הבמאי וויליאם פרידקין הלך לעולמו היום (ב') בגיל 87, בלוס אנג'לס. בשלב זה טרם נמסר מידע על נסיבות מותו.
3 צפייה בגלריה
וויליאם פרידקין
וויליאם פרידקין
וויליאם פרידקין
(GettyImages/Vittorio Zunino Celotto / Staff)
פרידקין, יליד שיקגו ממוצא יהודי-אוקראיני, פרץ בשנות ה-70 והפך לאחד מחשובי הבמאים של העשור וחלק מגל שכונה "הוליווד החדשה" (לצד במאים כמו פרנסיס פורד קופולה, רוברט אלטמן ומרטין סקורסזי), בעיקר בזכות שני סרטים בבימויו: "הקשר הצרפתי" (1971) ו"מגרש השדים" (1973). למרות שבהמשך הקריירה שלו התקשה לחזור על ההישג, צמד הסרטים הללו הפכו ללהיטי ענק והשפיעו על אינספור סרטי ז'אנר שהגיעו אחריהם.
את הקריירה ההוליוודית שלו החל פרידקין עם הסרט "זמנים טובים" (1965) קומדיה מוזיקלית בכיכוב צמד המוזיקאים סוני ושר, ובהמשך ביים גם את הסרטים "מסיבת יום ההולדת" (1968) ו"הנערים בחבורה" (1970) - סרט פורץ דרך שהיה מראשוני הסרטים המיינסטרימיים שעסקו ספציפית בגיבורים הומוסקסואליים. פריקדין שב לנושא גם בסרט מאוחר יותר שלו, "שוטטות" (1980) בכיכוב אל פאצ'ינו.
ב-1971 פרץ פרידקין בענק עם מותחן הפעולה המשטרתי "הקשר הצרפתי". הסרט הפך לשובר קופות וזכה בחמישה פרסי אוסקר, כולל פרס הסרט הטוב ביותר ופרס הבמאי הטוב ביותר לפרידקין. הסגנון הריאליסטי והמחוספס שלו עזר לשנות את הגישה ההוליוודית לצילום אקשן, והשפיע רבות על הקולנוע הז'אנרי שהגיע אחריו.
ב-1973 עשה זאת פרידקין שוב עם "מגרש השדים" - סרט אימה המבוסס על ספרו של וויליאם פיטר בלאטי, אודות ילדה אחוזת-דיבוק, אמה המבועתת וצמד הכמרים המנסים להצילה באמצעות טקס גירוש שדים. עם תקציב של כ-12 מיליון דולר הסרט הפך ללהיט בינלאומי מדובר ושנוי במחלוקת, וגרף יותר מ-441 מיליון דולר בקופות העולם. השפעתו על ז'אנר האימה הייתה משמעותית, והיא ניכרת עד היום בתת-ז'אנר סרטי "הדיבוק השטני".
3 צפייה בגלריה
מתוך "מגרש השדים"
מתוך "מגרש השדים"
מתוך "מגרש השדים"
(צילום מסך)
"מגרש השדים" זיכה את פרידקין במועמדות לאוסקר, אחת מתוך 10 מועמדויות בסך הכל, שמהם זכה בשניים (הסאונד הטוב ביותר והתסריט המעובד הטוב יותר). הוא גם הזניק זיכיון שראה עד כה ארבעה סרטי המשך, ועוד אחד, חמישי, שצפוי לצאת ב-2024 בשם "מגרש השדים: המאמינים".
פרידקין המשיך לביים סרטי קולנוע במהלך חמשת העשורים הבאים, אולם מעולם לא נגע שוב בפסגות ההצלחה והתהילה של "הקשר הצרפתי" ו"מגרש השדים". ב-1977 ביים את "המכשף", מותחן פעולה המהווה עיבוד אמריקני לקלאסיקה הצרפתית "שכר האימה" (1953). הסרט נכשל, אולם פרידקין זכה לשבחים על עבודתו, ובמהלך השנים עלתה קרנו של הסרט משמעותית.
ב-1985 חזר פרידקין לעניינים עם "לחיות ולמות בלוס אנג'לס", מותחן בכיכובו של וויליאם דפו, שזכה להצלחה צנועה וזיכה את יוצרו בשבחים. ב-1995 היה חתום על כישלון נוסף, המותחן האירוטי "ג'ייד", וב-2000 ביים את דרמת המתח "פקודה בלתי חוקית" בכיכובם של ג'ון טרבולטה וסמואל ל.ג'קסון.
ב-2011 ביים פרידקין את "קילר ג'ו" בכיכובו של מת'יו מקונוהיי, אחד מצמד סרטים שביים לפי מחזותיו של השחקן/מחזאי טרייסי לטס (השני הוא "באג" מ-2007), ולאחר מכן פרש מבימוי. לאחרונה שב פרידקין לבימוי עם הדרמה המשפטית The Caine Mutiny Court-Martial, בכיכובו של קיפר סאת'רלנד, אשר תוצג בבכורה בספטמבר הקרוב בפסטיבל הקולנוע בונציה.
3 צפייה בגלריה
וויליאם פרידקין ושרי לנסינג ב-2012
וויליאם פרידקין ושרי לנסינג ב-2012
וויליאם פרידקין וזוגתו שרי לנסינג ב-2012
(GettyImages / Francois Durand / Stringer)
פרידקין היה נשוי ארבע פעמים. נישואיו הראשונים ב-1977 היו לשחקנית הצרפתייה ז'אן מורו. לאחר מכן נישא לשחקנית לזלי אן דאון, ואז לעיתונאית קלי לאנג. ב-1991 נישא פרידקין למפיקה שרי לנסינג, אחת מהנשים החזקות בהוליווד ומי שהייתה נשיאת אולפני פרמאונט מ-1992 ועד 2004. הוא נותר נשוי ללנסינג עד יום מותו, והותיר אחריו שני בנים.