעם ראשונה ש"אמילי בפריז" זוכה לביקורת על האופן שבו היא מייצגת תרבויות זרות. בעונה הראשונה יצאו נגדם על האופן השטחי שבו מוצגת העיר פריז בפרט, וצרפתים בכלל - כאנשים גסי רוח שנוהגים לבגוד בבני זוגם. כמו כן, בעונה הזאת מצטרפת דמות חדשה, של אלפי - מושא אהבה חדש עבור אמילי וסטריאוטיפ של גבר בריטי שסולד מהתרבות הצרפתית ומבלה את זמנו בשתיית בירה ובצפייה במשחקי כדורגל.
בזמנו, יוצר הסדרה, דארן סטאר, לא התרגש מהביקורת כשאמר ל"ניו יורק טיימס" שהוא "לא מתנצל על כך שהוא מציג את פריז דרך עדשה זוהרת". לדבריו, הוא ביסס את הסדרה על חוויותיו מהעיר: "רציתי להציג את פריז בצורה נהדרת שתעודד אנשים להתאהב בעיר כמו שאני התאהבתי בה".