עדי אשכנזי נפנפה אותו. הוא רצה שהיא תצטרף לעונה הראשונה של "רוקדים עם כוכבים" המחודשת, אבל היא אמרה שאין לה זמן אפילו לפגישה. "שאלתי אותה 'איפה את מחר בבוקר?', היא אמרה לי 'בשיעור שחייה'", סיפר העורך והבמאי יואב צפיר בפודקאסט "מחוץ לפריים". אולם האיש שמאחורי "השיר שלנו", "שמש", "כוכב נולד" ו"הכוכב הבא" יודע שהליהוק הוא אחד הדברים החשובים ביותר בהרכבת הפאזל של תוכנית ריאליטי. וזאת בדיוק הסיבה שצפיר (54) התייצב בשמונה וחצי בבוקר שלמחרת בבריכה שבה היא שוחה. "זה השלב הכי קריטי. כי קודם כל הטאלנט צריך לרצות, שזה חלק ענק מהעבודה. במקרה של עדי אשכנזי - היא רצתה אבל פחדה. יש כאן המון אלמנטים של פסיכולוג".
מחוץ לפריים
הזמרת המפורסמת שלא הרימה מסך: סודות "הכוכב הבא" נחשפים
58:27
מה היה קורה אם עדי אשכנזי הייתה מודחת בתוכנית הראשונה? "זה נלקח בחשבון. אין הבטחות לאן תגיע בתוכנית. אי אפשר להגיד לשופטים מה לעשות, אתה רק יכול להגיד לטאלנט, 'ישלמו לך בכל מקרה את המחיר המלא'".
כן, אבל יש את רוח המפקד. אם השופטים יודעים ששמת את כל כובד משקלך על כוכבת גדולה - הם יעזו להדיח? "כבר בשלב הליהוק אני אדע פחות או יותר שהוא לא ישפיל את עצמו. אני עושה טסטים ב'רוקדים עם כוכבים', ועדי אשכנזי ספציפית לא עשתה טסט, אבל ראיתי אותה רוקדת בסרטונים שהראתה לי. ראיתי שהיא ברמה גבוהה ושאין סיכוי שתודח בתוכנית הראשונה. אני יודע לזהות מה השופטים יגידו לה פחות או יותר".
7 צפייה בגלריה
יואב צפיר
יואב צפיר
יואב צפיר
(צילום: רז גרוס)
אז רוח המפקד לא משנה? "אני משתדל לא לעשות את זה כי השופטים אינטליגנטים, וחלק מהעניין זה לראות את עדי אשכנזי רוקדת. הם התלהבו בעצמם - אני לא צריך להגיד להם. ב'רוקדים עם כוכבים' הפער בין הדמות הבידורית שלך לאיך שאתה רוקד - זה העניין. מה שניצח לעדי חבשוש את העונה זה הפער בין איך שהיא נתפסת לאיך שהיא רוקדת, לאו דווקא כי היא רוקדת יותר טוב. אנשים אמרו לי 'גיה (באר גורביץ', ר"ב) מסודרת - יש לה את 'ארץ נהדרת', ובגלל זה אנחנו רוצים להצביע לחבשוש'. אנחנו מאוד משתדלים לא לשים אנשים במקום מביך, אבל לא כולם יהיו טובים. חלק מהפרסונות מאוד רוצות [להצליח], אבל אני לא יודע איך הוא ישתפר. לי בירן לדוגמה, לא היה לי מושג שהוא יהיה כל כך טוב".
צפיר, שמתאר בפודקאסט שלב אחרי שלב איך נראית בניית תוכנית ריאליטי, מוסיף כי מעבר לליהוק, ב"רוקדים עם כוכבים" חשוב מאוד הציוות בין הכוכבים לרקדנים. "אני צריך להמר. לפעמים זה מצליח יותר ולפעמים פחות, כי יש כמות מסוימת של מנטורים טובים ואתה צריך לעבוד עם מה שיש. לשמחתי הקאסט של המנטורים מעולה. אבל לא כולן יקבלו את חיים פרשטיין, שהן רוצות אותו כי הוא גאון, ואני צריך להחליט. זאת כבר לא דמוקרטיה".
7 צפייה בגלריה
עדי אשכנזי וחיים פרשטיין בגמר "רוקדים עם כוכבים"
עדי אשכנזי וחיים פרשטיין בגמר "רוקדים עם כוכבים"
"היא דרשה את חיים וגם קיבלה". עדי אשכנזי ופרשטיין בגמר "רוקדים עם כוכבים"
(צילום: אורטל דהן)
אם זה ככה, אז אתה יכול למשל לתת לעדי אשכנזי מנטור יותר טוב, כדי לחזק את סיכוייה. "זה לא העניין של לחזק את סיכוייה, כי כולם טובים. יש גם דרישות. היא די דרשה את חיים - וגם קיבלה".
צפיר מסביר כי אשכנזי היא רק דוגמה אחת לרצון של ההפקה ללהק כוכבים גדולים מאוד לתוכניות הללו, ושעל מנת שיסכימו להגיע - יש לספק להם את הדרישות. מבחינת צפיר הוא יוצר היררכיה בנבחרת שלו, כי "ערן זהבי יש רק אחד", לדבריו, וכאן - בתפקידו כעורך ראשי וכבמאי - הוא צריך להראות את אותו סדר עדיפויות מבלי לפגוע בתחרות.
בעונה של אשכנזי, אגב, מי שזכה היה דווקא שם פחות מוכר: המתעמל אלכס שטילוב. צפיר עונה לשאלה אם זוכה פחות מפורסם יכול לפגוע בתוכנית בהמשך - וטוען שלא. לטענתו, מה שמשפיע על גיוס כוכבים גדולים זה איך הם יוצאים בתוכנית בסוף התהליך.
צפיר כאמור הוא גם הבוס של "הכוכב הבא", וגם שם לא פשוט לממש את התוכניות שלו ללהק כוכבים שכבר עובדים, ושאולי יזכו לייצג את ישראל באירוויזיון. עבורם אודישן בטלוויזיה עלול להיחשב כמו פחיתות כבוד במידה שלא יצליחו להרים את המסך.
7 צפייה בגלריה
יואב צפיר מתארח ב"מחוץ לפריים"
יואב צפיר מתארח ב"מחוץ לפריים"
יואב צפיר מתארח ב"מחוץ לפריים"
(צילום: רז גרוס)
קרה בעבר ששכנעת זמרים מפורסמים לבוא והם לא עברו אודישן? "היו כמה, וכמו שאמרתי - הכוח שיש לי הוא לשדר. זה כלי לגיטימי. מה שלא לגיטימי זה לבקש להעביר".
צפיר מציין כמה מקרים של זמרים שלא הצליחו להרים את המסך בעודם אנונימיים - כמו איתי לוי, שהפך לשופט, ועדן בן זקן שהתגלתה אצל המתחרים ב"אקס פקטור", אבל בשנים האחרונות, הוא חושף, הייתה דווקא זמרת גדולה אחרת שלא הצליחה להרים את המסך בזמן שהייתה אנונימית.
"יסמין מועלם הייתה ב'הכוכב הבא' ולא הרימה את המסך. יסמין מועלם!", הוא מספר על האודישן של מי שהפכה להיות אחת מהכוכבות הגדולות בישראל - ולא שודר מעולם. "יסמין, כפרה עלייך, אני יכול לספר את זה אחרי שאת כוכבת גדולה עכשיו. היא הייתה אצלנו לפני לא הרבה זמן. היא סיימה בבית הספר רימון ובאה ל'הכוכב הבא' ולא הרימה את המסך".
היא ביקשה לא לשדר? "היא ביקשה לא לשדר ולא שידרתי אותה".
אתה זיהית את יסמין מועלם כבר אז? "כן, אבל היא לא הייתה מתאימה לפורמט. החלטת השופטים הייתה נכונה לאותו רגע, היא לא הייתה מגיעה רחוק בעונה ההיא. 'הכוכב הבא' זה זמרים שהם מבצעים מאוד גדולים עם קול מאוד מסוים, והיא הייתה צריכה לבנות את עצמה דרך האולפן בצורה שבנתה את עצמה. והיא תגיד את זה גם - היא שמחה שלא עברה, מזלה שלא עברה. אם היא הייתה נופלת בעוד שני שלבים יכול להיות שזה היה מזיק לה".
צפיר מעיד על מקרה נוסף שבו הרחיק לכת וזימן אודישן נוסף אחרי שהשופטים סירבו להעבירו. "נועם בתן הגיע לשופטים, ניסה להרים את המסך, לא הרים את המסך, התעקשתי! התעצבנתי עליהם (על השופטים, ר"ב), הבאתי אותו יום אחרי, ושוב פעם לא הרים את המסך".
7 צפייה בגלריה
יסמין מועלם
יסמין מועלם
"היא לא הייתה מתאימה לפורמט". יסמין מועלם
(צילום: מוטי קמחי)
אתה יכול להעיר לשופטים שאתה רוצה שתעבירו אותו? "אני לא אומר להם 'תעבירו אותו', אני מתעצבן עליהם איך לא העברתם, אני לא מתערב. אם לא תהיה אותנטיות בהחלטה זה לא יעבור טוב בטלוויזיה, יראו שהם משקרים".
אבל אז אתה מביא אותו עוד פעם? "זה מותר לי לעשות. אמרתי לדעתי טעיתם, תעשו טובה תתרכזו רגע, והם עוד פעם לא העבירו אותו! זכותם. אמרתי 'לדעתי אתם מפספסים' והם אמרו 'וואלה, הוא לא מתאים כרגע'. ונועם הוא כוכב היום, אני צדקתי, אבל באותו רגע הוא לא בשל".
יכול להיות שבגלל זה נתת לרותם סלע ואסי את הקלף של הסייב? "אסי ורותם עשו סייב לשפיטה שהגיעה לגמר. אני יכול להגיד לאסי ורותם אם אני חושב, אבל הם לא צריכים אותי. נתתי להם את הקלף, כי הם מבינים, הם שליחים שלי בלי שאגיד להם באוזן. הם אנשי טלוויזיה, חשובה להם התוכנית כמו שלי היא חשובה. ההחלטה שלהם חייבת להיראות אותנטית כי אחרת היא לא תהיה אמינה. אם מישהו לא נגע בהם - הם לא יעשו סייב ואני לא יכול להכריח אותם. הם חייבים בלב להרגיש שהשופטים טעו והקהל טעה כדי להעביר אותו".
אחרי שתי עונות, "הכוכב הבא" איבדה את אחת מהשופטות הבכירות והאהובות שלו, נינט טייב, שהחליטה להיפרד מהתוכנית.
לא הצלחת לשכנע את נינט להישאר? "אין לך מושג כמה שיחות עשיתי עם נינט והיא חברה אהובה שלי, וכשאני שומע את רצונה המלא אז אני משחרר. ניסיתי מאוד להשאיר אותה. אני חושב שזה עשה לה טוב להיות שופטת. ההחלטות שלה הן החלטות שלה, אני לא אייצג אותה. תאמין לי שניסיתי להשאיר אותה".
מערכת היחסים של צפיר ונינט התחילה לפני 20 שנה, אי שם בעונה הראשונה של "כוכב נולד". הריאליטי בישראל היה אז בחיתוליו וצפיר מודה שהתוכנית כולה הייתה ניסוי וטעייה. מיד אחרי הזכייה של טייב בגמר - בטדי הפקות החליטו על סדרה בכיכובה, "השיר שלנו".
7 צפייה בגלריה
שי גבסו ב'כוכב נולד'
שי גבסו ב'כוכב נולד'
נינט טייב לצד שירי מימון ושי גבסו ב"כוכב נולד 1"
(צילום: יח"צ)
טייב כאמור נבחרה מראש להיות הכוכבת הראשית, וכעת צריך היה ללהק עבורה שחקן גברי ראשי. לאודישן הסופי הגיעו שניים - שניהם ניסו להיבחן לכוכב נולד ולא הצליחו לעבור את האודישן. האחד רן דנקר והשני אביב אלוש. שניהם אז צעירים לא מוכרים שרעבים להצלחה.
"זה סיפור מדהים", נזכר צפיר. "רן דנקר לא נבחן מולי בעונה הראשונה של 'כוכב נולד'. היו הרבה נבחנים שהגיעו לבוחנים שלנו, והוא לא העביר אותו. רן לא הגיע לשלב שבו אני פוגש אותו. את אביב אלוש אני כן פגשתי באודישנים של 'כוכב נולד' ואמרתי לו 'אתה לא מספיק טוב ל'כוכב נולד', אבל אתה כוכב'".
צפיר הזמין את אלוש לאודישן מול טייב, ודנקר הגיע לשלב האחרון ללא קשר לצפיר. "שניהם נכנסו לחדר ואז נינט לקחה אותי הצידה ואמרה בוא ניקח את רן דנקר. היא נדלקה עליו".
כמה זה השפיע על ההחלטה נינט שבחרה לשחק עם רן? "זה מאוד השפיע".
גם אם אתה חושב אחרת ממנה, יכול להיות שהיא תבחר? "זה משפיע עליך כמקבל החלטות כי אתה יודע שהכימיה שלה תהיה טובה יותר".
ואם הכימיה רומנטית? בדרך כלל אומרים לשחקנים "אל תיהנו על הסט". "זה עוד יותר טוב, זאת אומרת שהאמת תגיע למסך. אני לא מסכים שאומרים לשחקנים אל תיהנו. אני מאמין שיש אלמנט ריאליטי בכל דרמה. עצם זה שרן ונינט נדלקו אחד על השנייה אולי זאת אחת הסיבות שהסדרה הצליחה. חלק מההצלחה קשורה לכך שזה באמת היה אמיתי".
7 צפייה בגלריה
מתוך "השיר שלנו"
מתוך "השיר שלנו"
"חלק מההצלחה קשורה לכך שזה באמת היה אמיתי". טייב ודנקר ב"השיר שלנו"
(צילום מסך)
אתם זיהיתם את זה? "התחילו שמועות כמו יוגב וג'וליה בעונה של 'רוקדים עם כוכבים' (צוחק)".
אתה יודע להסביר את סוד ההצלחה של "השיר שלנו"? "זאת באמת סדרה נפלאה, שאורי גרוס הוביל. אני הייתי יחד איתו לכל אורך הדרך וכמובן גם עוד אנשים. יצרנו מעל 400 פרקים, והיה שם איזה קסם שקשה להסביר אותו - הכול התחבר. נינט הייתה אחרי העונה שלה ב'כוכב נולד', עם האישיות והקסם שלה, יחד עם רן דנקר, מיה דגן ועמוס תמם".
יצרתם ריאליטי בתוך הסדרה וקראתם לזה "הכוכבים של ירדנה". היום הבדיחות מספרות שמדובר בפורמט דומה לתוכנית החדשה של רשת "סטאר אקדמי", צעירים מוזיקאים נכנסים לתוך חלל סגור וחיים שם. "בוא נעשה סדר - קודם כל, כבר אז היה את 'סטאר אקדמי' בעולם וידענו על כך. והאמת היא שזה לא כזה פשוט לעשות את זה, שיהיה בהצלחה לרשת".
למה? "אני לא יודע אם תמיר גרינברג או נטע ברזילי היו מסכימים להיכנס לבית. יש גבול למה שהאנשים המאוד מאוד מוכשרים היו מוכנים לעשות. זה סוג מסוים של אנשים שמוכן להיכנס לבית וסוג של אנשים שמוכן לבוא לתוכנית מוזיקה, ובארץ זה לא כל כך נפגש. אבל יכול להיות שאני טועה".
תהיה עונת איחוד של "השיר שלנו"? "צריך לשאול את נינט נראה לי. לנינט יש את הקריירה המוזיקלית שלה והיא לא ממש רוצה לערבב אותה עם דברים אחרים. אני לא אומר 'לא' עד הסוף. זה תהליך מורכב שעוד לא יצא לדרך כי בוא נגיד שאולי עוד צפויות הפתעות בעניין".
7 צפייה בגלריה
נינט טייב
נינט טייב
"היא לא רוצה לערב את הקריירה המוזיקלית עם דברים אחרים". נינט בבארבי
(צילום: אמיר מאירי)
בזמנו זה ירד מהפרק ועכשיו אני שומע ממך שאולי זה כן קורה. "אי אפשר לדעת, אולי תהיה הפתעה בהמשך. אפשר לעשות בלעדיה, זאת גם אופציה. בזמנו כלכלית זה לא התרומם, זה עדיין לא קרה באמת. כולם רוצים, הצופים, אורי ואני רוצים, אולי זה יסתדר בעתיד. אנחנו מנסים להרים את הפרויקט המאוד מורכב הזה, גם כלכלית. יש רעיונות איפה ומתי זה יקרה, זה יכול להיות גם רק משהו חד פעמי".
האזינו לפרק המלא של "מחוץ לפריים", ובו צפיר מספר על הדרך שלו לבנות תדמית למתמודד ריאליטי, חוזר לגמר "כוכב נולד" הראשון, וגם נזכר איך בתור הבן של טוביה צפיר סבל מרמיזות לפרוטקציה, בדיוק מה שחוות כעת בנותיו, שעושות את צעדיהן הראשונים בעולם הבידור.