המוזיקאי, הזמר והשחקן המוערך דן תורן הלך לעולמו היום (ד') בגיל 63. ההודעה על מותו נמסרה מהמרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, "תורן, בן 63 במותו, נפטר לאחר מאבק בסרטן מתקדם והותיר אחריו שני ילדים, אחות, הורים, בת זוג ומשפחה כואבת". הלווייתו תתקיים ביום ו' בשעה 11:00 בבית העלמין מנוחה נכונה בכפר סבא.
2 צפייה בגלריה
דן תורן
דן תורן
דן תורן
(צילום: רז גרוס)
במהלך הקריירה שלו, במשך כחמישה עשורים, תורן ביסס את עצמו כמוזיקאי מוערך ופורה בסצנת הרוק הישראלית. הוא שחרר אלבומים כאמן סולו, היה חבר בהרכבים כמו שונרא, בלאגן והזבובים, והרבה לשתף פעולה עם מוזיקאים אחרים שלהם כתב והפיק. בין השירים המוכרים שלו: "לבן על לבן", "אימפריות נופלות לאט" ו"שוב השקר הזה". בנוסף, תורן כתב גם להיטים ליוצרים וזמרים ישראלים, בהם שרון ליפשיץ ("קולנוע", "גידי"), ברי סחרוף ("הזיות") ויהודית רביץ ("בך לא נוגע").
"הצטערתי לשמוע על פטירתו בטרם עת של הזמר והיוצר דן תורן", מסר שר התרבות והספורט מיקי זוהר, "מותו הוא אבידה גדולה לתרבות הישראלית. תורן היה זמר-יוצר, פזמונאי ושחקן מוערך, זוכה פרס אקו"ם לפזמונאות. שיריו הפכו לחלק בלתי נפרד מפסקול חיינו. דן גם היה המורה של בני אליאב בבית הספר רימון ועדיין זכורים לי סיפורי בני על השיעורים המיוחדים איתו. יצירותיו ימשיכו ללוות אותנו עוד שנים רבות. אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחתו. יהי זכרו ברוך".
2 צפייה בגלריה
דן תורן
דן תורן
דן תורן
(צילום מסך, באדיבות כאן)
תורן גדל בתל אביב ושירת בתיאטרון צה"ל. תחילה, עוד בטרם התפרסם כמוזיקאי, פרץ כשחקן - ובשנות ה-80 בין היתר כיכב בסרטים "סיפור אינטימי" (1981), "בחינת בגרות" (1983) שהפך ללהיט מקומי, "המובטל בטיטו" (1987) לצידו של זאב רווח, ו"אחד משלנו" (1989). במקביל שיחק תורן בהצגות של הבימה, בית לסין והקאמרי, והחל לעשות לעצמו שם ככותב מחונן בזירת הרוק המקומית.
ב-1985 כתב תורן ארבעה שירים לאלבום הבכורה של הזמרת שרון ליפשיץ, ביניהם "גידי" ו"קולנוע" שהפכו ללהיטי רדיו. ב-1986 כתב עבור רמי קליינשטיין מספר שירים, בהם הלהיט "את שרה ברדיו". ב-1988 יצא אלבומו הראשון "לו-חמה בשטח בנוי", ובעקבותיו הקים תורן את הרכבו הראשון שונרא, שגם הנפיק את להיטו הראשון: "לבן על לבן". ב-1990 הצטרף תורן ללהקה בלאגן, שעבורה שימש כגיטריסט, וב-1992 יצא אלבומה הראשון והיחיד "גן עדן עירוני", שנכתב כמעט כולו בידי תורן.
במהלך שנות ה-90 המשיך תורן להקליט ולשחרר אלבומי סולו, נמנה על מקימי ערוץ הילדים ואף שימש כאחד ממגישיו הראשונים, ושיתף פעולה עם שלל אמנים אחרים ככותב וכמפיק. זכורים במיוחד היו שיתופי הפעולה שלו עם ברי סחרוף באלבומים "סימנים של חולשה" (1993) ו"חם על הירח" (1995).
ב-1996 שחרר תורן את "יורד נמוך" שהפך לאלבומו המצליח ביותר, והניב את הלהיטים "שוב השקר הזה" ו"אימפריות נופלות לאט". ב-1998 הקים את להקת הזבובים יחד עם מאור כהן ופיטר רוט. גם עבור אלבומו הראשון של ההרכב, "בזזז..." (1998), כתב תורן את רוב השירים.
במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000 המשיך תורן להקליט אלבומים ולשתף פעולה עם אמנים אחרים. ב-2000 כתב עבור הזמרת יהודית רביץ את השיר "בך לא נוגע" מאלבומה "געגוע", ובהמשך כתב גם עבור אריק איינשטיין את השירים "טיול רגלי" ו"משהו טוב" מאלבומו "רגעים" (2006).
במקביל לקריירה המוזיקלית העשירה, המשיך תורן להשתתף בפרויקטים קולנועיים וטלוויזיוניים. ב-2003 שיחק בטלנובלה "משחק החיים", ושנה לאחר מכן כיכב בסרט "שנת אפס" של הבמאי יוסף פיצ'חדזה. במהלך התקופה הזו פיתח תורן קריירה נוספת כמדבב עסוק. בין היתר השתתף בדיבוב הסדרות "המומינים" (שם דיבב את סנופקין, סרח השוטר ואת המספר) ו"אווטאר: כשף האוויר האחרון", והסרטים "מוצאים את דורי" ו"כלב מי שמנגן". ב-2010 זכה תורן בפרס אקו"ם לעידוד היצירה.