המעבר החד בין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל לבין חגיגות העצמאות למדינה תפס את מיכאל בן דוד, הנציג שלנו לאירוויזיון באיטליה, בעיצומן של החזרות לתחרות על הבמה המרכזית באירופה.
3 צפייה בגלריה
מיכאל בן דוד בחזרות לאירוויזיון 2022
מיכאל בן דוד בחזרות לאירוויזיון 2022
מיכאל בן דוד מתוך החזרה הגנרלית לחצי גמר אירוויזיון 2022
(צילום: EBU / NATHAN REINDS)
"אני רק חושב על יום הזיכרון וכולי דמעות", אמר בן דוד בריאיון ל-ynet אחרי שסיים את החזרה השנייה שלו באיטליה. "ביום הזיכרון הייתי כמו סמרטוט פה. אמרתי לעצמי: מה זה אירוויזיון כשיש אימהות שכולות? אלוהים שם אותי בזמן הזה פה כדי לקבל פרופורציות לחיים. הלכתי לבית הכנסת, בכיתי כמו ילדה, יש לי חבר שנהרג בצבא, ולבוא לפה ולייצג את המדינה בזמן הזה, זה משהו מאוד מרגש. גם עכשיו ביום העצמאות אני מקפיד מאוד בריאיונות פה להגן על המדינה ולייצג אותה בכבוד. למדתי משפטים בעל פה כמו 'המדינה שלי היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון'. שמישהו יעז לומר משהו רע על המדינה, אני אוריד לו את הראש". צפו בקטע מהחזרה:
בן דוד בן ה-25 זכה בכרטיס לייצג את ישראל באירוויזיון אחרי שניצח בתוכנית הריאליטי "אקס פקטור", שאליה נרשם כשעבד בסופר השכונתי בשל משבר הקורונה. "אני מרגיש שנקלעתי לסיטואציה", הוא אומר, "כלומר, ברור שאני כישרוני ומסוגל לעשות את זה בצורה הכי טובה שיש, אבל פתאום אני מבין שקיבלתי את ההזדמנות הזאת. אני מרגיש שאני מתהלך פה כמו בחלום. אנשים שואלים אותי 'איך אתה לא בלחץ'. למה שאהיה בסטרס? אני הילד שרק היה אומר דו-רה-מי ומקבל סטירה, אז שאלחץ מזה?"
אולי דווקא בגלל הרקע הזה, שספגת אלימות בילדותך זה מה ששם לך משקולות גדולות יותר על הכתפיים? "אין לי משקולות על הכתפיים, אני מרגיש שזאת חוויה. אני מרגיש שכאילו נכנסתי לסרט ויש לי חמש דקות, אז אני מנצל אותן. זאת הזדמנות בשבילי להביא גאווה לארץ, אין לנו הרבה אופציות כאלה".
3 צפייה בגלריה
מיכאל בן דוד בחזרות לאירוויזיון 2022
מיכאל בן דוד בחזרות לאירוויזיון 2022
"זאת הזדמנות בשבילי להביא גאווה לארץ". מיכאל בן דוד
(צילום: EBU / NATHAN REINDS)
כרגע מצב ההימורים לא מזהיר במיוחד. אתה במקום ה-32 מתוך 40. "ההימורים מעניינים לי את השרוך. כמובן שהייתי רוצה להגיע לגמר כדי להופיע שוב, ושידברו על המדינה עוד יותר. אבל אני לא יכול לבזבז את הזמן שלי על הדברים האלה. אני עובד קשה, עובד בלהיות חתיך והכי חשוב לתת אהבה לכולם".
בן דוד, בן לאמא אוקראינית, לא מתעלם מהמלחמה בין רוסיה למולדתה של אמו. "אני בא מאוקראינה ומדבר את השפה הזאת, זה שובר את הלב", הוא מספר. "אמא שלי מאוקראינה ויש לי שם משפחה, אין תרופות ואין אוכל, ולמרות זאת הם נשארים שם. הם פטריוטים מאוד".
באיזה שהוא מקום אתה מייצג גם את אוקראינה? "אני מייצג את מה שטוב ומה שאדיב. ישראל זו המדינה העיקרית מול העיניים שלי. לי חשוב לא לעשות בושות למדינה שלי. אם תהיה לי אופציה אני אקדיש גם את הניצחון לאוקראינה, אבל בוא נגיע קודם ליום חמישי (חצי הגמר השני בהשתתפותו שישודר בכאן, ר.ב)". על אף הרצון של בן דוד לייצג את ישראל בכבוד ועל אף הדברים שאמר על החוויה הגדולה, בתחילת הדרך סיפרו מקורביו כי הוא שוקל לפרוש מהאירוויזיון, זאת בשל התנהלות הדברים סביב ההכנות לתחרות.
3 צפייה בגלריה
מיכאל בן דוד בחזרות לאירוויזיון 2022
מיכאל בן דוד בחזרות לאירוויזיון 2022
"לי חשוב לא לעשות בושות למדינה שלי". מיכאל בן דוד
(צילום: EBU/ ANDRES PUTTING)
בדיעבד אתה מרגיש שקיבלת את ההחלטה הנכונה לא לפרוש? "בסופו של דבר בתהליך כל כך מורכב בסוף הכול הסתדר לי. גם ב'אקס פקטור' זה הסתדר לי ככה. יש לי את ההשגחה הזאת שהכול הסתדר ושום דבר לא קורה לחינם, אני בן אדם שמאוד מאמין באלוהים, אני מאמין שיהיה בסדר. בסוף ההחלטה היא לייצג את השיר בצורה הכי ענקית שיש. אומרים המון דברים על השיר. השיר הזה נבחר עבורי. לא אני בחרתי את השיר הזה״.
כלומר אם זה היה תלוי בך, לא היית בוחר את השיר הזה? "הקהל בבית בחר עבורי את השיר הזה. השיר מייצג אותי בכל כך הרבה רבדים ואני חייב להתעסק בזה".
יוצרי השיר זעמו על כך שלא הוזמנו לאירוויזיון והביעו ביקורת גם על הדרך שהדברים נעשו סביב ההכנות. זה משבש לך את ההכנות? "יש מלא רעש סביב זה, אבל בלי היוצרים לא הייתי יושב פה עם החליפת קונוס ושר על הבמה".
מה אתה רוצה למסור לקהל בבית בישראל? "שאני עושה הכול כדי לא לעשות בושות".
חצי הגמר הראשון ישודר ב-10 במאי בעוד חצי הגמר השני, בו מיכאל בן דוד יתמודד עם השיר I.M, ישודר ב-12 במאי. גמר האירוויזיון ישודר ב-14 במאי.