בעוד כחודשיים יגיע הראפר האמריקני טראוויס סקוט לישראל, עם הופעה שמתרחשת בשיא הקריירה שלו. מדובר באחד הראפרים המסקרנים, המצליחים והאהובים של השנים האחרונות, שכל להיט שלו גורף מאות מיליוני האזנות, וחלקם אף חצו את רף המיליארד. אבל לפני כשנה הופעה שלו הפכה לאירוע רב-נפגעים שהוביל למותם של עשרה צעירים.
3 צפייה בגלריה
טראוויס סקוט
טראוויס סקוט
הזעם הפך לסימן ההיכר שלו. טראוויס סקוט
(צילום: AP)
בשנת 2021, אחרי למעלה משנתיים בבתים, חובבי מוזיקה חלמו על הרגע שבו יוכלו לשוב ליהנות מהופעות חיות. פסטיבל אסטרו-וורלד שהתרחש ביוסטון שבטקסס בחודש נובמבר משך אליו כ-50,000 צעירים מרחבי ארצות הברית, שבאו לצפות באמנים האהובים עליהם עולים על הבמה בזה אחר זה בשני לילות מוזיקליים מגוונים: באד באני, יאנג ת'אג, ליל בייבי, טיים אימפלה, SZA ואפילו דרייק, שהפתיע את הקהל במהלך הסט המצופה ביותר שהתרחש בערב הראשון של הפסטיבל - הופעתו של טראוויס סקוט.
"יוסטון, אני רוצה לראות את הזעם (Rage) שלכם", הראפר פנה לקהל הדחוס והמשולהב בפסטיבל בטקסס אחרי הביצוע שלו ללהיט Antidote, והזמין לבמה את דרייק. הקהל, שאליו הוא מתייחס כ-Ragers (זועמים) - הגיב בהתלהבות עצומה להפתעה, והמשיך להתקדם בעוצמה לעבר הבמה. אבל אף אחד לא היה מוכן לאסון האדיר שעתיד היה להגיע בהמשך הסט, גם לא שני הראפרים.
עוד במדור מוזיקה:
מפסטיבל מוזיקה חגיגי, אסטרו-וורלד הוכרז כאסון רב-נפגעים שגבה את חייהם של עשרה צעירים שהיו בקהל, בהם ילד בן תשע וילד נוסף בן 14, שנרמסו תחת העומס הרב ששרר בקהל. מותם של שמונה צופים נקבע במקום, בעוד מאות קיבלו טיפול רפואי וחלקם עברו החייאה בזמן שסקוט עוד הופיע על הבמה. עשרות הועברו לטיפול בבית חולים. אסטרו-וורלד היה "מלכודת מוות", קראו אנשים שנכחו באירוע. בסרטון אינסטגרם שפרסם סקוט בעקבות האסון, שיתף כי כלל לא היה מודע למתרחש בקהל, על אף שהאמבולנסים פילסו את דרכם בין האנשים. הערב הראשון של הפסטיבל היה היחיד שלו, למחרת הפסטיבל בוטל.
"בכנות, אני הרוס ממה שקרה", אמר הראפר למשמע החדשות, "בכל פעם שיכולתי לזהות שמשהו קורה בקהל - פשוט עצרתי את ההופעה ועזרתי לקהל לקבל את העזרה שהם צריכים". בהמשך הראפר האמריקני אף הציע את תמיכתו הכספית בתשלום הסדרי לוויות ההרוגים, הצעה שנדחתה על ידי חמש מהמשפחות האבלות. עורך דינם של משפחתו של ג'ון הילגרט בן ה-14 שקיפח את חייו בפסטיבל, כינה את המחווה "משפילה ובלתי הולמת". בכתבה שפורסמה ב-BBC בחודש שעבר דווח כי הראפר פועל בפרטיות להסדרי הפשרה מול התביעות שהוגשו נגדו. בין האישומים נמצאים דבריו של טוני בוזבי, אחד מעורכי הדין שמייצגים את משפחתו של אקסל אקוסטה בן ה-21 שגם הוא בין ההרוגים, שטען בתיק התביעה כי אקוסטה "נמחץ על ידי ההמון המוסת, הסורר וחסר השליטה", ושכב גוסס בזמן שהמוזיקה נמשכה לעוד כ-40 דקות.
3 צפייה בגלריה
טראוויס סקוט
טראוויס סקוט
"הניפו את האצבע האמצעית שלכם לעבר אנשי הביטחון ברגע זה. אנחנו רוצים זעם". טראוויס סקוט
(צילום: GettyimagesIL)
כריסטיאן פארדס בן ה-23 מאוסטין שבטקסס הגיש את תביעתו, שבה הוא מאשים ברשלנות את הראפרים, את חברת ההפקות ואת אנשי האתר שבו התקיים המופע. על פי כתב התביעה, הוא דרש יותר ממיליון דולר והאשים את הראפרים ש"הסיתו את הקהל" לפעולות שהותירו אותו "פצוע קשה". כמו כן, נטען כי המאבטחים שנשכרו על ידי חברת ההפקה לייב-ניישן האמריקנית התעלמו מבאי הפסטיבל שהתחננו לעזרתם.
הפסטיבל הוכרז כאירוע רב-נפגעים אבל תיעודים מהופעותיו לאורך השנים, לצד חוויותיהם של המעריצים, מראים שזעם הוא מוטיב מובהק שחוזר בהן. ההופעות של סקוט ידועות כסוערות ואותו הזעם המדובר הפך לסימן ההיכר של הראפר. "מגיל צעיר רציתי להיות מתאבק", אמר הראפר בריאיון ל-GQ ב-2017 תחת הכותרת "איך לפרוק זעם עם טראוויס סקוט". "הופעה מבחינתי היא כמו מופע היאבקות", אמר. בסרטונים מהופעותיו נראה הראפר כשהוא מזנק לתוך הקהל, מלהיב את הצופים להתפרע וקורא: "זה לא בלט ולא מופע ריקודים, או שתפרקו את הזעם שלכם החוצה, או שתעופו מכאן הביתה!".
"סימני האזהרה הופיעו הרבה קודם, לצערנו", סיפר נואה שכטמן, העורך הראשי של מגזין המוזיקה "רולינג סטון" ל-CNN. גם בהופעות עבר של הראפר דווח על נפגעים, בעוד באתר החדשות פורסם כי אחד הצופים הגיש תביעה נגד סקוט, לאחר שנפגע והפך משותק בעקבות נפילה ממרפסת במהלך הופעתו. סקוט והנאשמים הנוספים הכחישו את ההאשמות.
3 צפייה בגלריה
טראוויס סקוט
טראוויס סקוט
"זה לא בלט ולא מופע ריקודים, או שתפרקו את הזעם שלכם החוצה, או שתעופו מכאן הביתה!". טראוויס סקוט
(צילום: GettyimagesIL)
סקוט עצמו נעצר לפחות פעמיים בגין תקריות בהופעות שלו. הפעם הראשונה הייתה במהלך הופעתו בפסטיבל לולהפלוזה בשנת 2015, כשהמשטרה דיווחה שהראפר עודד את המעריצים לטפס מעל מחסומי אבטחה ולהתפרע על הבמה. "כל מי שבחולצות ירוקות - תתרחקו אחורה", אמר סקוט והתייחס לאנשי הביטחון בפסטיבל, "הניפו את האצבע האמצעית שלכם לעבר אנשי הביטחון ברגע זה. אנחנו רוצים זעם". המופע הופסק לאחר דקות ספורות, סקוט נעצר והואשם בהפרת סדר.
המעצר השני של הראפר התרחש כשנתיים מאוחר יותר ברוג'רס, ארקנסו, שם הוא הואשם בהסתה להתפרעות, הפרות סדר וסיכון רווחתם של קטינים. המשטרה דיווחה שסקוט "עודד אנשים להתקדם לעבר הבמה ולעקוף את הסדרי האבטחה", מה שהוביל לפציעות רבות. שניים מהאישומים בוטלו ב-2018, אבל סקוט הודה באשמה בגין הפרת סדר ושילם אלפי דולרים לשני אנשים שהתלוננו כי נפצעו במהלך הופעתו, כך דווח בעיתון הדמוקרטי המקומי.
חודשים ספורים לאחר אסון פסטיבל אסטרו-וורלד, סקוט חזר להופיע. מתיעודים שעלו ברשת נדמה שהאנרגיות של הראפר נותרו גבוהות באופן יחסי, אך בביקורות ההופעה שפורסמו ב"רולינג סטון" נאמר שסקוט נמנע מלצלול לתוך הקהל כפי שהיה עושה בעבר, ובעיתון "הגרדיאן" הבריטי נכתב שהראפר נמנע מלדרבן את הקהל לכאוס באותו האופן כמו פעם, שדברים נשארים בשליטה וסקוט אפילו נראה "מרוחק" מעט, כשהוא נבלע בין אוסף הפירוטכניקה והעשן שעל הבמה.
בעוד כחודשיים הראפר יגיע כאמור לישראל לראשונה, להופעה שתתקיים ב-14 במרץ בלייב פארק ראשון לציון. לצד ההתרגשות מההכרזה, עולים גם חששות מצד הצופים. מחברת לייב ניישן, המפיקה את ההופעה בארץ, נמסר: "אנחנו מודעים לאירוע. בישראל יש נהלים ברורים בנושא שיטור ואבטחה, ומטעמנו ננקוט את כל האמצעים הדרושים כדי להבטיח את שלום הקהל, ולאפשר לו חוויית צפייה מהנה כפי שאנחנו עושים בכל ההופעות שעליהן אנחנו אמונים".
השתתף בהכנת הכתבה: רן בוקר