באפריל השנה זכתה ליסה לה-פלאם בפרס מגישת החדשות הטובה ביותר בטקס פרסי הטלוויזיה הקנדיים. חודשיים אחרי, העיתונאית הוותיקה קיבלה הודעה על הפסקת עבודתה ממעסיקיה ברשת CTV News, והיא בישרה על כך בקטע וידאו נרגש שפרסמה מוקדם יותר החודש בחשבון הטוויטר שלה. המגישה בת ה-58 לא פירטה מה הוביל לצעד פתאומי זה, אך ציינה שנאמר לה כי מדובר ב"החלטה עסקית", כך על פי גרסת המנהלים. "זה בא לי בהפתעה, הייתי בהלם ואני מאוד עצובה", סיפרה וביקשה להודות לקהל הצופים שליווה אותה לאורך 35 שנות עבודתה בערוץ. אבל דבר אחד נותר לא ברור: מהי עילת הפיטורין? מה דחף את תאגיד התקשורת "בל" (הבעלים של ערוץ החדשות CTV News) לפטר לפתע את אחת מהעובדות הכי מוערכות שלו? התשובה, לפי הדיווחים: בחירתה האישית להפסיק לצבוע את שיערה ולהופיע מול המצלמה כשהוא בגוון האפור הטבעי שלו.
2 צפייה בגלריה
ליסה לפלם
ליסה לפלם
ליסה לה-פלאם
(צילום מסך, CNN)
לה-פלאם אמנם לא טענה זאת בעצמה, אך עם חשיפת דבר עזיבתה, פורסמה בעיתון ה"גלוב אנד מייל" שיוצא בטורונטו עדות על כך שאחד מנציגיו של מייקל מלינג, סגן נשיא תאגיד "בל", תהה: "מר מלינג שואל מי אישר את ההחלטה לאפשר לשיער של ליסה להאפיר". לפי עדות אחרת, במהלך הצילומים התלונן בכיר בערוץ על כך שהשיער האפור של המגישה מותיר הילה סגלגלה על המסך. בהנהלת "בל" הכחישו את הטענות הללו והיו"ר מרקו באביץ' מסר: "הנרטיב היה שהגיל, המגדר או השיער האפור של ליסה שיחק תפקיד בהחלטה. אני שמח שזה לא המצב". עם זאת, מול הלחץ ההולך וגובר, הודיעו ב"בל" שהנשיא מלינג יצא לחופשה עד לבדיקת נסיבות המקרה. בנוסף לכך, קיבלו חברי מועצת המנהלים מכתב מעובדים שהביעו תמיכה בלה-פלאם וסיפרו על סביבת עבודה רעילה ב-CTV News. עוד נטען כי ב"בל" נמנעו מלסקר בהגינות את פיטוריה של לה-פלאם כדי להימנע משערוריות מבית.
2 צפייה בגלריה
ליסה לפלם
ליסה לפלם
ליסה לה-פלאם לפני שהפסיקה לצבוע
(צילום: Chris Jackson / GettyimagesIL)
למרות הביקורת מבית ומבחוץ, נשיא תאגיד "בל", ווס אוסטרמן, עומד בהתנגדותו, ובמכתב תגובה לעובדיו המוחים קבע "ההאשמות שלכם שערורייתיות, ממש כפי שלפיטורי לה-פלאם אין קשר לגיל, מגדר או שיער אפור". אבל בעוד שבתאגיד מנסים לצייר תמונה אחרת, צבעונית יותר, בנוגע לנסיבות פיטורי לה-פלאם, התגובה הציבורית למקרה צוברת תאוצה וכך גם המחאה שמגיעה ממקומות שונים בציבור הקנדי, מקהל הצופים, פעילויות חברתיות וגם חברות מסחריות. חברת התמרוקים דאב פתח בקמפיין בזק לתמיכה בנשים מאפירות שיער תחת הסיסמה Keep It Gray ("שמרי על האפור"). מגזין "ספורטס אילוסטרייטד" הצטרף לקמפיין כשהתהדר שוב במהדורת בגדי הים שלו ממאי, עם צילום השער של מיי מאסק, אמו של אילון מאסק, שהופיעה בשיערה הלבן. ואילו ברשת המזון המהיר "וונדיז" השיקו גרסה מעודכנת לסמל של הילדה המוכרת בשיער ג'ינג'י - שהפך השבוע לאפור.
בנוסף לכך, הצטרפו למאבק אישי ציבור, ובעיקר נשים, בחברה הקנדית, בהן נשות תקשורת, אמניות, פעילות חברתיות ופוליטיקאיות. כ-70 מהן, ביניהן ראש ממשלת קנדה לשעבר קים קמפבל, הסופרת לואיז פני והזמרת אן מארי, חתמו על אגרת פומבית ובה דברים נוקבים נגד הנהלת "בל". "בכל שקיבלו 'החלטה עסקית', בל אישר אמת אחת עצובה: אפילו אחרי כל ההתקדמות שנשים עשו, הן ממשיכות לעמוד בפני סקסיזם ואייג'יזם במקום העבודה בכל יום, בדרך שהיא בלתי מתקבלת על הדעת", נכתב באיגרת, "מה התוכנית שלכם? מה תעשו כדי להשיב את האמון ולתקן את זה? מה תעשו, לא רק בשביל ליסה, אלא בשביל כולנו?".
השיח הביקורתי סביב שיערה האפור של לה-פלאם, בין אם באמת מדובר בעילת הפיטורין או שלא, גלש בינתיים גם דרומה מעבר לגבול לארצות הברית, שם נשאלת השאלה מדוע השחקנים ההוליוודים ג'ורג' קלוני וסטיב קארל זוכים לשבחים על שערם המאפיר ואילו נשים במעמדן מתקבלות בזלזול באור הזרקורים. בין השאר, הוזכר גם שמו של מגיש CNN אנדרסון קופר ששערו הלבן הפך לסימן היכר, כמעט סמל מסחרי עבורו. חברו של קופר ג'ון ברמן מ-CNN גילה בפאנל בהשתתפות עיתונאיות כי בעבר, עת החלו לצוץ שערות לבנות בפדחתו, היו מי שהמליצו לו לצבוע את שערו לאפור, כי כך הוא ייראה יותר סמכותי ואמין. ואם כבר, אפשר גם להזכיר שהמגיש כריס קואמו, שתוכניתו שודרה בעבר אחרי הרצועה של קופר, הודה מדי פעם מול המצלמה כי גם הוא צובע את שערו, אם כי לא זה מה שהוביל מפיטוריו מרשת החדשות בשנה שעברה.