ברקע ביטולי ההופעות שלו מעבר לים מחשש למחאות אלימות, ובמרחק כשלושה חודשים בלבד מאז ביקורו האחרון - מתיסיהו חוזר לישראל, והפעם יקיים שתי הופעות בליווי ארבעה נגנים. הופעתו הראשונה של זמר ומוזיקאי הרגאיי תתקיים ב-2 באפריל בזאפה ירושלים, והשנייה תתקיים למחרת - ב-3 באפריל בזאפה גני יהושוע. מחיר כרטיס למופע עומד על 210 שקלים.
מתיסיהו ונטע מבצעים את One Day בהופעה ברדינג 3
(צילום: ניצן פינקו)
כאמור, מתיסיהו כבר הספיק לבקר בישראל במהלך המלחמה, ומלבד הופעה שקיים בתל אביב בחודש ינואר - ושהכנסותיה נתרמו למטה משפחות החטופים - הוא גם סייר בעוטף עזה. במהלך אותה ההופעה אירח את נטע ברזילי על הבמה לביצוע משותף של שירו One Day.
הופעתו האחרונה של המוזיקאי, כפי שצוין, שתוכננה להתקיים בהאוס אוף בלוז בשיקגו בסוף השבוע האחרון - בוטלה עקב איום בהפגנות. "אני יכול להבטיח לכם שאצל צוות האבטחה שלי, שהיה ערני לגבי כל מה שקורה בעיר, לא התתקבלו איומים על אלימות", כתב מתיסיהיו בתגובה להודעה על הביטול, והוסיף שאת הכנסותיו מהמופע המבוטל תרם ל-Bring Them Home Now ולאיחוד ההצלה בישראל.
1 צפייה בגלריה
מתיסיהו
מתיסיהו
מתיסיהו
(צילום: Rick Kern/Getty Images)
מתיסיהו בן ה-44, ששמו האמיתי הוא מת'יו פולר מילר, פרץ לתודעה העולמית ב-2005 בזכות להיטים כמו One Day, King Without a Crown ו-Jerusalem. עד 2011 הוא נחשב לזמר רגאיי חסידי ושילב ביצירתו אלמנטים של ראפ, רגאיי ומוזיקה יהודית. בשנת 2011 פרסם תמונה בחשבון האינסטגרם שלו כשהוא ללא זקן וכיפה, עם ההצהרה הנלווית No more hassidic reggae superstar, ובכך עורר סערה בקרב מעריציו מהעולם היהודי. בעקבות חזרתו בשאלה, השתנה מראהו של הזמר וכך גם יצירתו. במהלך הקריירה שלו הוא הופיע מספר פעמים בארץ, הקליט כאן אלבום, כמו גם צילם קליפים בירושלים, ים המלח ותל אביב.
בחודשים האחרונים כאמור, עומד המוזיקאי בפני ביטולים של הופעותיו מעבר לים, כשלפני כחודש שיתף מתיסיהו את עוקביו גם בביטול של שתיים מהופעותיו בסנטה פה, במה שתואר כ"חששות ביטחוניים", לפי ההפקה. "בפועל הבעיה הייתה שחלק מהצוות שלהם לא היה מוכן לעבוד איתנו", העיד מתיסיהו בתגובה לביטולים. "הם עושים זאת או כי הם אנטישמיים או כי הם מבלבלים בין האמפתיה שלהם לעם הפלסטיני עם שנאה למישהו שיש לו אמפתיה גם לישראלים וגם לפלסטינים".
הביטולים הללו מגיעים כמובן לאחר התבטאויות רבות של המוזיקאי בנוגע לתמיכתו בישראל, והמוזיקאי הוא לא האמן היהודי היחיד שנאלץ להתמודד עם סיטואציות כאלו. כך למשל מאז פרוץ המלחמה אירועים בהשתתפותם של השחקנים היהודיים מים ביאליק וברט גלמן בוטלו או נקטעו בשל תמיכתם בישראל.
"ישראל זה מקום חשוב ומשמעותי במסע שלי למצוא את זהותי כיהודי", אמר בריאיון עבר ל-ynet. "היא חשובה לי במסע שלי בעולם הרוח והדת, וחשובה לי כמוזיקאי. אני מגיע לכאן ותמיד נהנה לנגן פה. ניגנו בכל אירופה, המוזיקה שלי מיועדת לכל העולם, לא רק ליהודים. אני מרגיש שזו המשבצת שלי בעולם - לעשות את המוזיקה ולהפיץ את קידוש השם, למען השם ולמען העם היהודי".
במהלך המלחמה בנו של מתיסיהו, לוי מילר, התראיין ל-ynet, וסיפר על החלטתו לעבור לגור בישראל, ללמוד בישיבה בירושלים ולפתח כאן קריירת מוזיקה משל עצמו. "כילד תמיד ראיתי את אבא על הבמה", שחזר, "ראיתי איך אבא נתן השראה לאנשים ובאמת עשה שינוי, וזה דחף אותי ליצור מוזיקה משלי ולתת השראה הלאה גם לדור שלי".
לוי סיפר שגדל באוטובוס ההופעות של אבא, וכבר מגיל צעיר היה על במות. מתיסיהו דאג לסט תופים קטן שהיה צמוד למערכת התופים הרגילה, כך שבנו בן החמש נמצא על הבמה מאחורי הקלעים כשרק אבא רואה אותו, ו"מנגן" ביחד איתו. "צברתי ככה ביטחון להיות על הבמה, חשבתי שזה הכי מגניב בעולם ושאני לא רוצה לעזוב. קצת קינאתי באבא והוא אהב את זה שהוא מסתכל אחורה ורואה אותי שם איתו". עם זאת, הוא מספר שלהיות בן-של זאת לא תמיד חוויה זוהרת. "החלפתי הרבה בתי ספר. כשהגעתי לבית ספר חדש, אם ידעו מי אבא שלי - מיד ניסו להיות חברים שלי. היה לי קשה לדעת מי חבר אמיתי ומי מזויף".