למעלה מ-10,000 איש, בהם אנשי תרבות בריטיים מובילים, חתמו על מכתב המגנה את הזוועות שבוצעו על ידי חמאס בישראל ב-7 באוקטובר ודורשים לשחרר לאלתר את יותר מ-200 החטופים שנמצאים כעת בעזה.
2 צפייה בגלריה
הפגנות תמיכה בישראל כיכר טרפלגר לונדון
הפגנות תמיכה בישראל כיכר טרפלגר לונדון
הפגנות תמיכה בישראל כיכר טרפלגר לונדון
(צילום: AP Photo/Frank Augstein)
בין החתומים על המכתב, שנקרא "הצהרת אוקטובר", נמנים המחבר והפזמונאי טים רייס ("מלך האריות"), המחזאי טום סטופארד ("ליאופולדשטט"), השחקנית מורין ליפמן ("הפסנתרן") וטרייסי אן אוברמן ("דוקטור הו").
"ב-7 באוקטובר 2023 מדינת ישראל ואזרחיה, יהודים ולא-יהודים כאחד, ספגו מתקפת טרור אכזרית, שהביאה לרצח, עינויים, אונס וחטיפה של למעלה מ-1,500 בני אדם", נכתב במכתב. "יותר יהודים נהרגו באותו יום מאשר בכל יום אחר מאז השואה. אנו מודעים לכך שהיהודים אינם הקורבנות היחידים של הטרגדיה הזו. חמאס ידע שיהיו השלכות בעקבות ה-7 באוקטובר, אבל ההשלכות לא השפיעו על חמאס".
2 צפייה בגלריה
מורין ליפמן
מורין ליפמן
מורין ליפמן
(צילום: Anthony Devlin/Getty Images)
בהמשך המכתב הוסיפו: "אנו קוראים לשחרר את כל החטופים שנלקחו ב-7 באוקטובר. זהו צעד הכרחי בדרך לשלום ולהפסקת פעולות האיבה".
ההצהרה מגיעה לאחר Artists for Palestine U.K (אמנים למען פלסטין - בריטניה, בתרגום חופשי) פרסם מכתב אשר מגנה את ישראל מבלי כלל לציין את מעורבותו של חמאס, או להביע סימפתיה כלפי הנרצחים. לאחר ביקורות על אופיו החד-צדדי של המכתב, שעליו חתומים בין היתר טילדה סווינטון וצ'רלס דאנס , כוכב הסדרה "זרה" (Outlandr) סם היואן, חזר בו. יוהן כתב ב-X (טוויטר לשעבר) כי "חתמתי בטעות על משהו שלא משקף את האמונות שלי. האמנתי שזו קריאה פשוטה לשלום... זה לא היה".