פסטיבל הקולנוע ירושלים חוזר במהדורתו ה-41 וייערך בתאריכים 27-18 ביולי. הבוקר (ב') נחשפה רשימת הסרטים הישראלים שישתתפו במגוון התוכניות של הפסטיבל - בהן התחרות לסרטים עלילתיים, התחרות לסרטים תיעודיים, סרטים קצרים, סרטים ניסיוניים ועוד. הסכום הכולל של הפרסים שיחולקו בתחרויות הישראליות והבינלאומיות השנה - יעמוד על כמיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
מתוך "כביש הסרגל"
מתוך "כביש הסרגל"
מתוך "כביש הסרגל"
(צילום: ורד אדיר)
במסגרת התחרות העלילתית יציג סרט הביכורים של תום נשר, "קרוב אליי", שעלילתו מתארת את התמודדותה של עדן עם אובדנו הפתאומי של אחיה שנהרג. עדן יוצאת למסע התבגרות המושתת על מערכת היחסים המפותלת, הטוטאלית והמסוכנת שמתפתחת בינה ובין בת הזוג של אחיה - שעליה גילתה רק לאחר מותו. לאחרונה זכה הסרט בפסטיבל טרייבקה בפרס הראשון במסגרת Viewpoints, המוקדש לקולות נועזים ויוצאי-דופן בזירת הקולנוע העצמאי.
תום נשר זוכה במסגרת Viewpoints בפסטיבל טרייבקה
(צילום: אורן רוגובין)
עוד בין הסרטים המשתתפים: "על כלבים ואנשים" - סרטו של הבמאי דני רוזנברג ("מותו של הקולנוע ושל אבא שלי גם", "החייל הנעלם"), שעוקב אחר דמותה של דר בת ה-16 שיוצאת בחזרה אל ביתה בקיבוץ ניר עוז כדי לחפש את כלבתה שהלכה לאיבוד במהלך הטבח של השבת השחורה. הסרט צולם בניר עוז בחודשים הראשונים לאחר הטבח, ובשיתוף פעולה עם שורדי הקיבוץ, שחלקם אף משחקים בסרט; הסרט "כביש הסרגל", בבימויה של מיה דרייפוס ("ההיא שחוזרת הביתה"), שעוקב אחרי אישה צעירה שנעלמת ביום קיץ חם בעפולה - ואיש מקרוביה לא מחפש אחריה, מלבד חוקרת משטרה אחת שמסרבת להניח לעניין. בסרט עטור הכוכבים לוקחים חלק גם טלי שרון, שרה פון שוורצה, יגאל נאור, דיקלה, בועז קונפורטי, אנסטסיה פיין - ועידן עמדי, שנפצע קשה לפני מספר חודשים בעת לחימה בעזה, ובימים אלה עובד על שיקומו, כמו גם על אלבום חדש.
4 צפייה בגלריה
מתוך "על כלבים ואנשים"
מתוך "על כלבים ואנשים"
מתוך "על כלבים ואנשים"
(צילום: דני רוזנברג)
בנוסף אליהם, יוקרן סרט הביכורים של יוסף אבו מדיעם, "עיד", שעלילתו מתמקדת בגבר צעיר מרהט שהותקף מינית בילדותו ושחולם ליצור תיאטרון. כשהוריו מבשרים לו ששודך בניגוד לרצונו, עיד יוצא למלחמה על החופש ועל התקווה ליצור בתוך גבולות המשפחה והחברה הבדואית שבה הוא חי; כמו כן, יוקרן "חלב" של מאיה קניג ("אורחים לרגע"), שעוקב אחרי טאלה (בגילומה של הילה רוח), מוזיקאית מרוששת ואם צעירה שמתחילה לעבוד ב"שביל החלב", מחלבת חלב-אֵם מודרנית.
"טרופיקנה", סרט הביכורים של הבמאי והתסריטאי עומר טובי בכיכובה של עירית שלג ("בר 51", "אבא גנוב 3", "למלא את החלל") יוקרן אף הוא, כשהוא עוקב אחר אורלי, קופאית בסופרמרקט בגיל העמידה, החיה בישוב מדברי מרוחק ומחלקת את זמנה בין העבודה המונוטונית ובין הטיפול בבני הבית ובאמה התובענית. רצח מסתורי של הקופאית הראשית מוביל לקידום מעמדה של אורלי בסופרמרקט - אבל היא יורשת לא רק את כס הקופה הראשית, אלא גם את עברה הסוער של המנוחה. עד מהרה, היא מוצאת את עצמה במסע אפל של גילויים מיניים המובילים אותה אל מעמקי תשוקותיה המודחקות, ואל חשיפת כמיהתה לחום אנושי וקירבה. לאחרונה נודע כי הסרט יתחרה גם בפסטיבל קרלובי וארי בתחרות "פרוקסימה", המסגרת השנייה בחשיבותה, לסרטים המציעים נקודת מבט נועזת על הקולנוע. לצידם בתחרות העלילתית ישתתפו גם "לא יום ולא לילה" סרט הביכורים של פנחס וויה, וגם סרט הביכורים של יובל שני, "מכולת".
4 צפייה בגלריה
מתוך "טרופיקנה"
מתוך "טרופיקנה"
מתוך "טרופיקנה"
(צילום: פיליפ לאבלט)
לצד המסגרת העלילתית, הפסטיבל יכלול גם כמובן את התחרות לקולנוע ישראלי-תיעודי, שבו יתחרו הסרטים "טאבו: עמוס גוטמן" בבימוי שאולי מלמד, "עדה, אמי האדריכלית" בבימוי יעל מלמד (שעוסק באמה, עדה כרמי-מלמד, מבכירות האדריכליות בישראל ובת למשפחת אצולה אדריכלית), "חוקי מדבר | قوانین الصحراء" בבימוי אילן מוסקוביץ ודן ברונפלד, "רוצה לב?" בבימוי נתן רושנסקי, "המושל" בבימוי דנאל אל-פלג, "הפקות המזרח" בבימוי יניב סגלוביץ' (על סיפורו של האקטיביסט ימין מסיקה והמהפכה התרבותית המחתרתית דרך הפקת קליפים וסרטים דלי תקציב בכיכובם של זמרים מזרחיים), "דה האן: קול מחוץ לזמן" בבימוי צבי לנזמן (שעוסק ביעקב ישראל דה-האן), "ציפורים משונות" בבימוי שקד אורבך".
4 צפייה בגלריה
מתוך "טאבו: עמוס גוטמן"
מתוך "טאבו: עמוס גוטמן"
מתוך "טאבו: עמוס גוטמן"
(צילום: אלבום פרטי)