"משולש העצבות" של רובן אוסטלנד השבדי, "קירבה" של לוקאס דונט הבלגי ו"עכביש קדוש" של הבמאי האיראני-שבדי עלי עבאסי, מובילים את הקרב על פרסי האקדמיה האירופאית ה-35. כל אחד מהם צבר ארבע מועמדויות, כולל בקטגוריות החשובות: פרס הסרט האירופאי הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר והתסריט המצטיין. כך הוכרז היום (ג').

3 צפייה בגלריה
מתוך "משולש העצבות"
מתוך "משולש העצבות"
יחגוג גם באיסלנד? מתוך "משולש העצבות"
(צילום: Fredrik Wenzel)
חשוב לציין שכל שלושת הסרטים התעמתו בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן האחרון. הסאטירה החברתית המבריקה "משולש העצבות" זכה אז בדקל הזהב, בעוד "קירבה" המרגש ומכמיר הלב, על חברות של שני ילדים שחווה משבר, עוטר בפרס הגדול של חבר השופטים. קרוב לוודאי שגם באיסלנד הקרב בין השניים יהיה צמוד. "עכביש קדוש" עוסק ברוצח סדרתי המחסל נשים שעוסקות בזנות בעיר קדושה באיראן. זאר אמיר איברהימי זכתה בקאן בפרס השחקנית הודות להופעתה בסרט, והיא גם מועמדת באותה קטגוריה בטקס היבשתי. כמו כן, הסרט עצמו נשלח מטעם דנמרק לטקס האוסקר בקטגוריית הסרט הזר.
מלבד השלושה הללו, על פרס הסרט האירופאי הטוב ביותר מתחרים גם שני סרטים שבוימו על ידי נשים - "אלקראס", נציג ספרד לאוסקר הקרוב, אותו ביימה קרלה סימון (זוכה דוב הזהב בפסטיבל ברלין האחרון) ו"קורסאז'" של מארי קרויצר על הקיסרית אליזבת שמוכרת בכינוי סיסי.
4,400 חברי האקדמיה האירופאית הם אלה שבחרו וגיבשו את הרשימה הסופית של המועמדים והמועמדות בקטגוריות השונות. הפרסים יחולקו בטקס חגיגי שייערך בחודש הבא - 10 בדצמבר, ברייקיאוויק, בירת איסלנד. למרבה הצער, השנה אין נציגים מישראל ברשימת המועמדים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "עכביש קדוש"
מתוך "עכביש קדוש"
מתוך "עכביש קדוש"
בטקס יוענק גם פרס מפעל חיים לבמאית הגרמנייה הנחשבת והוותיקה מרגטה פון טרוטה ("הכבוד האבוד של קתרינה בלום"), שחגגה השנה יום הולדת 80. ואילו פרס על "הישגים בקולנוע העולמי" יוענק לבמאי הפלסטיני יליד נצרת אליה סולימאן (62), יוצר מוערך ויקיר פסטיבלי הקולנוע הבינלאומיים. סרטיו האישיים מתברכים באסתטיקה מסוגננת ובהומור נהדר, המושפע מבאסטר קיטון ומז'אק טאטי. זאת הפעם ראשונה שבמאי פלסטיני זוכה בפרס הזה.
סרטו הארוך הראשון של סולימאן "כרוניקה של העלמות" (1996) זכה בפרס סרט הביכורים המצטיין בפסטיבל ונציה. סולימאן שיחק כאן את עצמו – במאי סרטים שחוזר לנצרת אחרי גלות ממושכת בניו יורק, ויוצא למסע חיפוש ברחבי ישראל אחרי הזהות שלו במטרה למצוא נושא לסרט. בסרטו השני, "התערבות אלוהית" (2002) הסרקסטי והזועם, שנעשה על רקע אינתיפאדת אל אקצה, הוא גילם במאי פלסטיני שמתרוצץ בין אביו החולה בירושלים לבין אהובתו ברמאללה ונאלץ להתמודד עם מחסומי צה"ל. "התערבות אלוהית" גרף את פרס חבר השופטים בפסטיבל קאן, ואת פרס התסריט המצטיין בטקס האקדמיה האירופאית. גם סרטיו הבאים התחרו בקאן: "הזמן שנותר" (2009), המסתמך על זיכרונות אביו ומביא את סיפורה של משפחה ערבית מנצרת החל מ-1948 ו"זה חייב להיות גן עדן" (2019) - שם סולימאן מופיע שוב בתפקיד עצמו, משוטט בערים שונות בעולם ומוצא בהן מקבילות לא צפויות למולדתו.
3 צפייה בגלריה
אליה סולימאן
אליה סולימאן
אליה סולימאן
כדאי לציין שהאקדמיה האירופאית חונכת השנה את "חודש הקולנוע האירופאי" – החל מה-13 בנובמבר יוצגו במשך ארבעה שבועות סרטים נבחרים, חדשים וישנים, ב-35 ארצות ברחבי היבשת. גם ישראל כלולה ברשימה וסינמטק תל אביב נבחר להיות המוסד שישתתף בפרויקט.