התסריטאי האמריקני רוברט טאון הלך לעולמו בגיל 89 בביתו שבלוס אנג'לס.
3 צפייה בגלריה
רוברט טאון
רוברט טאון
רוברט טאון
(צילום: Francois Durand/Getty Images)
טאון, שחתום על תסריטים לכמה מהסרטים האיקוניים ביותר ב-50 השנים האחרונות ואף זכה בפרס האוסקר ובפרס גלובוס הזהב על תסריטו ל"צ'יינטאון" של הבמאי רומן פולנסקי, הלך לעולמו בביתו שבלוס אנג'לס ביום שני.
טאון נולד וגדל בלוס אנג'לס, והחל את דרכו בשנות ה-60 כתסריטאי עבור מלך סרטי ה-B רוג'ר קורמן, שהלך גם הוא לעולמו לאחרונה. במקביל, כתב גם עבור שלל תוכניות טלוויזיה, והחל לעשות לעצמו שם כמומחה למבנה תסריטאי. עד מהרה החל טאון להתפרסם כ-Script Doctor מצטיין - תסריטאי שמתמחה בפתרון בעיות בתסריטים קיימים, והבאתם לכדי מצב מוגמר. בין היתר, סיפק ממומחיותו לקלאסיקות "בוני וקלייד" (1967) ו"הסנדק" (1972).
בשנות ה-70 החל כוכבו של טאון לדרוך באמת ובתמים, בשורה של תסריטים מהוללים שכתב - החל מ"הפרט האחרון" (1973) בכיכובו של חברו ג'ק ניקולסון, אשר למד איתו משחק בשנות ה-60, דרך "צ'יינטאון" בבימויו של רוברט פולנסקי שכאמור אף זיכה אותו בפרסי האוסקר וגלובוס הזהב לתסריט הטוב ביותר, ועד ללהיט "שמפו" (1975) בבימויו וכיכובו של וורן ביטי.
3 צפייה בגלריה
צ'יינטאון
צ'יינטאון
צ'יינטאון
(צילום: באדיבות yes)
התסריט של "צ'יינטאון" נחשב להישגו הגדול ביותר של טאון - ולאחד מהתסריטים הגדולים בכל הזמנים. ב-1990 שב טאון לעולם שיצר עבור סרטו המקורי של פולנסקי בסרט "ג'ק וג'ק", המשכון ל"צ'יינטאון", הפעם בבימויו וכיכובו של ניקולסון, אולם הסרט נחל כישלון ביקורתי וקופתי.
במהלך שנות ה-70 המשיך טאון לסייע בתיקון תסריטים שונים, בין היתר עבור הסרטים "יאקוזה" (1974), "איש המרתון" (1976), "השמיים יכולים לחכות" (1978) ו"אדומים" (1981) - שני האחרונים בבימויו וכיכובו של וורן ביטי.
במהלך שנות ה-80 ירדה תפוקתו של טאון, שנאבק בהתמכרות לקוקאין. ב-1984 היה אמור לביים את הסרט "גרייסטוק: האגדה של טרזן מלך הקופים" אולם בשל אילוצי לו"ז והעובדה שטאון עבד על סרטו הראשון כבמאי, "רגע האמת" (1982), הדבר לא התאפשר. אכזבתו מהמוצר המוגמר, שאותו ביים לבסוף הבמאי יו הדסון ("מרכבות האש"), גרמה לטאון לדרוש ששמו יוסר מרשימת הקרדיטים של הסרט.
ב-1988 טאון כתב וביים את דרמת הפשע "טקילה סנרייז" בכיכובם של מל גיבסון, מישל פייפר וקורט ראסל, אשר זכתה להצלחה נאה. בראשית שנות ה-90 החל טאון בשיתוף פעולה פורה ומצליח עם טום קרוז, לאחר שנשכר לכתוב את התסריט לדרמת הספורט "ימי הרעם" (1990). במסגרתם עבודתם המשותפת כתב טאון את התסריטים ללהיטים "הפירמה" ב-1993 (עיבוד לספרו המצליח של ג'ון גרישם), "משימה בלתי אפשרית" (1996) ו"משימה בלתי אפשרית 2" (2000).
3 צפייה בגלריה
מתוך "משימה בלתי אפשרית" (1996)
מתוך "משימה בלתי אפשרית" (1996)
שיתוף פעולה פורה עם קרוז. מתוך "משימה בלתי אפשרית" (1996)
(צילום: באדיבות yes)
בשני העשורים האחרונים מיעט טאון לעבוד. ב-2006 כתב וביים את הדרמה רומנטית Ask The Dust בכיכובם של קולין פארל, סלמה האייק ודונלד סאת'רלנד, אשר הפיק עבורו קרוז. ב-2014 הצטרף לסדרת הטלוויזיה "מד מן" כמפיק/יועץ.
טאון הותיר אחריו את אשתו לואיזה, ואת שתי בנותיו קת'רין (מנישואיו הראשונים לשחקנית ג'ולי פיין) וקיארה.