הבמאי, המפיק ויוצר הסרטים התיעודיים האמריקני מורגן ספורלוק הלך לעולמו אתמול בגיל 53, לאחר שחלה בסרטן, כך אישרה היום (ו') משפחתו.
2 צפייה בגלריה
מורגן ספרלוק
מורגן ספרלוק
מורגן ספורלוק
(צילום: Andrew H. Walker/Getty Images )
ספורלוק "נפטר בשלווה בניו יורק כשהוא מוקף במשפחה ובחברים", נמסר בהצהרת המשפחה שציינה שהסיבה למותו היא סיבוכים של סרטן. על פי "דדליין", מוקדם יותר השנה הוא עבר טיפולי כימותרפיה. "ספורלוק קרא תיגר על מוסכמות מודרניות תוך שימוש בהומור ושנינות כדי לשפוך אור על סוגיות חברתיות", אמרה המשפחה בהודעתה. "הסרטים שלו עוררו השראה לחשיבה ביקורתית ועודדו את הצופים להטיל ספק בסטטוס קוו".
הדוקומנטריסט היה מוכר בעיקר כבמאי הדוקו המטלטל "לאכול בגדול" (Super Size Me) מ-2004, שבו בחן אילו שינויים יתחוללו בגופו ובחייו אם יאכל רק מזון מרשת המזון המהיר מקדונלד'ס למשך חודש. הסרט זכה לתהודה גדולה ברחבי העולם ואף העניק לבמאי מועמדות לפרס האוסקר.
"זה היה יום עצוב, נפרדנו מאחי מורגן", אמר קרייג ספרלוק, אחד מאחיו הגדולים של הבמאי, שגם שיתף עימו פעולה בכמה פרויקטים דוקומנטריים. "מורגן העניק כל כך הרבה באמצעות האמנות, הרעיונות והנדיבות שלו. העולם איבד גאון יצירתי אמיתי ואיש מיוחד. אני כל כך גאה שעבדתי איתו יחד".
ספורלוק נולד בוושינגטון ב-1970. כשבגר למד קולנוע באוניברסיטת ניו יורק. ב-2002 יצר סדרת רשת מצליחה שלאחר מכן נמכרה לערוץ MTV ושודרה בו בשם I Bet You Will. ההצלחה הגדולה שלו הגיעה כאמור ב-2004 עם סרטו "לאכול בגדול". ספורלוק, שתיעד את השלכות התזונה שלו במקדונלד'ס במשך 30 יום, העלה כ-11 קילו במשקלו, וסבל מדיכאון ומנזק לכבד שלו. הסרט הוקרן בבכורה בפסטיבל סאנדנס וגרף למעלה מ-20 מיליון דולר, הישג לא מובן מאליו לסרט דוקומנטרי.
2 צפייה בגלריה
מורגן ספורלוק. מתוך "לאכול בגדול"
מורגן ספורלוק. מתוך "לאכול בגדול"
מורגן ספורלוק. מתוך "לאכול בגדול"
(צילום מסך)
על אף ההצלחה, הקריירה שלו סטתה מהדרך בשל תקרית של הבמאי סביב תנועת MeToo ב-2017. ספורלוק כתב פוסט בבלוג שמתוודה על היסטוריה של התנהגות מינית בלתי הולמת, ולאחר מכן התפטר מחברת ההפקה Warrior Poets, שהקים ב-2004 במסגרתה יצר כ-70 סדרות וסרטי דוקו.
בין הסרטים הנוספים שיצר לאורך השנים ניתן למצוא את The Greatest Movie Ever Sold שעסק בחשיבות השיווק ו-and Where In the World Is Osama Bin Laden?. לרוב, הוא הופיע על המסך בסרטי התעודה שלו, ובנימה חביבה עסק בנושאים רציניים כמו צרכנות, פרסום, גבריות ואפילו מלחמה בטרור. ב-2013 הוא ביים דוקו על עלייתה של הקת הבנים וואן דיירקשן.
בפסטיבל הסרטים של טורונטו ב-2017, ספורלוק הציג בבכורה את סרט ההמשך של "לאכול בגדול" - Super Size Me 2: Holy Chicken!, שמתאר את מאמציו של ספורלוק לפתוח עסק מזון מהיר משל עצמו. הסרט הופץ בבתי הקולנוע רק כעבור שנתיים, כשהקריירה של ספורלוק כמעט נגמרה.
הבמאי הותיר אחריו שני בנים, ליקן וקאלן; את אמו פיליס ואביו בן; האחים קרייג ובארי; ובנות הזוג לשעבר אלכסנדרה ג'יימיסון ושרה ברנשטיין, אמהות ילדיו.