יבשת שלמה למען מדינה אחת: התמיכה של אירופה באוקראינה, מאז הפלישה של רוסיה למדינה לפני 81 ימים, נראתה היטב באירוויזיון. על איכות השיר "סטפניה" של להקת הפולק-ראפ קאלוש אורקסטרה אפשר להתווכח, אבל עם התוצאות אי אפשר: ניצחון אוקראיני חד-משמעי, שש שנים אחרי הניצחון האוקראיני הקודם, לאחר סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה.
בדירוג השופטים האוקראינים היו במקום הרביעי, אבל הצבעת הקהל בבית – זה שרואה כבר כמעט שלושה חודשים מדי ערב את הזוועות שמבצע צבאו של ולדימיר פוטין – עשתה את ההבדל. מתוך 468 נקודות אפשריות, הוענקו לאוקראינים 439 נקודות. למעשה, רק שלוש מדינות לא העניקו לקאלוש אורקסטרה דוז פואה או 10 נקודות - מלטה (8 נקודות), צפון מקדוניה (8) וסרביה (7).
3 צפייה בגלריה
תזמורת קאלוש מאוקראינה עם המנחים באירוויזיון 2022
תזמורת קאלוש מאוקראינה עם המנחים באירוויזיון 2022
קאלוש אורקסטרה, מתוך אירוויזיון 2022
(צילום: Getty Images)
זו שהעניקה את מספר הנקודות הנמוך ביותר לאוקראינים - סרביה - היא סיפור בפני עצמו. לאחר הפלישה של פוטין, נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' דחה קריאות מהמערב להצטרף לסנקציות על מוסקבה, ואמר כי לסרביה "אינטרסים לאומיים". לאחרונה שר הפנים הסרבי אף אמר שעליהם לשקול מחדש אם להצטרף לנאט"ו, בעקבות אותם לחצים להצטרף לסנקציות.
בתחילת המלחמה הכותרות בעיתונים הסרבים היו "אוקראינה תוקפת את רוסיה", ו"פוטין שולח את צבאו כדי לאחד את סרביה ובוסניה". לאחרונה הטון הזה השתנה, ובכל זאת, רק 7 נקודות בסך הכול העניקו הסרבים לאוקראינה - כולן מהקהל, ואפס מהשופטים.
מדינה פרו-רוסית אירופית אחרת, הונגריה, כלל לא השתתפה, כמו בשנה שעברה. גורם המעורה בנושא אמר בעבר כי הסיבה לכך היא שבבודפשט סבורים כי האירוויזיון "הומואי מדי". המשטר הלאומני של ויקטור אורבן נאבק במשך שנים בקהילה הגאה וב-2021 הטיל "חוק הומואים", שבמסגרתו נאסר על בתי הספר להציג לתלמידים "תכנים המעודדים הומוסקסואליות או התאמה מגדרית". ארגוני להט"ב השוו אז את הצעד ל"חוק התעמולה ההומוסקסואלית" של פוטין.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
(צילום: AP)
ארבע המדינות שהעניקו לאוקראינה את מלוא 24 הנקודות האפשריות (מהקהל והשופטים) הן שתיים הגובלות בה שקלטו פליטים רבים – פולין ומולדובה – ושתי מדינות בלטיות שגם הן חוששות מהכוונות העתידיות של פוטין, לטביה וליטא.
פינלנד, שהודיעה עקב אותו חשש על כוונתה להצטרף לנאט"ו, נתנה 12 נקודות לאוקראינים מהקהל אבל אפס מהשופטים, וכך גם שבדיה שעשוי להכריז על מהלך דומה. אוקראינה העניקה את הדוז-פואה לפולין, אחת מהתומכות הגדולות ביותר של ממשלת וולודימיר זלנסקי, שאף הציעה להעביר מטוסי קרב לאוקראינים.
קורנליה ג'ייקובס השבדית הייתה מהמועמדות לזכייה השנה, וסיימה בסופו של דבר רביעית. גם יתר המדינות שדורגו אחרי אוקראינה (בריטניה, ספרד, סרביה ואיטליה) לא העניקו לאוקראינים נקודה מהשופטים.
הפוליטיקה של האירוויזיון נראתה גם בהצבעות המסורתיות של המדינות השכנות זו לזו. כך, למשל, הסרבים קיבלו דוז-פואה מחמש מדינות: ארבע מדינות הבלקן קרואטיה, מונטנגרו, צפון מקדוניה, סלובניה - וגם שווייץ. הולנד קיבלה 42 נקודות בסך הכול מהקהל, מתוכן 10 מהשכנה בלגיה.
3 צפייה בגלריה
S10
S10
42 נקודות, 10 מתוכן מהשכנה בלגיה. נציגת הולנד באירוויזיון 2022
(צילום: SARAH LOUISE BENNETT ,EBU)
ומה לגבי ישראל? מיכאל בן דוד קיבל בחצי הגמר השני 61 נקודות שלא הספיקו לו להעפלה לגמר וסיים במקום ה-13 מתוך 18 המדינות המשתתפות. מהקהל ישראל קיבלה 10 נקודות מגאורגיה ואזרבייג'ן, שלוש מצ'כיה ושתי נקודות מסן מרינו וגרמניה (ובסך הכול 27). השופטים נתנו 34 נקודות - 10 מאוסטרליה, שבע מבלגיה, שלוש משבדיה, אירלנד וספרד, שתיים מגרמניה ומלטה, ונקודה אחת מאזרבייג'ן, בריטניה, פולין ורומניה.
המדינה שהעניקה לבן דוד את מספר הנקודות הרב ביותר הייתה אזרבייג'ן (11 בסך הכול) – וזה ממש לא מפתיע. לפני 30 שנה כוננו יחסים רשמיים בין המדינות, שנה אחרי שאזרבייג'ן הכריזה על עצמאותה מברית המועצות, וישראל נחשבת לאחת מספקיות הנשק הגדולות ביותר של האזרים.
התמיכה האזרית במועמדים הישראלים באירוויזיון היא ארוכת שנים. לפני שנה העניק הקהל באזרבייג'ן 12 נקודות לישראל (לעדן אלנה) וכך גם ב-2018 (לנטע ברזילי). שנה לפני כן הייתה אזרבייג'ן המדינה היחידה פרט לצרפת (שבה יהודים רבים) שהעניקה נקודות לאמרי זיו גם מהקהל וגם מהשופטים. ב-2016 הם העניקו את מספר הנקודות הגבוה ביותר מהקהל לחובי סטאר (6 מתוך 11 בסך הכול מהקהל האירופי).