על רקע הסכם השלום בין ישראל ומרוקו, והיחסים הדיפלומטיים שהושקו רשמית בין שתי המדינות, מתגבשת לה קירבה תרבותית גם בזירה הקולנועית. רק לאחרונה התארחה בפסטיבל חיפה קבוצת של במאים מרוקאים בראשות מרים טוזאני שהקרינה את סרטה הנהדר "הכפתן הכחול" על פסגת הכרמל, ואילו עכשיו נודע כי ראשי פסטיבל הקולנוע במרקש בחרו את "טעם התפוחים אדום", דרמה מתוצרת כחול-לבן, לתוכנית הרשמית של האירוע היוקרתי והנוצץ. בכורת הבימוי המרשימה של איהאב טרבייה, בן הכפר הדרוזי מג'דל שאמס שברמת הגולן, שובץ בתחרות הבינלאומית לצד סרטים מצרפת, ברזיל, איראן, טורקיה, שבדיה, קנדה, אוסטרליה ואפילו אינדונזיה. מדובר בתחנה מרשימה במסלול החשיפה העולמית של הסרט שיצא לדרך בספטמבר האחרון בהקרנת הבכורה בפסטיבל טורונטו הענק.
1 צפייה בגלריה
מתוך "טעם התפוחים אדום"
מתוך "טעם התפוחים אדום"
מתוך "טעם התפוחים אדום"
(באדיבות Anemos Productions)
סיפור הרקע של "טעם התפוחים אדום" מתרחש בתור קהילה דרוזית ברמת הגולן, שחבריה מזדהים כסורים, העלילה מציפה שבר אישי ולאומי של הדמויות כשמעבר לגבול הצפוני מתחוללת מלחמת אזרחים מדממת בין משטר אסד למורדים. בשני התפקידים הראשיים - אחים שנפרדו אחרי מלחמת ששת הימים בנסיבות מסתוריות - מככבים מכרם חורי וגם טאריק קופטי (שהלך לעולמו השנה והסרט מוקדש לו). העלילה משלבת באופן עדין אך מתוחכם בין גלגול נשמות המיוחסת לאמונה של הדרוזים לבי המשבר הפוליטי והאידיאולוגי שקורע את הקהילה אל מול התרחשויות בסוריה. עוד מופיעים בסרט השחקנים הפלסטינים אזרחי ישראל סוהיל חדאד, רובא בילאל, מאיסה עבד אלהאדי ושאדן קנבורה. את ההפקה שמוגדרת כקו-פרודוקציה ישראלית-גרמנית מובילים שלום גודמן ויהונתן דובק בצוותא עם שותפיהם הגרמנים ויולה פוגן ומיכאל וובר.
למרות שהסרט יצא לעולם כישראלי, טרבייה עצמו מזדהה כבן לאומה הסורית, כמו רבים מתושבי רמת הגולן הדרוזים בסרט ובמציאות. למעשה, בשלב פיתוח התסריט, אי אז ב-2013, התקבל המימון הראשוני לעבודת הבמאי ממכון הקולנוע בדוחא, שהגדיר את הפרויקט כשיתוף פעולה סורי, אמריקני, פלסטיני וקטארי. אלא שמאז ההפקה עברה לפסים מעשיים וקרן הקולנוע הישראלי תמכה בה בהשקעה של כמיליון שקלים (כך על פי אתר הקרן). הצילומים נערכו ברמת הגולן כשרוב רובם של אנשי הצוות הם ישראלים מהצלם יניב לינטון, לעורכת אורי דרדיקמן, במאי המשנה בועז פסנזון ומעצב הקול יוסי אפלבאום. וכך, "טעם התפוחים אדום" הוגש לפסטיבל מרקש כסרט ישראלי והתקבל לתחרות הראשית. לא עניין של מה בכך כשמדובר בפסטיבל הגדול והיוקרתי ביותר בעולם הערבי.