ילדים רבים חולמים להפוך לכוכבים, לדבר הבא בעולם הבידור הישראלי, ויש מי שמנצל את זה - כמו סוכנויות ילדים או סוכנויות דוגמניות שמפזרות אשליות ריקות מתוכן עבור בצע כסף.
"מחוץ לפריים" ב-ynet radio מעניקה כלים - ובעיקר מדליקה נורות אזהרה שאמורות להידלק להורים לילדים המעוניינים להיכנס לעולם הזה. אחד כזה שעשה את זה כבר בגיל 5 הוא אליעד נחום, שהיום מוכר כאחד הזמרים המצליחים במדינה, אבל אז היה ילד עם חלום.
נחום מספר כי אביו הקפיד להגיע איתו לכל יום צילום, בין אם של הסדרה "שמש" או כל פרויקט אחר. "אבא שלי תמיד היה איתי", נזכר נחום כשהתארח בתוכנית. "היום, בגיל 32, אני מסתכל אחורה ואני מבין גם כמה הוא הקריב מעצמו ומהחיים שלו. אבא שלי היה איתי תמיד. אני לא זוכר סיטואציות ברמה של ללכת לשירותים שאבא שלי לא נמצא שם".
1 צפייה בגלריה
אליעד נחום
אליעד נחום
אליעד נחום
(צילום: רז גרוס )
הוא ידע שיש סכנות? "ברור, אין מצב שאבא שלי לא היה איתי במהלך היום. על הסט, בהפסקות, באוכל. הוא הסיע אותי, הוא לקח אותי, ממש כמו שאתה רואה את אבא של נועה קירל, תמיד שם איפשהו בפריים? ככה אבא שלי היה תמיד. הסיבה המרכזית שבזכותה נשארתי שפוי ועם רגליים על הקרקע בשל ההשתפות ב'שמש' זה אך ורק בגלל ההורים שלי. אך ורק ההורים שלי". האזינו לתוכנית:
בשל הסכנות הרבות שבגללן לווה אליעד דרך קבע על ידי הוריו, גובשו תקנות לעבודת הנוער בכלל - ובעולם הבידור בפרט. אורטל אהרוני, מנהלת תחום עבודת הנוער בזרוע העבודה, התארחה גם כן בתוכנית ואמרה כי מבחינתה אחת הדרכים העיקריות להימנע מעוקץ היא "לדעת לא לקנות אשליות".
אהרוני הוסיפה כללי זהירות, ביניהם בדיקה מול הסוכנות - האם יש לה היתר תיווך ממשרד הכלכלה. למעשה, לדבריה, אם אין בידי הסוכנות היתר - מדובר בנורה אדומה מהבהבת.
איך אנחנו יודעים שיש לה היתר? "ההורה חייב להיות בתמונה כי כאשר הסוכנות מבקשת לקבל היתר מהמשרד שלנו, היא מחתימה את ההורה המיוצג".
כלי נוסף שיסייע להורים להימנע מעקיצות שונות, לדבריה של אהרוני, הוא להבין את נושא גביית תשלום לסוכנות בעבור בוק. צילום לתינוק מגיל שנה ומעלה ועד גיל 15 אסור בהחלט, ומהווה עבירה פלילית. לסוכנות לייצוג ילדים אסור גם לגבות דמי תשלום חודשיים בעבןר הייצוג, והתמורה הכלכלית היחידה בעבור ייצוג של ילד בגילאים הרלוונטיים היא מקסימום 20 אחוזי עמלה מתוך עבודה שהסוכנות עצמה סידרה לילד. כלומר, המשמעות היא שכשסוכנות כלשהי מבקשת תשלום מסויים עבור ייצוג ילדכם - מדובר בעבירה פלילית.