לא פחות משהוליווד אוהבת את אנה דה ארמס, השחקנית הקובנית בת ה-34, שבשנים האחרונות מאיצה את דרכה במעלה התלול של תעשיית הבידור האמריקנית, הוליווד אוהבת את הסיפור של אנה דה ארמס. כמי שהגיעה מארץ האפשרויות המוגבלות ביותר, קובה, היא הגשימה בזמן קצר למדי את החלום האמריקני. היא עשתה את זה הודות לכישרון, כריזמה וגם היופי לא הזיק.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בשנים האחרונות נדמה שדה ארמס נמצאת בכל מקום. אם לא התרשמתם ממנה כמריה, האחות המסורה ב"רצח כתוב היטב", מן הסתם דגמתם אותה כנערת בונד ב"לא זמן למות", סרט ג'יימס בונד ה-25 במספר. אם לא התפעלתם ממנה בתפקידה כג'וי האנדרוגינית ב"בלייד ראנר 2049" לצידו של ראיין גוסלינג, אולי הוקסמתם ממנה כאיז ב"כלבי המלחמה". אם לא שמעתם על הרומן שלה עם בן אפלק בעקבות המשחק המשותף שלהם במותחן "מים עמוקים", אולי צפיתם בה כסוכנת ה-CIA דני מירנדה, ב"איש האפור" בנטפליקס. אם הצלחתם להתחמק מכל אלה, בקרוב תקבלו אותה בדמותה של מרילין מונרו בדרמה הביוגרפית של נטפליקס, "בלונדינית", על חייה של האייקון האמריקני. חותמת רשמית וסינרגיה סופית בינה ובין ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדרך שעברה דה ארמס עד הגיעה הלום נשמעת כמו סיפור שהוליווד הייתה משתוקקת להמחיז לסרט, ואל תתפלאו אם יום אחד זה גם יקרה. בגיל 26 היא נחתה בארה"ב בלי לדעת מילה באנגלית, ותוך פחות מעשור היא אחת מהשחקניות המבטיחות והאהובות בתעשייה, שגונבת את ההצגה גם בתפקידים קטנים. היא נולדה בעיירה סנטה קרוס דל נורטה, 30 ק"מ מהוואנה, בירת קובה, לאבא מורה ואמא שעבדה במשאבי אנוש, בלי אינטרנט, בלי טלפון סלולרי. כשהייתה בת תשע, מתה סבתה והמשפחה עברה להתגורר עם הסב בעיר הגדולה.
6 צפייה בגלריה
מתוך "בלייד ראנר"
מתוך "בלייד ראנר"
אנה דה ארמס לצד ראיין גוסלינג. ''בלייד ראנר''
(צילום מסך)
דה ארמס הייתה בת 14 כשהבינה שהיא רוצה להיות שחקנית והתחילה ללמוד בבית הספר הלאומי לתיאטרון בעיר, שאליו הגיעה בכל בוקר בטרמפים. "הייתי פשוט עומדת ליד הרמזור, היכן שהמכוניות צריכות לעצור בכל מקרה, ניגשת לחלון, ואומרת לאנשים לאן אני צריכה ללכת", סיפרה בריאיון למגזין Elle. אחרי הצהריים הייתה נפגשת עם חברים במלקון, טיילת החוץ המפורסמת של הוואנה ומקום התכנסות לתושבי העיר, "מנגנת בגיטרה ושותה רום עד למחרת בבוקר. זה היה כמו פסטיבל תיאטרון וקולנוע גדול ומהנה, וזה היה מדהים". בבגרותה שיחקה בשלושה סרטים קובנים. סרטים אמריקנים לא עוררו בה עניין, בעיקר כי לא יכלה לראות בהם את עצמה. "הייתי רואה את הבתים והמטוסים ואת כל הכסף והאנשים שודדים בנקים, וברור שזה לא היה אמיתי, בדיוק כמו שנסיכות לא היו אמיתיות. זאת הייתה פנטזיה. השחקנים הקובנים הם אלה שהסתכלתי עליהם, כי זו הייתה המציאות שלי - אנשים עולים על סירה או צורחים אחד על השני או הורגים חזיר".
בקו האופק המקצועי שלה נצצה ספרד. הודות לעובדה שסבא וסבתא שלה היו ספרדים, היא יכלה לצאת מקובה באופן חוקי. בהזדמנות הראשונה, בגיל 18, היא עלתה על מטוס עם 200 אירו בכיס. תוך כמה שבועות היא לוהקה לסדרה "אל אינטרנאדו" (הפנימייה) שהפכה ללהיט. היא המשיכה לכמה סרטי טלוויזיה בספרדית ובגיל 26, שמונה שנים אחרי שהגיעה לספרד, היא החליטה שהגיע הזמן לארוז ולהמשיך לארה"ב. נחושה ונכונה לעבודה קשה היא נחתה בלוס אנג'לס, שם גילתה שאף אחת מהעבודות הקודמות שעשתה בקובה ובספרד לא ממש מעניינת את המלהקים.
דה ארמס שכנעה את הסוכנים שלה לשלוח אותה לאודישנים ואמרה להם שהיא לא באה להוליווד כדי לקבל תואר באנגלית. היא קיבלה תפקיד לא קטן דובר ספרדית בסרט "ידי האבן", ואת השורות שלה ב"כלבי מלחמה", שבו היא מגלמת את חברתו של מיילס טלר, סוכן הנשק, היא למדה באופן פונטי מבלי להבין את פירושן. "טוד (פיליפס, הבמאי) שינה שורה בדיאלוג וזה היה אסון, בסוף הוא נכנע ואמר 'אוקי, שכחי מזה, תגידי את מה שלמדת'. זה לא מקום טוב להיות בו כשחקן. לא יכולתי לקיים שיחה. בפעם הראשונה שקראתי אודישן, לא היה לי שמץ של מושג מה זה 'אני מבקשת סליחה'", נזכרה בריאיון ל"ואניטי פייר". "חשבתי שזה נאמר בכעס, כמו 'אני מבקשת סליחה!' וכל מי שהיה בחדר חשב, 'אין לה שמץ של מושג מה היא אומרת עכשיו'. אבל העניין הוא שידעתי בדיוק מה קורה בסצנה. זה היה שילוב מטורף של 'אין לה מושג' ו'היא עושה את זה'".
6 צפייה בגלריה
מתוך" רצח כתוב היטב"
מתוך" רצח כתוב היטב"
ג'יימי לי קרטיס לא הכירה אותה. דה ארמס ב''רצח כתוב היטב''
(צילום מסך)
דה ארמס התמסרה לפנטזיה שלה. "אפילו רק להיכנס לחדר (האודישנים). זה מה שריגש אותי. לקבל את ההזדמנות להיות בחדר עם במאים שאני מאוד מאוד רוצה לעבוד איתם. אמרתי דברים ולא ידעתי מה אני אומרת, אבל הייתי שם. אפילו עשיתי יום אחד אודישן עם הכלב שלי בחדר, כי הייתי בדרך לשדה תעופה". אבל האנגלית המנותצת של דה ארמס לא אפשרה לה לתקשר עם סוכנים או מנהלים, שלא לדבר על הקסמת יוצרי קולנוע ומלהקים. באחד מחילופי הדברים אמר לה מנהל ליהוק אחד "טוב, נדבר עוד כמה שנים", סיפרה ל"רולינג סטון", כלומר כשהאנגלית שלה תשתפר. "עניתי לו 'לא, נדבר בעוד חודשיים', והוא התחיל לצחוק ואמר, 'את משוגעת? את לא יכולה לעשות את זה'. אבל אחרי חודשיים כבר הייתי באודישנים לסרטים מעולים". במשך ארבעה חודשים, בילתה דה ארמס שבע שעות מידי יום בכיתת לימוד אנגלית. "אנשים שואלים, 'איך למדת אנגלית כל כך מהר?'", סיפרה באותו ריאיון, "ואני עניתי, כאילו, כי החיים שלי היו תלויים בזה".
דה ארמס לא הייתה מנותקת מהצמרת ההוליוודית. כשהגיעה ללוס אנג'לס, ניהלה מערכת יחסים עם הסוכן הבכיר ב-CAA, פרנקלין לאט. היא לא הייתה זרה לפפראצי או לרכילויות הדייטינג בעיר. "לכל מי ששאל איך הגעתי לעשות את זה או את זה - שיזדיינו", אמרה ביובש ל"ואניטי פייר". "הם לא האנשים שצריך להיות לי אכפת מדעתם. הם לא האנשים שאיתם אני חולקת את האושר שלי. מעולם לא הייתה לי אג'נדה. כל מה שאני רוצה לעשות זה לעבוד. כל מה שאני רוצה לעשות, זה להשיג משהו מאתגר ולהוכיח לעצמי שאני יכולה לעשות את זה".
"רצח כתוב היטב" (Knives Out), דרמת המתח הפסיכולוגית שיצאה ב- 2019, היא כנראה הנקודה שבה אנה דה ארמס הפכה משחקנית של תפקידי משנה למי שמסוגלת להחזיק תפקיד ראשי. היא גילמה שם את מרתה, האחות המסורה של אב המשפחה שנרצח בערב יום הולדתו, במותחן ברוח אגתה כריסטי, לצידו של דניאל קרייג שגילם את הבלש. לג'יימי לי קרטיס, שגילמה את האחות הבכורה והאסרטיבית במשפחה, לא היה מושג מי היא כשהן נפגשו.
"חשבתי שאנה היא חתיכת חימר לא מעוצבת", הודתה לי קרטיס בריאיון ל"ואניטי פייר". "שאלתי אותה על החלומות שלה, כאילו אני מדברת עם סטודנטית. ואז שלחתי אימייל לסטיבן פאקינג שפילברג, וכיתבתי את מחלקת הליהוק שלו, אמרתי שבאמת שווה להם לבדוק את האישה הזו". שנה מאוחר יותר היא כבר ידעה היטב מי זו דה ארמס. "היא הולכת להיות כמו סופיה לורן. יש לה את העומק המעולה הזה והיא עדינה בצורה יוצאת דופן ויפה בטירוף, אבל היא גם בחורה מקובה, אז יש לה את העקשנות וההתמדה והחריפות הזו".
אל הסט של ג'יימס בונד הגיעה דה ארמס כשהבמאי, ג'וג'י פוקונגה, כבר כתב עבורה את התפקיד הקטן של פאלומה, נערת בונד, וגם הוסיף לדמות שכבת הומור "שעדיין לא ראיתי את אנה מבצעת. חשבתי שזה יכול להיות כיף", אמר בריאיון ל"ואניטי פייר". אף על פי שלא מסרבים ל-007, דה ארמס היססה מעט. התפקיד המסורתי של נערת בונד היה מעט שטחי עבורה. "הייתי צריכה להיות בטוחה שזה לא יסכן את כל העבודה שהשקעתי, שזה לא יהרוס הכול", סיפרה ל"רולינג סטון". בדיעבד הייתה ההפקה עתירת חילופים ותקלות, אבל התפקיד הקטן של דה ארמס, שזכה (כמו כל התסריט) לניצוצות של הומור הודות לכתיבה של פיבי וולר-ברידג' ("פליבג"), היה מושלם והכימיה בינה ובין קרייג שירתה את שני הצדדים.
6 צפייה בגלריה
אנה דה ארמס
אנה דה ארמס
היססה לפני שהסכימה לגלם נערת בונד. אנה דה ארמס
(צילום: Gettyimages)
"הלוואי ותמיד יהיה לי את המזל לעבוד עם נשים כאלו", התפייט קרייג ל"ואניטי פייר". "בסרט הזה קורה כל כך הרבה, אבל היא זורחת, כי היא הדבר האמיתי. יש לה תזמון קומי טוב מאוד. תסריטים נכתבים מחדש כל הזמן, אתה זורק עליה אותם והיא לא מופתעת מזה".
אחרי בונד הגיעה ההצעה לשחק בסרט אקשן נטפליקסי נוסף, "האיש באפור". הסרו עוסק בסוכן CIA שנמלט מהסוכנות שלו עצמו, בכיכובם של ראיין גוסלינג וכריס אוונס. לקראת התפקיד שקעה דה ארמס בשיחות טלפון ארוכות עם סוכן CIA, ודיסקסה איתו נושאים כמו אמון ושרשרת פיקוד.
"אני מעריץ", הכריז אוונס באוזני הכתב של Elle. "יש אנשים מסוימים על המסך שאי אפשר להוריד מהם את העיניים, והטווח שלה, מכוח ועד פגיעות, הוא רחב להפליא. לכל שחקן יש כמה חליפות שהוא מרגיש בהן נוח, אבל היא יכולה לעבור מכמעט מסוכנת לחשופה ועדינה ורכה בסצנה אחת".
לצד ההצלחה שלה בתעשיית הבידור, לא ברור אם דה ארמס מסתגלת לאורח החיים שנלווה למקצוע שבחרה בו. מדי פעם היא חוזרת לחופשות בהוואנה, לבית שגרים בו בני המשפחה שלה ועכשיו הוא בבעלותה. היא אורזת מזוודות מלאות בבגדים, תרופות או אספקה אחרת, "כל מה שאנשים צריכים", וחוזרת עם מזוודות ריקות. ההורים שלה מעולם לא נכחו באחת מבכורות הסרטים שהשתתפה בהם. הם רואים את העבודה שלה "מאוחר יותר, בעותק גרוע או משהו כזה", סיפרה בריאיון. בשנה האחרונה היא עזבה את לוס אנג'לס לטובת ניו יורק, בין היתר בעקבות סיומה של מערכת היחסים המאוד מתוקשרת שלה עם השחקן בן אפלק, רגע לפני שהוא חזר לסוף הניינטיז ולג'ניפר לופז.
אפלק בן ה-47 ודה ארמס בת ה-32 נפגשו כשגילמו זוג נשוי במערכת יחסים פתוחה למדי, שלא לומר פעורה, במותחן האירוטי "מים עמוקים", שביים אדריאן לין ("חיזור גורלי", "הצעה מגונה"). חודש לאחר צילומי הסרט, בחודש שבו החל סגר הקורונה הראשון, החלו שמועות על הזיווג. את תחילת 2020 בילה הזוג הטרי בחופשה בהוואנה, שם הם תועדו מאושרים על מרפסות מתפוררות, ומשם המשיכו לקוסטה ריקה. כיוון שאפלק שולט בספרדית, הם נהנו מערוץ תקשורת נוסף. באפריל היחסים קיבלו גושפנקה רשמית באינסטגרם של דה ארמס, לרגל חגיגות יום הולדתה ה-32.
6 צפייה בגלריה
מתוך "מים עמוקים"
מתוך "מים עמוקים"
הרומן נמשך מחוץ למסך. בן אפלק ודה ארמס ב''מים עמוקים''
(צילום: יח''צ)
בעולם מוכה קורונה, תמונות פפראצי של אפלק ודה ארמס, משוטטים יד ביד חמושים במסכות, היו הלחם והחמאה של האסקפיזם וסיפקו נחמה ללא מעט אנשים. היחסים סוקרו מכל כיוון והחזיקו מעמד לאורך אלפי תצלומים. בשלב מסוים דה ארמס אפילו מתחה את הצלמים כשהניחה דמות קרטון של עצמה בחצר ביתה כדי לשטות בפפראצי. שלושת הילדים של אפלק היו שותפים למתיחה. אבל בינואר 2021 החגיגה הסתיימה.
בדיעבד הודתה דה ארמס שתשומת הלב סביבה וסביב אפלק הייתה אינטנסיבית כל כך, שהיא הובילה להחלטה שלה לעזוב את לוס אנג'לס אחרי שבע שנות מגורים בעיר. את העיסוק בזוגיות שלהם והאופי המתוקשר של היחסים היא כינתה "מחריד", ואת לוס אנג'לס, על אורותיה הבהירים, היא תיארה כ"מקום שתמיד נותן לך את התחושה של משהו שאין לך, שמשהו חסר. זו עיר שמחזיקה אותך חרדה".
6 צפייה בגלריה
בן אפלק אנה דה ארמס
בן אפלק אנה דה ארמס
ניסו לשטות בפפראצי. אפלק ודה ארמס
(צילום: Splash News)
לדברי מקורות מקורבים לזוג, ההחלטה של ארמס לעזוב הייתה אחת הסיבות לפרידה – הילדים של אפלק עדיין גרים בלוס אנג'לס והוא לא יכול היה לעשות איתה רילוקיישן. עכשיו היא מתגוררת בשמחה בניו יורק, עיר קצת פחות בהירה, עם בן הזוג הנוכחי שלה, פול בוקדאקיס, בכיר בטינדר. "הוליווד היא לא החיים שלי, זו המציאות שלי", אמרה בריאיון ל"ואניטי פייר", "אני אוהבת לדבר על החיים ועל האמנות ועל תינוקות וחיות מחמד. משחק זה מה שאני אוהבת לעשות, אבל אני לא יכולה לדבר על זה, לא כל הזמן".
בקרוב תחזור דה ארמס לשורשים שלה כילדה בלונדינית, כשתסגור מעגל ותיטמע באמריקה הודות למרילין מונרו. לפני שקיבלה את ההצעה לגלם את נורמה ג'ין בסרט שמבוסס על הרומן הבידיוני של ג'ויס קרול אוטס, הידע שלה על מונרו הסתכם בכמה תפקידים ותמונות איקוניות. עכשיו היא מרגישה הרבה יותר קרובה אליה, ואפילו הכלב שלה, אלביס, מגלם בסרט את כלבה של מונרו ("קראו לו 'מאפיה' והיא קיבלה אותו מפרנק סינטרה"). "בלונדינית", שיעלה בנטפליקס ב-28 בספטמבר, מציע דרמה מדומיינת על חייה של מונרו, מילדותה ההפכפכה כנורמה ג'ין ועד עלייתה לתהילה.
בריאיון ל"טיימס" הלונדוני, סיפרה דה ארמס שעבדה על המבטא המונרואי שלה במשך שנה לפני שהחלו הצילומים, כלומר יותר מהזמן הכולל שהשקיעה בלימודי השפה האנגלית. "זה לקח לי תשעה חודשים של אימון ותרגול בניבים וכמה מפגשי ADR (הקלטת דיאלוגים מחדש בתנאי אולפן). זה היה עינוי גדול, כל כך מתיש. המוח שלי היה מטוגן". אלא שהטריילר ששחררה נטפליקס בחודש שעבר היה רחוק מלספק את המעריצים הזועמים, שטענו שהקול של דה ארמס לא תואם את הצלילים מלאי האוויר המוכרים של מונרו, ושהוא מכיל עקבות של המבטא הספרדי שלה. בדיונים בטוויטר, עם זאת, הודגש המוסר הכפול של המקטרים, לאור אינספור הפעמים בהם "שחקנים אמריקנים טבחו במבטאים זרים של לאומים אחרים".
6 צפייה בגלריה
מתוך "בלונדינית"
מתוך "בלונדינית"
סגירת מעגל. דה ארמס על הסט של ''בלונדינית''
(צילום: Matt Kennedy, באדיבות נטפליקס)
אף שלא אישרו את הפקת הסרט, מנהלי העיזבון של מונרו הביעו תמיכה חשובה בליהוק. "מרילין מונרו היא אייקון ייחודי של הוליווד ותרבות פופ שמתעלה על דורות והיסטוריה", אמר מארק רוזן, נשיא תחום הבידור בקבוצה המחזיקה בזכויות על המורשת של מונרו. "כל שחקן שנכנס לתפקיד הזה יודע שיש לו נעליים גדולות למלא. בהתבסס על הטריילר בלבד, נראה שאנה הייתה בחירת ליהוק מצוינת כשהיא לוכדת את הזוהר, האנושיות והפגיעות של מרילין. אנחנו לא יכולים לחכות לראות את הסרט בשלמותו!".
ייתכן שהשורשים הקובניים של דה ארמס לא עזרו לה בדרכה להיטמע בעולם קפיטליסטי. מונרו נאלצה לשלם על ההצלחה במחיר נפשי, אבל נדמה שבניגוד אליה, דה ארמס נחושה לעשות את זה בדרך שלה. "אני לא טובה בראיונות", אמרה ל"רולינג סטון", "אני לא טוב במדיה חברתית, אני טובה על הסט. אני טובה כשאני עובדת. זה הרגע שבו אני מרגישה הכי מאושרת, כשאני לומדת ומתכוננת. החוזקות שלי לא נמצאות בעסקי הקולנוע והתעשייה".