אלמלא נוכחותם של מנשה נוי, קרן מור וצחי גראד, קשה להניח שהסרט הישראלי החדש, בעל צורת הכתיבה המשונה, "חומוסfullטריילר" היה ראוי לתשומת לב. זה אחד מאותם סרטים שכל מה שיש להם להציע כבר ראינו, ולא בטוח שאז זה היה יותר טוב. יש לי הסתייגות מסרטים שיוצריהם מכריזים עליהם שהם נוצרו בהשראת טרנטינו, ריצ'י וקוסטוריצה. השראה, במקרים כאלה, היא דרך מכובסת להגדיר חקיינות, על-פי-רוב לא מוצלחת במיוחד. מאות במאים מסתובבים אי-שם במחשבה לעשות סרט בהשראת מישהו, ואין סיבה להניח שמשהו טוב יצא מזה. לפחות ב-90 אחוז מהמקרים.
"חומוסfullטריילר" - טריילר
גם התיוג של הסרט כקומדיית פשע ישראלית לא מעורר ציפיות. אפשר להסתכן בהכללות ולהכריז שמעולם לא נעשתה אחת כזו מוצלחת. סרט הפשע הישראלי הטוב ביותר, "מתחת לאף" (1982), לא היה קומדיה, וכל היתר – "מרס תורכי", "הדילרים", "לצוד פילים" ו-"500 אלף שחור", רשימה חלקית אך מייצגת – הוכיחו את דלותו המקומית של הז'אנר. הפשע, במקרה הזה, באמת לא משתלם. בטח שלא מצחיק.
ביקורות סרטים נוספות:
מה שמוביל אותנו אל "חומוסfullטריילר"' שהוא סרטם הראשון של אסף קוברובסקי ואיתי ברקן' הזוכים כאן לקרדיט המקובל לרוב בטלוויזיה, "יוצרים". מחצית השעה הראשונה שלו, אשכרה בדקתי בשעון, עוררה אצלי מחשבות נוגות על חוסר ההגינות שבחיים. אנשים אחרים צופים עכשיו, נניח, ב"אהבה בשחקים: מאווריק" או סתם בוהים בקיר, ואילו אני – משתעמם מול תככיו של מוני מושונוב שמגלם גנגסטר ממוצא סלוניקאי המדבר, ולפעמים שוכח, בשין שמאלית (סין). בנו ההייטקיסט (מיכאל מושונוב) עתיד להינשא לפרינצסה צרפתייה המתעקשת על זן נדיר של סחלבים לבנים שיעטרו את מסיבת החתונה, ואילו הוא עצמו ניצל בנס מניסיון התנקשות שאחראי לו הגנגסטר הרוסי המבוקש בעולם. מונטאז' באנימציה מביא, אבל למה בעצם, את סיפורו של הגנגסטר הרוסי הנ"ל. מן הסתם כי כך היה עושה את זה גם גאי ריצ'י.
2 צפייה בגלריה
מתוך "חומוס full טריילר"
מתוך "חומוס full טריילר"
בזכותם יש תקווה לסרט. מתוך "חומוסfullטריילר"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג ווקונטרא הפקות)
בינתיים מושונוב האבא נעלם מהסרט (אל דאגה, הוא ישוב בסופו), ואת מקומו תופסים בני הזוג מנשה נוי וקרן מור – נדמה לי שזוהי הופעתם המשותפת הראשונה מאז "שנת אפס" של יוסף פיצ'חדזה מ-2004 – בתפקיד סוחרי נשק חרדים אכזרים במיוחד שרוצים להשיג חזרה מכולה שנלקחה מהם בטעות. תוך רגע-שניים מצטרף גם צחי גראד כבעל משתלה הומו, ואז קורה לסרט משהו לא צפוי: הוא משתפר. אבל באמת משתפר. לא כי הדיאלוגים נעשים שנונים יותר או שיוצרי הסרט חוו הארה אמנותית. ממש לא. משהו קורה בזכות הכימיה בין השחקנים, והדרך שבה הם מעניקים לדמויות שהם מגלמים נפח קומי, ומשלחים מפיהם את הרפליקות הלא-ממש מצחיקות בדרך שפשוט גורמת להן להישמע כאילו הן כן.
העלילה מערבת עוד צמד מבריחים פלסטינים, בכיר מושחת בנמל, ושר בממשלה שחוצה את גבולות ההון-שלטון – אולי כדי להזכיר לנו שכל מה שנראה לנו מופרך בסרט לקוח בעצם מכותרות העיתונים. כן, ישנן כאן גם זונות רוסיות שאתר הפעילות שלהן הוא מכולה הנפתחת לבורדל צעקני – כי אם אפשר להיות וולגרי, ועוד על חשבון נשים ורוסיות, אז למה לא? השאלה הזו אינה מגיעה ממקום צדקני או מעמדה של תקינות פוליטית. "חומוסfullטריילר" יצוק מאותם חומרים שהפכו את "לשחרר את שולי", סרטה הוולגרי והלא-כל-כך-רע של שלישיית מה קשור, לסרט הרביעי הנצפה ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי. סוד ההצלחה של "שולי" טרם פוענח בצורה מניחה את הדעת – האם היה זה הליהוק? טיימינג ההפצה בין סגרי הקורונה? פלישה חייזרית שהשתלטה על מוחותיהם של מיליון ומשהו צופים? – אבל אין ספק שסרטם של קוברובסקי וברקן מבקש ללכת בעקבותיו.
2 צפייה בגלריה
מתוך "חומוס full טריילר"
מתוך "חומוס full טריילר"
מתוך "חומוסfullטריילר"
(צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג ווקונטרא הפקות)
"חומוסfullטריילר" הצליח, כאמור, לגרור אליו כמה מהשחקנים המובילים בישראל. לצד אלה שצוינו, יש להזכיר גם את תאמר נאפר ויניב ביטון. באורח פלא, אף לא אחד מהם צריך לחוש אי-נוחות מנוכחותו פה. הבנתם נכון: זה סרט שקשה להמליץ עליו, והוא מתחיל כאמור באיחור של חצי שעה. אבל הופעתם של מור, נוי וגראד שבזכותם אתה חש כמו מי ששומע לראשונה כל בדיחה לעוסה – מצדיקה צפייה.