תחקיר חדש של ארגון HonestReporting חושף כי עיתונאים העובדים בעזה עבור כלי תקשורת זרים מובילים השתתפו באירועים שאורגנו על ידי משרד התקשורת של ממשלת חמאס, הידועים בשם "יום הנאמנות לעיתונאים הפלסטינים". המטרה המוצהרת של האירועים, על פי מארגני חמאס, היא "ליישר קו בין התקשורת לבין האג'נדה של הארגון". התחקיר מצביע על כך שעיתונאים מסוכנויות הידיעות המובילות בעולם - AFP, AP, רויטרס ואף ה"ניו יורק טיימס", לקחו חלק באירועים הללו, קיבלו פרסים, נאמו, וזכו לשבחים מטעם ממשלת חמאס והרעיפו עליה שבחים בחזרה.
4 צפייה בגלריה
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לצד הצלם חסן אסלאיה שעבד עבור CNN
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לצד הצלם חסן אסלאיה שעבד עבור CNN
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לצד הצלם חסן אסלייה שעבד עבור CNN
(מתוך הטלגרם של אסלייה)
כלי התקשורת טוענים כי מדובר בצורך עיתונאי לשמור על קשרים "לבביים" עם הארגון ששולט בעזה, אך חמאס מוגדר כארגון טרור בכל מדינות האם של ארבעת כלי התקשורת - ארצות הברית, בריטניה וצרפת. לפי עורכי התחקיר, העובדה כי עיתונאים מקבלים הוקרה, פרסים ותמיכה כלכלית ישירות מממשל חמאס, אמורה להטיל צל על מידת האובייקטיביות והעצמאות של הדיווחים המתקבלים מעזה.
באחד המקרים הבולטים בתחקיר, צלם של AFP, מוחמד עאבד, השתתף באירוע משנת 2021 והודה בסרטון מצולם על תמיכת ממשלת חמאס בעיתונאים הפועלים ברצועה. ב-AFP מסרו ל-ynet בתגובה כי "חשוב לעיתונאים לשמור על קשרים מקצועיים ולבביים עם הארגון השולט בשטח כדי להבטיח את המשך עבודתם", וכי דבריו של עאבד היו "הצהרות כלליות שנעשו תחת אילוצים בשל המצב המורכב בעזה". גם ב-AP הדהדו את המסר בתגובתם ל-ynet ומסרו כי עיתונאיהם מסקרים את המתרחש בעזה באופן אובייקטיבי, והשתתפותם באירועים המאורגנים על ידי שלטון חמאס נעשתה מתוך הצורך לשמור על קשרי עבודה בשטח.
4 צפייה בגלריה
משרד התקשורת של חמאס מכבד את יאסר קודיח
משרד התקשורת של חמאס מכבד את יאסר קודיח
משרד התקשורת של חמאס מכבד את יאסר קודיח
(צילום מסך מאתר משרד התקשורת של חמאס)
עיתונאים מוכרים של AP ורויטרס השתתפו באירועים דומים, בהם נקראו לשפוט בתחרויות או הוכתרו כ"שגרירי חמאס” וזכו בפרסים כספיים על תרומתם. אחד מהם, יאסר קודיח, זכה לאחרונה בפרס פוליצר כצלם מטעם רויטרס, על אף ממצאי תחקיר קודם של HonestReporting שהראו כי התלווה למחבלים שחדרו לישראל ב-7 באוקטובר. עיתונאי אחר שזכה לפרס כספי הוא חסן אסלייה, שתועד מנשק את יחיא סינוואר ומתלווה למחבלי 7 באוקטובר על אופנוע כשבידו רימון. אסלייה פוטר מ-CNN בעקבות פניית ynet לגבי קשריו עם הארגון.
אשרף עמרה, צלם שעבד עבור "רויטרס", ושיתף קריאות ברשתות החברתיות ״לחדור לתוך מדינת היהודים״, זכה גם הוא בפרס כספי של חמאס. עמרה מיודד עם צמרת הארגון, ואחרי שנפצע בשנה שעברה מרימון עשן צה״לי בהפגנה סמוך לחאן יונס, זכה לביקור ונשיקת החלמה לידו הפצועה מאסמאעיל הנייה בבית חולים באיסטנבול.
דוגמאות בולטות נוספות הן סמר אבו אלוף, שעוד לפני שזכתה בפרס פולק היוקרתי מוקדם יותר השנה על צילומיה שתיעדו את אימת ילדי עזה המופגזת - זכתה ב-2021 בפרס כ"שותפה לעבודה" של חמאס. צלמת נוספת של AP, פאטימה שביר, השתתפה בסרטון תעמולה של חמאס באירוע משנת 2021, הודתה למשרד התקשורת הפלסטיני על "מאמציהם יוצאי הדופן" לעזור לעיתונאים, ותיארה כיצד אירועי ההוקרה המיוחדים מעודדים אותם "להמשיך במשימתם".
4 צפייה בגלריה
משרד התקשורת של חמאס מכבד את סמר אבו אלוף
משרד התקשורת של חמאס מכבד את סמר אבו אלוף
משרד התקשורת של חמאס מכבד את סמר אבו אלוף
(צילום מסך מאתר משרד התקשורת של חמאס)
צלם נוסף מטעם AFP, מוחמד באבא, דיבר באותו סרטון והביע תקווה כי "המשרד ימשיך לעמוד בהתחייבויותיו" כלפי העיתונאים. באירועים האלה, ממש על אותו מסך, הופיע גם לעיתים מסר מצולם של רעול הפנים אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס. מספר פעמים סוכנות הידיעות של חמאס, אל-ראי, נהגה להוסיף הקשרים לנאומי התודה של העיתונאים ולציין כי המסר שלהם הוא לחשוף את "השיטות והפשעים של הכיבוש נגד פלסטינים”.
באירוע השנתי של 2022, חמאס כיבד את הצלם הוותיק של AP, עאדל האנה, ואת צלם "רויטרס" פאדי שאנה והזמין אותם לשבת בפאנל שופטים באחת מתחרויות התקשורת שקיים. שניהם לבשו צעיף רשמי של חמאס במעמד. עיתונאים אחרים, כמו צלם "רויטרס" הוותיק, וזוכה פרס הפוליצר הטרי, איברהים אבו מוסטפא, השתתפו באירועים כאורחי כבוד וקיבלו הוקרה על זכייה בפרסים בינלאומיים על צילומיהם מעזה שמעבירים מסר לעולם.
"רויטרס" הגיבה לתחקיר באמירה כי עיתונאיה פועלים על פי עקרונות העצמאות וחוסר משוא הפנים של הסוכנות, וצירפה קישור אליהם, אך עורכי התחקיר מציינים כי עקרונות אלה דווקא אוסרים על הצטרפות לאירוע שארגן ארגון טרור כדי ליצור נאמנות. הם מצטטים כי לפי העקרונות, ״לקוחות ברחבי העולם תלויים בנו כדי לספק להם חדשות ומידע אמינים ואובייקטיביים. משמעות הדבר היא שיש לנו צורך מיוחד לשמור על עצמאותנו ואמינותנו ולהימנע מכל הטיה שעלולה לנבוע משליטה של ​​אנשים או אינטרסים ספציפיים". בסוכנות הידיעות סירבו להתייחס לטענה זו בתגובתם ל-ynet.
4 צפייה בגלריה
אבו עוביידה בנאום מצולם בטקס
אבו עוביידה בנאום מצולם בטקס
אבו עוביידה בנאום מצולם בטקס
(צילום מסך מאתר משרד התקשורת של חמאס)
המורכבות של הנושא ברורה: עיתונאים פלסטינים העובדים בעזה נדרשים לתמרן בין אילוצי השלטון המקומי - מהנפקת תעודות ועד הגנה פיזית - לבין עקרונות הדיווח העיתונאי. למרות זאת, התחקיר מעורר תהיות בנוגע למידת ההשפעה של חמאס על הסיקור התקשורתי הבינלאומי, והאם ניתן לשמור על אובייקטיביות כאשר קיים שיתוף פעולה כה הדוק עם ממשלה של ארגון טרור.
תגובותיהם המלאות של כלי התקשורת כפי שנמסרו ל-ynet: מ-AP נמסר בתגובה כי "עיתונאי AP חיים ומדווחים מרצועת עזה - אזור מלחמה המצוי תחת שלטון חמאס. בכל מדינה, תחת כל משטר, עיתונאים חייבים לשמור על יחסי עבודה עם השלטון המקומי. זה לא עניין של בחירה - אלא הכרח. קיום יחסים עבודה אלה אינו בהכרח הפגנת נאמנות או תמיכה בחמאס, אלא מציאות העבודה בסביבה מורכבת שכזו. תפקידה של העיתונות הוא להאיר את כל הצדדים, ואם עיתונאי AP לא יהיו שם, האיזון הזה ייעלם לחלוטין. AP תמשיך לספק סיקור מדויק, מבוסס עובדות וא-פוליטי של המלחמה בין ישראל לחמאס, כפי שעשתה מאז תחילת המלחמה".
מ"רויטרס" נמסר בתגובה כי "אנחנו דוחים את הרמיזות להטיה בתחקיר HonestReporting. אנחנו עומדים מאחורי הסיקור של עזה ושל הצוות שלנו, אשר פועל בהתאם לעקרונות היסוד של אמון תומסון רויטרס".
מ-AFP נמסר כי "מוחמד עאבד הוא צלם עטור פרסים של AFP שתמיד עבד לפי כללי האתיקה של הסוכנות. הוא לא נכח באירוע 'יום הנאמנות לעיתונאים הפלסטינים' בשנת 2021, אך הסכים לומר כמה מילים בסרטון, שכן משרד התקשורת הממשלתי שנשלט על ידי חמאס מפקח למעשה על עבודת העיתונאים בעזה. בסרטון, הוא הודה למשרד התקשורת הממשלתי במונחים כלליים על התמיכה בעיתונאים. יש לנו עיתונאים שעובדים במקומות רבים בעולם בתנאים קשים, ובכל המקומות הללו חלה עליהם החובה לשמור על יחסים לבבים ומקצועיים עם הארגון ששולט בשטח שבו הם פועלים. זה יהיה לא הוגן לנסות לעוות את המילים האלו לכדי הצהרת תמיכה בחמאס".
מה"ניו יורק טיימס" נמסר בתגובה כי "סמר אבו אלוף הפיקה כמה מהתמונות המרתקות, האמיצות והגולמיות ביותר מעזה בשנה האחרונה, וזכתה להכרה ממספר גופי פרסים בינלאומיים עצמאיים על עבודתה חסרת המורא. סמר, כמו עיתונאים רבים אחרים שעובדים עבור כלי תקשורת בינלאומיים בעזה, השתתפה באירועים שאורגנו על ידי משרד התקשורת הממשלתי - הגוף השולט בגישה, באקרדיטציה ובזכות לעבוד בשטח. אירועים אלו התרחשו בשנים קודמות ולפני אירועי 7 באוקטובר. כל העבודות המפורסמות ב'טיימס' עוברות בדיקות של מספר עורכים כדי להבטיח שהן עומדות בסטנדרטים שלנו לעצמאות והוגנות. אנחנו עומדים מאחורי האתיקה של סמאר ועבודתה".