השחקנית היהודייה-צרפתייה אנוק איימה הלכה לעולמה היום (ג') בביתה שבפריז והיא בת 92. בתה היחידה מנואלה פרסמה את דבר פטירתה ברשתות החברתיות, אולם לא הוסיפה פרטים נוספים.
2 צפייה בגלריה
אנוק איימה
אנוק איימה
אנוק איימה
( צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images)
איימה החלה את הקריירה הקולנועית שלה בשנות ה-40 של המאה הקודמת כשהייתה בת 14 בלבד. לאורך השנים שיתפה פעולה עם במאים נחשבים בהם פדריקו פליני, ברנרדו ברטולוצ'י וקלוד ללוש. אחד מתפקידיה המוכרים ביותר היה של האלמנה אן בסרטו זוכה-הפרסים של ללוש "גבר ואישה" (1966) - תפקיד שאף זיכה את איימה בפרס גלובוס הזהב ובמועמדות לאוסקר.
יצירות בולטות נוספות שבהן כיכבה כוללות את "לה דולצ'ה ויטה" ו"8 וחצי" של פליני, "לולה" של הבמאי ז'אק דמי ו-Tragedy of a Ridiculous Man של ברטולוצ'י. ב-2019 שבה לשתף פעולה עם ללוש ב"שנות חיינו היפות", האפילוג המרגש של "גבר ואישה" שאיחד בין כוכביו 53 שנים אחרי המקור.
השחקנית הוותיקה, ששיחקה בלמעלה מ-80 סרטים, שיתפה בריאיון ל"גרדיאן" מ-2007 את הסוד שלה למשחק: "פליני לימד אותי את זה, הדבר החשוב מכל הוא להקשיב. פשוט להקשיב למה שהדמויות האחרות אומרות. ולא לקחת את עצמך יותר מדי ברצינות".
איימה נולדה בפריז בשם פרנסואז סוריה דרייפוס בשנת 1932 לזוג הורים שחקנים - הנרי דרייפוס (ששם הבמה שלו היה הנרי מוריי) וז'נבייב סוריה. בתקופת מלחמת העולם השנייה אימצה את שם הנעורים של אימה כדי להימנע מרדיפת הנאצים. היא חונכה כקתולית, אולם בשלב מאוחר יותר התגיירה.
2 צפייה בגלריה
אנוק איימה
אנוק איימה
אנוק איימה
(צילום: Terry Fincher/Daily Express/Hulton Archive/Getty Images)
לסרטה הראשון לוהקה כאמור בגיל 14 בלבד, אז גילמה דמות בשם אנוק בסרט La maison sous la mer, והחליטה לשמור את השם כשם הבמה שלה. בשני העשורים לאחר מכן השתתפה איימה ביותר מ-40 סרטים, וצברה מעמד של שחקנית מובילה בצרפת. את מעמדה הבינלאומי הקנה לה כאמור "גבר ואישה" של ללוש.
הסרט, שצולם בשלושה שבועות בתקציב זעיר, הכניס 14 מיליון דולר בארצות הברית ויותר מ-50 מיליון דולר ברחבי העולם. איימה הפכה לשחקנית הצרפתייה הראשונה שקיבלה מועמדות לאוסקר על תפקיד דובר-צרפתית, אך הפסידה לאליזבת טיילור. ב-2002 היא זכתה בפרס סזאר (המקבילה הצרפתית לפרס האוסקר האמריקני) לשם כבוד.
השחקנית הייתה נשואה ארבע פעמים במהלך חייה: בגיל 17 נישאה לאדוארדו צימרמן אך התגרשה ממנו כעבור שנה, כאשר התגלה שניהלה רומן עם השחקן הבריטי טרבור האוורד שלצידו כיכבה בסרט. ב-1951 נישאה איימה לבמאי-המפיק היווני ניקו פפטקיס, שאיתו נולדה לה בת, מנואלה. בני הזוג התגרשו ב-1954. בין 1966 ל-1969 הייתה אנוק נשואה לזמר, הפזמונאי והשחקן הצרפתי פייר בארו, שביצע את שיר הפתיחה והופיע כבעלה המנוח בסרט "גבר ואישה", וב-1970 נישאה לשחקן הבריטי אלברט פיני. - נישואים שהחזיקו מעמד עד 1978.