כמעט חודשיים אחרי שמונתה למנכ"לית חדשות רשת, ואחרי מאבק עיקש של עובדי החדשות, מנכ"ל חדש ימונה במקום יוליה שמאלוב ברקוביץ' - כך נודע היום (ד') בהודעה משותפת שיצאה מטעם רשת, הנהלת חדשות 13 והעובדים.
3 צפייה בגלריה
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
(צילום: יובל חן)
על פי המכתב, מנכ"ל רשת אמיליאנו קלמזוק, יו"ר ועד עובדי חדשות 13 מתן חודורוב, ומנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקוין, חתמו היום על מזכר הבנות, "הכולל דרכים להגברת שיתוף הפעולה ולחיזוק הערוץ - לטובת בעלי המניות, הצופים והעובדים".
לדבריו, חברת החדשות תחל בהליך למינוי מנכ"ל חדש בכפוף לאישור הדירקטוריון, וזה ייבחר תוך חודשיים. בתקופת הביניים ישמש יו"ר החברה, אייל דה פאו, כממלא מקום. חבר הדירקטוריון צבי חפץ ימונה לדירקטור פעיל ולמשנה למנכ"ל חדשות 13 במטרה לסייע במימוש המתווה.
עוד הוסיפו כי "עם אישור דירקטוריון חדשות 13 להסכם, והחלפת המנכ"לית, עובדי החברה וארגון העיתונאים יודיעו לכבוד שופטי בג"ץ על יישוב בהסכמה של המחלוקת ויבקשו למחוק את העתירה נגד המינוי... החברה תמשיך ואף תגביר את מאמציה לסיקור הגון ולשיקוף מגוון הדעות הקיים בחברה הישראלית. לאחר החתימה ביקשו הצדדים להודות לבעל השליטה ברשת, מר לן בלווטניק, על תמיכתו בערוץ לאורך שנים רבות ועל תרומתו לפתרון המחלוקת".
בתגובה להחלטה, הפרשן הכלכלי מתן חודורוב, שמכהן כיו"ר ועד חדשות 13, צייץ בתגובה: "עשינו את זה! נגד כל הסיכויים, נביאי הזעם והאינטרסנטים, הגענו להסכם עם רשת המבטיח לחדשות 13 מנכ"לית או מנכ"ל שיהיו כשירים לשמש כעורכים הראשיים של חברת החדשות השנייה בשוק הטלוויזיה. זהו הישג היסטורי אדיר לעובדים, לצופים הנאמנים שלנו ולעצמאות העיתונאית בישראל...אנו שמחים לעדכן כי במסגרת זו, תיערך לראשונה גם היוועצות (אומנם בלתי מחייבת) עם נציגות העובדים.
3 צפייה בגלריה
מתן חודורוב
מתן חודורוב
ניצחון לעיתונאי חדשות 13. יו"ר ועד עובדי החדשות, הפרשן הכלכלי מתן חודורוב
(צילום: אוראל כהן)
"אין בנו כל טינה אישית כלפי הגב' שמאלוב ברקוביץ', שעשויה לשמש כמנהלת מוכשרת בתחומים רבים, ואנו מאחלים לה הצלחה רבה בהמשך דרכה. את האנרגיות שנאלצנו להשקיע במאבק - המשפטי, התקשורתי והארגוני - נפנה מעתה כלפי פנים: נתייצב מאחורי אייל והמנכ"ל הבא שייבחר כדי לייצב את חדשות 13, נשפר את נתוני הצפייה בחברה, נמשיך לייצר עיתונות עצמאית וביקורתית המגשימה את תפקידה הקריטי של המערכת שלנו בדמוקרטיה הישראלית. לאחר שנוכחנו לאורך זמן בעוצמה הקולקטיבית המשותפת לכולנו, אין בליבנו ספק שנוכל גם לאתגרים הבאים הניצבים לפנינו. תודה לכולם".
כזכור, בחודש יוני מונתה חברת הכנסת לשעבר למנכל"ית חדשות רשת לאחר עזיבתו של המנכ"ל הקודם אור צלקובניק, אחרי פחות משנה בתפקיד. המינוי הגיע בעת מורכבת עבור רשת 13, לאחר שורה ארוכה של מנכ"לים שמונו מאז שמוזגו רשת וערוץ 10 ב-2019.
אלא שעובדי חדשות רשת לא קיבלו את מינויה של שמאלוב ברקוביץ', בטענה לבעייתיות בשל קרבתה למערכת הפוליטית והיעדר פעילות עיתונאית בעברה. במכתב שנשלח ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מטעם העובדים יחד עם ארגון העיתונאים והעיתונאיות, דרשו אלו לבטל את מינויה של שמאלוב ברקוביץ' לתפקיד המנכ"לית, והכריזו על סכסוך עבודה.
ימים ספורים לאחר מכן עתרו לבג"צ ועד עובדי חדשות רשת, יחד עם ארגון העיתונאים והעיתונאיות, על מנת לבטל את מינויה של שמאלוב ברקוביץ'. "מינויה לוקה בחוסר סבירות קיצוני", כתבו, "מועצת המנהלים לא שקלה את היעדר ניסיונה המקצועי, את התנהלותה הבלתי-עניינית נגד חברת החדשות, ואת העובדה שהניחה לשיקולים פוליטיים להטותה".
3 צפייה בגלריה
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
שמאלוב ברקוביץ', מצידה, ניסתה לפייס את עובדי החדשות הנזעמים, הכריזה כי היא מאמינה בעיתונות חופשית, וכתבה לעובדים: "צר לי על התבטאויות כוזבות וטענות שהוצאו מהקשרן שיצרו מצג שווא כלפיי. כאלה שאומרים שהם מכירים אותי 'היטב' שוחחו איתי 10 דקות. כאלו שמתארים אותי לא פגשו אותי מעולם ולא מכירים אותי כלל. לכם אני אומרת, מדובר ברעש תקשורתי ולא בשום דבר אמיתי, ואין זה המקום לנהלם, לא מעל גבי העיתון או המסך ולא בחילופי מכתבים אלא בשיח מקצועי וכן מתוך ראייה משותפת שהאינטרס היחידי שלנו הוא הצלחת חברת החדשות".
אך המאבק נגד מינויה של שמאלוב ברקוביץ' לא פסק. לפי עדי ראייה, עימות התרחש בינה ובין מגיש החדשות אודי סגל, שאמר לה "הכי טוב שתלכי", ונענה ב"אם רע לך, תעזוב".
בסוף יולי הוציא בג"צ צו על תנאי לחדשות 13 בדרישה להסביר מדוע לא יבוטל המינוי של שמאלוב ברקוביץ' - וזאת, ימים מספר לאחר שהוועד טען לפגם במינוייה, בעוד שההנהלה טענה כי כבר חודש ששמאלוב ברקוביץ' בתפקיד, אולם כלום לא השתנה לרעת העובדים.