הסרט הבולגרי העוצמתי "השיעורים של בלגה" הוא הזוכה הגדול של פסטיבל קרלובי וארי ה-57. הסרט גבר על עשרה סרטים נוספים מכל קצות הגלובוס, שהתחרו על פרס "גלובוס גלוב" היוקרתי והנחשב.
4 צפייה בגלריה
אלי סקורצ'בה
אלי סקורצ'בה
גם בסרט וגם בפרס השחקנית. אלי סקורצ'בה
(צילום: באדיבות פסטיבל קרלובי וארי)
סטפן קומנדרב ("העולם גדול והישועה מעבר לפינה"), במאי הסרט, קיבל את הפסלון, כמו גם צ'ק בסך 25 אלף אירו, מידיה של הכוכבת והבמאית ההוליוודית רובין רייט, בטקס חגיגי שנערך בעיר הנופש הצ'כית.
הסרט מדגים את חיי המבוגרים בבולגריה כיום, אחרי עידן הקומוניסטי, באמצעות סיפורה של בלגה, מורה בגמלאות, בת 70, שעדיין מעבירה שיעורים פרטיים וידועה בקשיחותה ונטייתה לתקן טעויות. המורה שזה עתה התאלמנה מתכוונת להשקיע סכום כסף נכבד בחלקת קבר מפוארת לה ולבעלה. כשהיא נופלת קורבן לעוקץ של עבריין מסוכן ואלים, ומאבדת את כל כספה, היא מנסה למצוא פתרונות איך לממן את הקבר ועד מהרה סיפורה מגיע לתקשורת.
"לא יאמן. באמת", הכריז קומנדרב, כשעלה לבמה. "המון תודה. אני מקדיש את הפרס לדור של ההורים שלי – הם הגיבורים האמיתיים של הסרט שלי. בני הדור הזה הם קורבנות של המעבר לדמוקרטיה ושל שינוי המערכת הכלכלית".
4 צפייה בגלריה
הרברט נורדרום
הרברט נורדרום
הרברט נורדרום
(צילום: באדיבות פסטיבל קרלובי וארי)
בפרס השחקנית המצטיינת זכתה בצדק כוכבת "השיעורים של בלגה" – אלי סקורצ'בה – שחוזרת לעשייה אחרי 30 שנות פרישה - בזכות הופעה קשוחה, מעולה ושוברת לב, והיא מפליאה לגלם את המורה הקשוחה והמוסרנית. אכן קאמבק מפואר. "אני שמחה לחזור לבמה ולמסך בדרך הזאת אחרי 30 שנה של היעדרות", היא הכריזה, עת קיבלה את הפסלון מפטרישה קלרקסון ("עמוק באדמה", "בית הקלפים"), שנמנתה על חבר השופטים.
בפרס השחקן המצטיין הוכתר הרברט נורדרום הנורבגי על הופעתו בסרט "היפנוזה". נורדרום הגבוה זכור לטוב מהופעתו בסרט "האדם הגרוע בעולם". "היפנוזה" עוסק בזוג המנסה לקדם אפליקציה חדשה שתעסוק בבריאות האישה. "הפרס הזה מאוד כבד", אמר נורדרום בעודו אוחז את הפסלון. "תודה לחברה שלי שהשגיחה על התינוקת שלנו, בעודי מצלם את הסרט".
4 צפייה בגלריה
מתוך "לרקוד על קצה הר געש"
מתוך "לרקוד על קצה הר געש"
מתוך "לרקוד על קצה הר געש"
(צילום: באדיבות פסטיבל קרלובי וארי)
בפרס ציון לשבח זכה הסרט התיעודי "לרקוד על קצה הר געש" של הבמאי הלבנוני סיריל אריס, העוקב אחרי ההפקה רצופת התלאות והקשיים של הסרט "קוסטה ברווה, לבנון", על רקע הפיצוץ האדיר של מצבור אמוניום חנקתי בנמל ביירות באוגוסט 2020, שגרם להרס עצום וליותר ממאתיים קורבנות. הסרט לא נרתע מלהראות את ההפגנות שפרצו בעקבות האסון ואת הביקורת נגד השחיתות של הפוליטיקאים. "הסרט הוא מחווה לכוחו של הקולנוע", אמר אריס בנאום התודה.
אחד מרגעי השיא של הטקס היה הענקת פרס נשיא הפסטיבל לכוכבת והבמאית רובין רייט ("הנסיכה הקסומה", "פורסט גאמפ", "בית הקלפים") על פועלה האמנותי. "הקריירה שלי נמשכת כבר 40 שנה, אבל זה מרגיש כמו ארבע", אמרה רייט הנרגשת. "אני מרגישה מבורכת ובת מזל לעשות קריירה בעבודה שאני כל כך אוהבת. תודה שאתם תומכים בקולנוע. בואו נחזיר את הצופים לבתי הקולנוע, אחרי מה שעוללה הקורונה וגרמה לאנשים לראות סרטים בבית".
4 צפייה בגלריה
רובין רייט
רובין רייט
רובין רייט
(צילום: AFP)
רגע מרגש נוסף נרשם עת הוקרן קליפ המחווה לאנשי ונשות הקולנוע שהלכו בשנה האחרונה לעולמם, וביניהם הכוכב הישראלי-הוליוודי חיים טופול ("סאלח שבתי", "כנר על הגג").
בדרך כלל, פסטיבל קרלובי וארי מאיר פנים לקולנוע הישראלי – בעבר סרטים ישראלים אף זכו ב"קריסטל גלוב" – "החברים של יאנה" ב-1999 ו"בוקר טוב אדון פידלמן" ב-2011, אבל השנה לא היה אף נציג כחול-לבן בכל המסגרות של הפסטיבל. נקווה שבשנה הבאה שוב תהיה נציגות לתעשיית הקולנוע המקומית.