פחות משנה אחרי ש"לא בטוחה" (Insecure) סיימה את עונתה החמישית והאחרונה שלה, הציפור החדשה של איסה ריי יוצאת לחופשי. ריי, שביססה את מעמדה כיוצרת השחורה הדומיננטית והמרעננת ביותר בשוק הטלוויזיה האמריקני היום, בהחלט ממשיכה את המומנטום הזה עם סדרתה החדשה. החיבה של ריי להיפ הופ וראפ נשי, שבאה לידי ביטוי בפסקול המוקפד והחכם של "לא בטוחה", מקבלת עכשיו את מרכז הבמה ב"ראפ שיט" (Rap Sh!t), ששני הפרקים הראשונים שלה שודרו בסוף השבוע ב-HBO מקס.
Rap Sh!t - טריילר
(קרדיט: HBOמקס)
אם "לא בטוחה" עסקה בחברות בין שתי נשים שחורות, על העליות שלה והמורדות שלה, אפשר להגיד ש"ראפ שיט" היא המשך טבעי של הסדרה. "ראפ שיט" עוקבת אחרי שונה (Shawna), ראפרית בנשמתה שמשלימה הכנסה כפקידה בבית מלון במיאמי ובמקביל מייצרת ראפ נוקב, דעתני, פוליטי ובהתאמה נטול קהל. היא מצלמת קטעי וידאו של עצמה עושה ראפ במסיכה ובבגדים רחבים כדי "לא למשוך תשומת לב למראה שלה", אבל סביבה כולן עושות ראפ שיט אמיתי. כלומר, ראפריות ששרות על פוסיז, גברים, כסף וטוורקינג. מצד אחד, שונה בזה להן ומצד שני היא חושקת במספר העוקבים שלהן. היא שרה על העצמה נשית, אבל בינתיים חשה נחותה מול החבר שלה שלומד משפטים בניו יורק וכל עתידו לפניו. בניגוד אליו, היא פרשה מהלימודים עם הבטחה של מפיק להפוך אותה לכוכבת, הבטחה שדעכה כשהוא הבין שאין קהל לראפ אקטיביסטי נשי.
מיה היא חברה של שונה מהתיכון שנמצאת עמוק בתלאות החיים. היא פרודה, מגדלת ילדה כמעט לבד ומג'נגלת בין כמה עבודות. כל זאת בזמן שהאבא של הילדה שלה, מפיק מוזיקלי, עושה לה קונצים עם הכספים ובאופן כללי לא מאמין בלקיחת אחריות. נקודות האור הבולטות של מיה ביומיום הן הפוסטים שהיא מעלה לחשבון האינסטגרם עתיר העוקבים שלה, שבו היא מהגגת על זוגיות כלכלית, ממליצה לבחורות לא לצאת עם בחורים עניים ויוצרת מצג שווא של חיים עסיסיים וזוהרים. הקשר בין השתיים מתחדש אחרי נתק ארוך ובעקבות ערב של שיכרות הן מעלות פוסט לחשבון האינסטגרם של מיה, שבו שונה חורגת ממנהגה ומחברת קטע ראפ שיושב על המוטו של מיה, Seduce and Scheme (לפתות ולזמום).
2 צפייה בגלריה
מתוך rap sh!t
מתוך rap sh!t
מתוך rap sh!t
(צילום: Alicia Vera באדיבות HBO מקס)
אם זה היה סיפור סינדרלה רגיל, הוידאו הזה היה מגיע למפיק כלשהו, שהיה הופך את מיה ושונה לצמד כוכבות וגוזר את הקופון. אלא שאיסה ריי, שיצרה והפיקה את הסדרה, לא פה בשביל לספר לנו אגדות, אלא להיפך. שונה ומיה אכן מחליטות להפוך לצמד ראפ, כל אחת מתוך תסכוליה שלה, אבל בפגישה הבאה שלהן כבר מתגלים חילוקי הדעות. מיה רוצה לעשות חיים, היא רואה את התחביב החדש שלה כבריחה מהמציאות והיא רוצה לשיר בדיוק על כל הדברים ששונה מתרחקת מהם. שונה לעומתה, רוצה לשיר על הלוואות סטודנטים. אם הן רוצות שזה יעבוד על אף הפערים ביניהן, הן צריכות למצוא דרך ביניים. שונה ומיה (שאותן מגלמות ראפריות אמיתיות, אאידה אוסמן ו-KaMillion) מן הסתם יצליחו לקדם את הקריירה שלהן בששת הפרקים שנותרו לעונה, אבל כל זה מבלי להתנתק מהמציאות.
"ראפ שיט" שואבת את ההשראה שלה גם מצמד היפ הופ נשי אמיתי, City Girls, שפעל במיאמי בסוף העשור הקודם. הצמד התפרסם לראשונה ב-2017, והנשים שהרכיבו אותו, JT ויאנג מיאמי, זכו להצלחה מהירה מאוד תוך שיתוף פעולה עם אמני היפ הופ מוכרים. כמו מיה, גם יאנג מיאמי היתה משפיענית רשת לפני שהחלה קריירת הראפ שלה וגם היא היתה אמא בגיל צעיר יחסית. זמן קצר אחרי העליה המטאורית שלהן, JT נאסרה לשנתיים בגין הונאות כרטיסי אשראי. סיפור שמצא את דרכו ל"ראפ שיט" במהלך העונה.
2 צפייה בגלריה
מתוך Rap Sh!t
מתוך Rap Sh!t
מתוך Rap Sh!t
(צילום: Alicia Vera)
ריי, שסיפרה בעבר שהיא תופסת את עצמה כ"ליז למון השחורה", מצליחה לבנות עולם שאינו מתריס ואינו מטיפני אלא אנושי, אותנטי ועתיר סלנג (רחמי על המתרגמים). גם הפעם זה קורה בעולם כמעט נטול אנשים לבנים. אלה שכן צצים מדי פעם הם מגוחכים ונלעגים שמציקים לשונה בבית המלון, והיא מצידה גונבת את פרטי כרטיס האשראי שלהם. ריי מצליחה לשלב בסדרה את קשיי החיים, גם אלה הייחודיים לשחורים אבל גם אלה שלא, עם עלילה כיפית וזורמת. תוך שהיא מצליחה להגיד משהו מעניין על תעשיית המוזיקה בכלל וההיפ הופ בפרט - על דחיפות המרפקים ועל הפשרה הנצחית בין הרצון לאותנטיות לבין הכמיהה לקהל.
עוד ביקורות טלוויזיה:
חלק גדול מהסדרה מתרחש בקפיצות בין אינסטגרם, פייס טיים, הודעות סמס, ספוטיפיי ושאר פלטפורמות מקוונות, באופן שמצריך הסתגלות. אבל אחרי שמתרגלים לדילוגים, המעקב אחרי העלילה הופך זורם וטבעי יותר וריי מאפשרת לצופים שלה לטעום גם כאן מהפער שבין המציאות לבין התדמית כפי שהיא מוצגת ברשתות החברתיות. אם בסוף הפרק השני גם אתם תזמזמו את Seduce and Scheme, נדע שאיסה ריי עשתה זאת שוב.