עם סיום שידור מהדורת חדשות 13 אמש (שבת) מזירת הפיגוע הקטלני בנווה יעקב שבירושלים, אנשי הצוות - בהם העיתונאי אודי סגל - התכוננו לסגירת המתחם וקיפול הציוד. אלא שאז ההמון שהתגודד מסביב החל להגיב באלימות כשהפיל את גדרות המתכת שתחמו את האזור, לצעוק לעברם קריאות כמו "עופו הביתה", "לכו מכאן" ו"שמאלנים הביתה", ולהפיל ציוד מקצועי.
1 צפייה בגלריה
אודי סגל
אודי סגל
אודי סגל
(צילום: עוז מועלם)
במהלך שידור תוכנית הבוקר שלו ושל דוריה למפל היום (א') ב-ynet radio, סגל הגיב לאירועים. "עיתונאים צריכים לשדר מכל מקום. זה לא עניין של בחירה. אנחנו בשטח. המטרה של עיתונות בישראל ובכל מקום זה להביא את הקולות והתחושות. יש שאלה של מינון - אם בקטן או בצוות שלם. כששולחים צוות שלם רוצים להעביר מסר שמעבר לדיווח, רוצה לומר - באנו לכאן כדי להביא את הקולות מהרחוב, להזדהות עם האבל והכאב והצער. מה שקרה אתמול זה שכל השידורים נעשו על אי תנועה של עבודות הרכבת הקלה, שמגודר בגדרות מתכת. נכנסנו פנימה בתיאום עם המשטרה לדווח. תמיד באים הרבה מאוד סקרנים, אבל אתמול התחושה הכי חזקה הייתה שהרבה מאוד אנשים איבדו את הבושה.
"אובדן הבושה זה תהליך ארוך, הוא לא קרה אתמול בפעם הראשונה. יש כבוד מסוים בין אנשים שהולך ונשחק - מרגישים את זה בכבישים, כלפי נהגי אוטובוס ושוטרים. אתמול אלה היו בעיקר גברים צעירים, שהם גם סוערים ואבלים, וזו סוג של הוצאת קיטור שבה אנחנו רק המטרה, כי הם כועסים בגלל ההרוגים... כועסים גם עלינו", הסביר סגל, ששידר בירושלים בעקבות הפיגוע שהתרחש בסוף השבוע (ו'), ובו נרצחו מחוץ לבית כנסת שבעה אנשים - הפיגוע הקטלני ביותר מאז 2011. "אני לא רוצה להכליל, אתמול דיברתי עם הרבה אנשים והחלפתי חוויות והצטלמתי לתמונות סלפי, אז להגיד 'אלו תושבי נווה יעקב' - זה עושה עוול. קומץ של אנשים שרצו שיראו אותם בטלוויזיה באו לעשות רעש ובלגן, כמו שנוער צעיר רוצה בכל מקום. אבל הם איבדו - אם היה להם - את כללי ההתנהגות והדרך ארץ הבסיסית מול אנשים שעושים את עבודתם - אם אלו פרמדיקים או רופאים או עיתונאים או שוטרים או חיילים או אנשי זק"א.
אלימות במהלך שידור מהדורת חדשות 13
"זה יצר מצב שרצינו להביא את הקולות מהשטח, ומצד שני הם היו מאוד בוטים והפריעו לשידור תוך כדי. אז התגדרנו והסתגרנו, הסטנו את הגדרות כדי לתחם את עמדת השידור כי פשוט אי אפשר היה לשמוע. בסוף בסוף, המהירות שבה קומץ קטן של אנשים - עם בריון או שניים אלימים - מצליחים לפוצץ את האירוע, ולכן זה נראה יותר חזק ממה שזה היה".
כשלמפל חידדה כי הדברים התרחשו לאחר שהסתיים השידור וכי ההמון לא "הרוויח" מכך תהודה או נראות, השיב סגל: "זה הבריון המסית. אבל הוא גם פחדן, כי הוא לא פוצץ לנו את השידור באמת. ההתלקחות הייתה כל כך מהירה - מישהו בועט בגדר, והיא עפה ונחתה לידי. זו התלקחות של שנייה אחת. ואז הוא איים על האנשים של הציוד. יש לנו אנשים ששידרו מלבנון ומעזה ומזירות פיגוע קשות - אז אף אחד לא מאיים עליהם. התחושה הייתה שזו אלימות של פחדנים. של המון שמנסה להעביר מסר.
"מה שמטריד זה שחלק מהסיסמאות ששמעתי שהופנו גם כלפיי, היו סיסמאות שמכירים היטב - 'בג"ץ שונא יהודים', 'היועמ"שית מונעת אטימת בתי מחבלים', 'שמאלנים', 'בוגדים', 'תעופו מכאן'. ואני רוצה לומר דבר מאוד פשוט: זה המקום שלנו, ועיתונאי ישראלי, בכל כלי תקשורת, רוצה לשדר מירושלים - זה חלק מהזכות שלנו והחובה שלנו. ונמשיך לעשות את זה. זה לא מרתיע ולא מפחיד. קצת מטריד". הקשיבו לקטע המלא מהתוכנית.
בתגובה למעשים, שר התקשורת שלמה קרעי הודיע כי הוא "מגנה את תקיפת עיתונאי חדשות 13 אמש בנווה יעקב. אסור להשתמש באלימות כנגד אף אחד, משום סיבה. כולנו אבלים וכואבים על הטבח הנורא וזה המאחד ולא המפריד בינינו. ‏עיתונות חופשית ומגוונת היא אחת מאבני היסוד בדמוקרטיה, נפעל לשם כך ביתר שאת".
מנכ"ל רשת, יורם אלטמן, גינה גם הוא המעשים: "גילויי אלימות פיזית או מילולית כלפי עיתונאים וצוותי תקשורת מכלי תקשורת כלשהו, המגיעים לסקר ולדווח מהשטח בזמן אמת זה חציית קו אדום. אני מחזק את ידיהם של אנשי חברת החדשות ובטוח כי ימשיכו לעשות את עבודתם החשובה ללא מורא. תקשורת חופשית היא בנשמת אפה של הדמוקרטיה, וכל ניסיון לפגוע בה הוא ניסיון לפגוע בדמוקרטיה הישראלית".