השחקן דונלד סאתרלנד, ששיחק בסרטים כמו "12 הנועזים", "מ.א.ש", "פלישת חוטפי הגופות", ו"משחקי הרעב", הלך לעולמו היום (ה') בגיל 88, לאחר מאבק במחלה ממושכת. "בלב כבד, אני מבשר לכם שאבי, דונלד סאתרלנד, הלך לעולמו", פרסם הערב בנו, השחקן קיפר סאתרלנד ("24"), ברשתות החברתיות.
5 צפייה בגלריה
דונלד סאתרלנד
דונלד סאתרלנד
דונלד סאתרלנד
(צילום: AP)
"בעיניים שלי הוא היה אחד מהשחקנים החשובים בתולדות הקולנוע", המשיך הבן, "הוא אף פעם לא נרתע מתפקיד - בין אם הוא היה טוב, רע או מכוער. הוא אהב את מה שעשה ועשה את מה שהוא אהב, ואי-אפשר לבקש יותר מזה. הוא חי את חייו היטב".
גם השחקן והבמאי רון הווארד חלק לו כבוד אחרון: "הייתה לי הזכות לביים אותו ב'מלכודת אש'. הוא היה אחד משחקני הקולנוע האינטליגנטים, המעניינים והמרתקים בכל הזמנים. מגוון מדהים, אומץ יצירתי ומסירות לשרת את הסיפור ואת הקהל במצוינות עילאית".
5 צפייה בגלריה
דונלד סאתרלנד וקיפר סאתרלנד
דונלד סאתרלנד וקיפר סאתרלנד
דונלד סאתרלנד עם בנו, קיפר
(צילום: EPA)
במשך יותר מחמישה עשורים של קריירה, גילם סאתרלנד מגוון תפקידים רחב, ובשנת 2017 הוא אף זכה בפרס אוסקר לשם כבוד על תרומתו לקולנוע. כמו כן, הוא זכה בפרס אמי ובפרס גלובוס הזהב על הסרט "האזרח איקס" מ-1995, כמו גם גלובוס זהב נוסף בתחילת שנות האלפיים על תפקידו בסרט Path of War.
5 צפייה בגלריה
דונלד סאתרלנד מתוך "מ.א.ש"
דונלד סאתרלנד מתוך "מ.א.ש"
דונלד סאתרלנד ב"מ.א.ש"
(צילום מסך: מתוך הסרט)
סאתרלנד נולד ב-1935 בסנט ג'ון שבקנדה, ובבגרותו עשה תואר בהנדסה ומשחק באוניברסיטת טורונטו, אך ויתר על המסלול כדי להיות שחקן. ב-1957 עזב את קנדה לאנגליה והחל ללמוד באקדמיה למוזיקה ולאומנויות הדרמה של לונדון.
את התפקיד הגדול הראשון שלו קיבל ב-1967 בסרט המלחמה "12 הנועזים" עם לי מרווין וצ'ארלס ברונסון, שזכה להצלחה מיידית. ב-1970 כיכב בתפקיד ראשי בסרט הקומדיה המצליח "מ.א.ש", שהפך במהרה לקלאסיקה. בהמשך שיחק בסרטים מצליחים נוספים כמו סרט האימה "המבט" (1973), גילם את קזנובה בסרטו של פליני מ-1976, וכיכב גם ב"אנשים פשוטים" (1980) שביים רוברט רדפורד.
5 צפייה בגלריה
דונלד סאתרלנד מתוך "המבט"
דונלד סאתרלנד מתוך "המבט"
דונלד סאתרלנד ב"המבט"
(צילום מסך: מתוך הסרט)
בסוף שנות ה-90 ובשנות האלפיים שיחק בכמה סרטי טלוויזיה ובסדרה "גבירתי הנשיא", ובשנים האחרונות הפך למוכר גם בקרב הקהל הצעיר בשל גילומו של הנשיא סנואו בסדרת סרטי "משחקי הרעב". "המטרה של הסרט היא לעורר אנשים צעירים להיות מעורבים פוליטית בעצמם, להתארגן, להזיז את התחת שלהם מהספה, ולהיות חלק מהמהלך הפוליטי", אמר השחקן בריאיון ל-ynet ב-2015, "יש לזה היקף עולמי, זה מרגש וזה נשאר איתך ומלמד אותך שמלחמה היא למטרות רווח. ושלרווחים הללו אתה עצמך לא שותף. חברי העשירון העליון ירוויחו מזה, אבל אתה כאדם צעיר כל מה שעליך לעשות הוא למות. אתה עומד לסבול. לסבול אבל, לסבול אבדות, טראומה, הלם. לאורך הדורות, מאה אחר מאה, ההיסטוריה תמיד חזרה על עצמה, וחייבים להפסיק את זה".
5 צפייה בגלריה
דונלד סאתרלנד מתוך "משחקי הרעב"
דונלד סאתרלנד מתוך "משחקי הרעב"
דונלד סאתרלנד ב"משחקי הרעב"
(צילום מסך: מתוך הסרט)
סאתרלנד היה נשוי שלוש פעמים, כשעם אשתו הנוכחית, השחקנית פרנסין ראקט, התחתן בשנות ה-70. במותו הותיר אחריו חמישה ילדים. בנובמבר הקרוב צפוי לצאת הממואר Made Up, But Still True, שיעסוק בדרכו בתעשייה, ויעבור דרך ההצלחות הכישלונות והאהבה הגדולה שלו למשחק.