משרד המשפטים של רוסיה הודיע שלשום (ו') כי הוא מייעד את בוריס אקונין - מסופרי המתח הפופלריים ביותר ברוסיה, כ"סוכן זר" בשל עמדותיו ה"בלתי מקובלות" נגד רוסיה במלחמה שהיא מנהלת נגד אוקראינה בשנים האחרונות, והביקורתיות שלו נגד נשיאה, ולדימיר פוטין.
2 צפייה בגלריה
בוריס אקונין
בוריס אקונין
בוריס אקונין
(צילום: AP)
אקונין הוא שם העט של גריגורי שלבוביץ' צ'חארטישווילי, סופר יהודי בן 67 ממוצא גיאורגי שהפך לסופר רבי מכר הודות לסדרת ספרי הבלש ההיסטוריים שכתב, "תיבת פנדורין", שהביאה לפרסומו ברחבי העולם - ובין היתר גם בישראל. עם זאת, ספריו הוסרו מהמדפים ברוסיה ונאסרו להפצה לאחר שהרשויות הוסיפו אותו לרשימת האנשים שלטענתם מעורבים במעשי טרור או בקיצוניות.
משרד המשפטים ציטט את התנגדותו של אקונין למה שהרוסים מכנים "המבצע הצבאי המיוחד" שלהם בשטחי אוקראינה, והאשים את הסופר בהפצת מידע כוזב על רוסיה ש"נועד ליצור לה תדמית שלילית", ובסיוע בגיוס כסף לצבא האוקראיני.
ביום שבו נפתחת מלחמת רוסיה-אוקראינה, אקונין כתב: "רוסיה נשלטת על ידי דיקטטור מטורף מבחינה פסיכולוגית, וגרוע מכך - היא נאלצת לפעול בצייתנות על פי הפרנויה שלו".
2 צפייה בגלריה
בוריס אקונין
בוריס אקונין
בוריס אקונין
(צילום: AP)
על פי "הגרדיאן", תיוג אדם כ"סוכן זר" מחייב אותו להזדהות ככזה ברשתות החברתיות ובפרסומים שונים, ומאפשר לשלטון לדרוש ממנו לדווח על הוצאות כספיות שלהם. בכך, אקונין מצטרף לרשימת אנשי רוח, מדע ועוד שתויגו כ"סוכנים זרים" - בהם הסופרת מישראל לינור גורליק, הכלכלן אנדריי אילריונוב, הפובליציסט אנדריי פיונטקובסקי, המוזיקאי בוריס גרבנשצ'יקוב וכן נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט.
"טרוריסטים הכריזו עליי כטרוריסט", אמר אקונין, המתגורר בימים אלה בלונדון, בתגובה לדברים בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות, "הם כותבים שהוכרזתי כסוכן זר היום. אני? טרוריסט ואקסטרימיסט?! אני מרגיש כמו בין לאדן שקיבל דו"ח על חניה אסורה".