טום ורליין, מנהיג, סולן וגיטריסט להקת טלוויז'ן האמריקנית, מאבות סצנת הפאנק בניו יורק, הלך לעולמו בגיל 73. כך דווח אתמול (שבת) על ידי ג'סי פריס סמית', בתה של המוזיקאית והמשוררת פטי סמית', שהודיעה כי המוזיקאי הלך לעולמו "לאחר מחלה קצרה". "אוהב אותך לנצח, תודה שהובלת את הדרך", כתבה.
1 צפייה בגלריה
טום ורליין
טום ורליין
טום ורליין
(צילום: Getty Images)
תומאס מילר נולד בניו ג'רזי, החל ללמוד פסנתר בגיל צעיר אך עבר לנגן סקסופון בעקבות האזנה לתקליט של סטן גץ. בהמשך עבר לנגן בגיטרה לאחר שהתמלא השראה מהאזנה ללהיטם של הרולינג סטונס משנת 1966, 19th Nervous Breakdown. המוזיקאי אימץ לעצמו את שם הבמה שלו כרפרנס למשורר הסימבוליסט הצרפתי פול ורלן.
בשנת 1972 הקים יחד עם חברו לספסל הלימודים ריצ'רד הל, את להקת Neon Boys, שכללה את ורליין בגיטרה ושירה, הל על הבס ובשירה, ובילי פיקה על התופים. שנה לאחר מכן הם שינו את שמם לטלוויז'ן וגייסו את ריצ'רד לויד כגיטריסט שני. בשנת 1974 החלו להופיע יחד, ובשנה העוקבת הוציאו את הסינגל הראשון שלהם כשפרד סמית' החליף את הל על הבס.
לטלוויז'ן לקח לא מעט זמן עד שהוציאה את אלבום הבכורה הנפלא שלה Marquee Moon שזכה לשבחי המבקרים אבל למכירות צנועות באופן יחסי. האלבום Marquee Moon נחשב לאחת היצירות המכוננות של דור הפאנק. הסינגל הראשון ששחררה, Little Johnny Jewel שיצא כבר ב-1975 עשה קצת רעש בשוליים אבל בעיקר - סידר לחברי הלהקה חוזה בחברת התקליטים אלקטרה. על אף ההמתנה היה שווה לחכות לאלבום, מי שהאזין לו אז (וגם היום) סיים אותו עם לסת שמוטה. ללהקות גדולות יש לרוב גיטריסט-על אחד, ולטלוויז'ן היו שניים - טום ורליין וריצ'רד לויד.
ורליין, שזכה להשתתף עם הגיטרה שלו באלבום הבכורה של פטי סמית' (והשניים אף יצאו תקופה ושיתפו פעולה פעמים רבות), שכלל בהזדמנות זו את מה שהוא התחיל לפתח במסגרת להקה. הרוק של טלוויז'ן היה מפותל ואורבני, וורליין ולויד זכו לחופש רב בהפגנת יכולותיהם המוזיקליות, באחד מאלבומי הגיטרות הכי יפים שהוקלטו אי פעם. בניגוד למקובל בז'אנר, השירים של הלהקה דווקא לא היו קצרים וכל אחד מהם הציע טיול מוזיקלי מענג. כמו למשל ב-Elevation הנמשך מעל לחמש דקות, ובעיקר בשיר הנושא של האלבום, עם תזמון שאפיין יצירות פרוג (מעל ל-10 וחצי דקות).
טלוויז'ן לא האריכה ימים אך כמעט כל להקת אינדי שקמה בהמשך לקחה מהם שיעור או שניים. לאחר שהשלימה את יצירת המופת הזאת, הלהקה הוציאה אלבום נוסף (Adventure) שלא התקרב לממדי ההצלחה של קודמו, ולאחריו היא התפרקה בשנת 1978. ורליין יצא לקריירת סולו ובראשית שנות ה-90 הלהקה התאחדה לסיבוב קצר והוציאה אלבום קאמבק יפה שנשא את שמה.