המוזיקאי הברזילאי סרז'יו מנדז, שהביא את מוזיקת הבוסה נובה לקהל בינלאומי, הלך לעולמו לאחר שסבל מבעיות בריאותיות הקשורות בקורונה מתמשכת (לונג קוביד), והוא בן 83.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Randee St Nicholas)
"הוא נפטר בשלווה בביתו שבלוס אנג'לס", נמסר בהצהרה מטעם משפחתו. "אשתו ושותפתו המוזיקלית ב-54 השנים האחרונות, גרסיניה לפוראסה מנדז, הייתה לצידו, וכך גם ילדיו האוהבים. מנדז הופיע בפעם האחרונה בנובמבר 2023 באולמות שהיו סולד-אאוט ומלאים קהל נלהב בפריז, בלונדון ובברצלונה", אמרו. "בחודשים האחרונים, בריאותו התערערה בשל ההשפעות של קוביד לטווח ארוך".
מנדז נולד בעיר ניטרוי שבריו דה ז'ניירו בפברואר 1941, ובילדותו למד פסנתר קלאסי. בגלל האהבה שפיתח למוזיקת ג'אז הוא החל לנגן במועדוני לילה בשנות ה-50, במקביל לעלייתה של הבוסה נובה. בשנות ה-60, אז עבר להתגורר בארצות הברית, שיתף פעולה עם ענקי ג'אז כמו קנונבול אדרלי והרבי מאן. במהלך הקריירה שלו שהתפרסה על פני שישה עשורים, זכה מנדז בפרס גראמי, ב-1992 על אלבומו Brasileiro, שני פרסי גראמי לטיניים וב-2012 אף הועמד לפרס אוסקר על שירו Real in Rio שהופיע בסרט האנימציה "ריו".
3 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
מנדז הוציא שני אלבומים עם הרכב בשם ברזיל 65 שמכרו מספר מועט של עותקים, לאחר מכן ההרכב גייס שתי זמרות אמריקאיות, לאני הול וביבי ווגל, שישירו באנגלית, ושינה את שמו לברזיל 66. אלבומם, שהופק על ידי הרב אלפרט, זכה למעמד אלבום לפלטינה בין היתר בזכות הצלחת הסינגל Mas que Nada שמופיע בו. ב-2006 חידש מנדז את השיר עם להקת בלק אייד פיז.
את חשיפתו הראשונה לקהל הרחב קיבל ב-1968, אז ביצע עם להקתו את השיר The Look of Love בטקס פרסי האוסקר. הביצוע זינק לעשרת הגדולים במצעדים בארצות הברית, וההופעה הפכה את מנדז לכוכב בינלאומי שהופיע בפני נשיאים ובאירועים ברחבי העולם והפך לשגריר עולמי של סגנון הבוסה נובה. "אפשר להתחבר אליו בצורה אורגנית", הוא אמר על הז'אנר בריאיון ב-2005. "הוא גורם לך לחלום וגורם לך להרגיש טוב. הוא מאוד קצבי אז אתה יכול לרקוד לצליליו, ויש לו מלודיות שלא עוזבות אותך שאתה לוקח איתך למיטה, ויכול לזמזם או לשרוק אותן".
3 צפייה בגלריה
(צילום: gettyimages)
בשנות ה-70 וה-80 המוזיקאי הקליט אלבומים נוספים, וב-1983 אף שב למצעד הלהיטים האמריקני עם Never Gonna Let You Go. ב-2006 הקליט אלבום קאמבק, לאחר תקופה של שקט, אותו הפיק חבר בלאק אייד פיז - וויל.איי.אם. האלבום כלל שיתופי פעולה עם אמנים ואמניות רבים, בהם אריקה באדו, סטיבי וונדר וג'סטין טימברלייק.
מנדז, כפי שציינה משפחתו, המשיך להופיע עד השנה שעברה, ואלבומו האחרון, In the Key of Joy, שוחרר ב-2019. הוא הותיר אחריו את אשתו וחמישה ילדים.