הבקשה החריגה של צה"ל מערוץ 14 - מצפים להסרת תוכן מסית ומשמיץ הפוגע בצה"ל, זאת בעקבות סרטון ששודר אתמול (ג׳) בתוכנית "הפטריוטים".
2 צפייה בגלריה
אולפן 'הפטריוטים', ערוץ 14
אולפן 'הפטריוטים', ערוץ 14
אולפן 'הפטריוטים', ערוץ 14
(צילום: ערוץ 14)
בסרטון ששודר בתוכנית נראית דמותו של הרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, מתעוותת כשהוא רואה פאץ' על מדי צה"ל עם המילה "משיח". זאת, אחרי שבעת ביקור בלבנון ביקש באופן אישי מחייל הנושא את הפאץ' המדובר על המדים להסיר אותו, בנימוק שאין מקום לסממנים שאינם צבאיים על המדים.
בעקבות שידור הסרטון אמש בתוכנית, פנה דובר צה"ל, תת אלוף דניאל הגרי, לערוץ 14 במכתב חריף: "אני פונה אליכם בעקבות הסרטון שפורסם אמש בערוץ 14, אשר כלל תוכן מסית ומשמיץ הפוגע בצה"ל. לא ייתכן כי ערוץ תקשורת במדינת ישראל יאפשר במה לתכנים מסיתים נגד צה"ל בעת מלחמה.
2 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל קיים הערכת מצב ביהודה ושומרון
הרמטכ״ל קיים הערכת מצב ביהודה ושומרון
הרמטכ״ל קיים הערכת מצב ביהודה ושומרון
(צילום: דובר צה"ל)
"נבהיר כי צה"ל אינו חושש מביקורת ואף מעודד שיח ציבורי פתוח ונוקב. במהלך השנה האחרונה, הצבא קיבל וספג ביקורת נרחבת מכלל כלי התקשורת בישראל, וכך ראוי שיהיה. עם זאת, התוכן ששודר אתמול בערוץ 14 הוא חציית קו אדום. מדובר בהסתה מכוונת וביזוי של צה"ל ומפקדיו בעת מלחמה. לצערנו, זו אינה הפעם הראשונה שערוץ 14 נוקט כך כלפי צה"ל. אנו מצפים להסרת התכנים והפסקת ההסתה באופן מיידי", נחתם המכתב.
מערוץ 14 נמסר: "ערוץ 14 לא שידר שום סרטון הסתה כנגד צה"ל או מי ממפקדיו. אנו קוראים לרמטכ"ל להבהיר לתא"ל הגרי שהוא דובר של צבא ההגנה לישראל ולא בעל טור לביקורת טלוויזיה".
שר התקשורת שלמה קרעי השיב לדובר צה"ל במכתב משלו: "חזור בך ממכתבך. דומה שהכלי שבחרת להתמודדות עם ביקורת נוקבת הוא כלי ההשתקה. מושכלת יסוד היא כי לשר התקשורת ולשר הביטחון את כל סמכות להתערב בשידוריו של גוף תקשורת פרטי.
"ביקורת איננה הסתה. הסתה היא עבירה פלילית בחוק העונשין. בשנתיים האחרונות, שתקת ואף גיבית מסיתים לסרבנות שעברו על סעיף 109 לחוק העונשין. ביקורת על הרמטכ"ל אינה ביקורת על חיילי צה"ל ומפקדיו. הוצא את צה"ל מהוויכוחים הפוליטיים", חתם השר את דבריו.
מכתבו של הגרי נשלח גם לרשות השנייה, שמסרו בתגובה: "המכתב התקבל במשרדי הרשות והנושא ייבדק בכובד ראש. נדגיש כי באחריות כלי התקשורת להפעיל רגישות ושיקול דעת בשידוריהם וביתר שאת כאשר מדובר בחיילי צה"ל בעת הזאת".