מאחורי התדמית הזוהרת של עולם הדוגמנות חבויים לא מעט סודות. סוכנת הדוגמניות זיוה מיכאל התארחה בתוכנית "מחוץ לפריים" ב-ynet radio ודיברה בגילוי לב על מה שקורה בצד השני של המצלמות. האזינו לפרק.
"הסכנה העיקרית היא ליפול במקומות לא נכונים", מיכאל אומרת, "כלומר, להגיע לסוכנויות שכל המטרה שלהן היא לרמות אנשים ולנצל את החלום שלהם, והם עושים את זה בצורה הכי הכי נוראית שיש. לצערי אין מספיק אכיפה וגם אם חלק מהסוכנויות נסגרות, אז תוך שבוע-שבועיים קמות סוכנויות אחרות שמנסות לנצל את האנשים". במהלך התוכנית מיכאל התייחסה לתחקיר ynet שחשף כיצד סוכנים מסוכנויות דוגמנות שונות מזמינים אנשים לאודישנים - ובפועל אותם האנשים משלמים סכומי כסף גדולים עבור בוק צילום או קורס למשחק.
2 צפייה בגלריה
אחורי הקלעים של עולם הדוגמנות
אחורי הקלעים של עולם הדוגמנות
"גם בסטודיו אין יותר מצב שצלם יסדר לדוגמנית את החזייה או את החולצה". אחורי הקלעים של עולם הדוגמנות
(צילום: Shutterstock)
מיכאל גם סיפקה כלים שעשויים לעזור לאלה המעוניינים להשתלב בתעשייה כיצד לזהות את הסוכנויות הללו: "הכי חשוב זה לבדוק לאיזה בית אתה מגיע ואת מי הם מייצגים. לעשות גוגל על החברה הזו ולהבין אם יש תלונות נגדם. בדרך כלל חלק כן יוצא החוצה, אבל הכי חשוב זה לבוא אליהם למשרד, לראות את מי הם מייצגים ומה הרזומה שלהם מבחינת העבודה". עוד הסוכנת הדגישה "הכי חשוב זה לא לשלם שקל. סוכנות שרוצה מיוצג מסוים תשקיע בו, תקדם אותו, תיקח אותו את הדרך וכשהוא יתחיל לעבוד הסכומים שהושקעו יקוזזו, אבל עד אז הסוכנות משקיעה הכול כדי להביע את האמונה שלה במיוצג החדש שהיא לקחה תחת חסותה".
את אומרת שבמעמד האודישן של ההצעה להתקבל לסוכנות - לא לשלם כסף בכלל, נכון? "כן. מזה כמעט 30 שנה שאני מנכ"לית סוכנות יולי וחוויתי את כל מה שאפשרי בהתגלגלות של השוק הזה. באים לפה המון חבר'ה צעירים שאכלו אותה. אתה יודע, לפעמים אפילו מגיעים בני דודים שלי שמכירים ויודעים במה אני עוסקת, אבל הם, המאכערים, עושים עבודה כזו מדהימה בלשכנע אותם ולמכור להם את החלום ולהציג להם מצג שווא לא ריאלי. היו פה הורים שאמרו לי 'זיוה, לא עשיתי לה גשר לשיניים כי היא רצתה לעשות את הבוק'. ששת אלפים שקלים. עכשיו חוץ מלבכות אני באמת כבר לא יודעת מה לעשות".
מיכאל התייחסה גם לעולם הדוגמנות פוסט עידן ה-MeToo. "עזוב רגע צלם, היום מנהל שיווק לא יעלה במעלית לבד עם דוגמנית כי הוא לא רוצה לקחת סיכון. גם בסטודיו אין יותר מצב שצלם יסדר לדוגמנית את החזייה או את החולצה לצורך העניין, לא משנה. אין יותר את המצב שאנשים מרשים לעצמם, גם לא במילים, להתנהג בצורה לא מכבדת ומה זה מכבד? זה בדיוק כל עידן ה-MeToo שחינך אותם. אני הייתי פה גם בשנות ה-90 והיו סטים שבוא נגיד שאפילו עשרה אחוזים מהם לא יכולים להתקיים היום".
מה היה בסטים בתקופה ההיא? כשאת מסתכלת בדיעבד, מה פסול לגמרי? "הייתה סוג של חופשיות לא ברורה בין מה שקורה בצוות והדוגמנים ולא רק בין הצלם לדוגמנית, כל הגוורדיה של הלקוח. יש סוכנים שלא מתביישים היום להזמין בנות לאודישן בחדר כלשהו במלון, ואתה יודע מה עצוב? שאולי גם יש בנות שיבואו לאודישן הזה ולך תדע".
סוכן מזמין אותה לאודישן בחדר בבית מלון? "כן, הוא הזמין את כל הבנות לבוא. זה לא אישי".
גם אם הוא שכר מישהו מחו"ל אודישן בחדר בבית מלון זה לא לגיטימי גם היום. "לא. לא. אתה יודע מה? גם לא לובי בבית מלון. לא. אתה סוכן? בואו למשרד של הסוכן".
נושא חשוב נוסף שעולה בעולם הדוגמנות הוא התפתחותו של תחום המידות הגדולות. "אם היית מראיין אותי לפני חמש שנים הייתי ממש בוכה ואומרת לך תקשיב, יש לי בנות יפות מדהימות בפלוס סייז אבל אין לי לקוחות. עכשיו אני אומרת לך יש לי לקוחות ויש לי הרבה יותר בנות".
2 צפייה בגלריה
חתונה צחי קומה רן עוזר
חתונה צחי קומה רן עוזר
"דוגמנות זה מקצוע כמו שרפואה זה מקצוע". רוית אסף
(צילום: ענת מוסברג)
בתוכנית התארחה גם שי זנקו, אחת מדוגמניות המידות הגדולות המצליחות בישראל, שהחלה את דרכה אחרי שתמונה שלה פורסמה בחשבון האינסטגרם של "ווג" בארצות הברית שמונה יותר מ-30 מיליון עוקבים. זנקו סיפרה כיצד חברות אופנה ביקשו לשכור את שירותיה כדוגמנית למידות גדולות לקמפיינים שונים, אבל בפועל - לא מכרו בגדים במידות גדולות בחנויות. "בארץ לא יצא לי לעבוד כל כך הרבה עם חברות ישראליות כי אני לא יכולה לפרסם משהו שלא קיים. זה משהו שאני דוגלת בו וזה מה שאני מאמינה בו".
אבל את מוותרת על כסף, נכון? למען העקרונות. "התחלתי להבין מה קורה ופתאום אני הגעתי לפה וגיליתי מה שאני מדגמנת [נמכר] עד מידה לארג'. אני בין מידה לארג' לאקסטרה לארג', אז מה עשיתי פה בעצם? אני בחיים לא אשכח שבתור ילדה באתי לקניון וראיתי דוגמנית פלוס סייז על שלט חוצות, הייתי מגיעה לחנות ויושבת לבכות. זה היה גורם לי להרגיש כאילו אני שוב פעם מחוץ למשוואה, סוג של מחוץ חברה, ובגלל זה אני חושבת שכן צריך לתת מקום לשינוי הזה ולטווח המידות כי זה משהו שיש פה, שיש בו צורך פה".
בתוכנית התראיינה גם מלכת היופי לשעבר רוית אסף שדיברה על הפערים בין תקופת השיא שלה להיום. "דוגמנות זה מקצוע כמו שרפואה זה מקצוע", אמרה והוסיפה כי מדובר בתעשייה שיש בה הרבה זיוף בפרט בעידן האינסטגרם. וגם דוגמנית צעירה בשם נעמי ברדה, סטודנטית שהתחילה בקריירה בדוגמנות - אבל מנהלת את עצמה ללא סוכנות. "גבו ממני 35 אחוזי עמלה", סיפרה ברדה והוסיפה כי היא נהנית מעולם הניהול לא פחות מזה של הדוגמנות.
בכל יום חמישי בשעה 12:00 ב-ynet radio רן בוקר עם כל מה שלא בוער לתקשורת הישראלית לסקר
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים