9 צפייה בגלריה
(קרדיט: Seven Stories Press, Scribner, Del Rey)

The Years / אנני ארנו

בשבוע שעבר הוכרזו הזוכים בפרסי הנובל, הפרסים החשובים ביותר בעולם, בהם גם חולק פרס נובל לספרות לסופרת הצפרתייה אנני ארנו. על אף השיח סביב יחסה הבעייתי לישראל, ארנו זכתה לכמה תרגומים לעברית ("האירוע", "לא קמתי מהלילה שלי"). ועדיין, על מנת להבין את עבודתה ואת יכולותיה כדאי לגשת גם ליצירות נוספות, שאומנם לא זכו לתרגום לעברית אך כן תורגמו לאנגלית.
9 צפייה בגלריה
כריכת ספרה של אנני ארנו, "The Years"
כריכת ספרה של אנני ארנו, "The Years"
כריכת ספרה של אנני ארנו, "The Years"
(קרדיט: Seven Stories Press)
אחד מספריה המצליחים של ארנו הוא The Years, שאף הופיע ברשימה הקצרה לפרס מאן בוקר ב-2019. מדובר בסיפור אישי של ארנו שמתחיל ב-1941 ונמשך עד 2006, ומסופר מבעד לעדשת הזיכרון. הוא כולל רשמים מהעבר ומההווה ואף הצצות לעתיד. מתוך היותו פרוש על פני כחצי מאה, הספר גם כולל אירועים עולמיים כמו להקת הביטלס, מלחמת עיראק ואסון התאומים - כל זאת מנקודת מבט צרפתית.
9 צפייה בגלריה
אנני ארנו
אנני ארנו
אנני ארנו
(צילום: EPA)
הכתיבה האישית היא מאפיין חוזר בספריה של ארנו, על אף שהיא לא מרבה לכתוב בגוף ראשון. בריאיון מ-2019 ל"גרדיאן", עת הייתה מועמדת לפרס מאן בוקר, הסבירה זאת: "כשאני חושבת על חיי אני רואה את הסיפור שלי מאז ילדותי ועד היום, אבל אני לא יכולה להפריד אותו מהעולם שבו חייתי; הסיפור שלי מעורב בזה של הדור שלי ובאירועים שקרו לנו. בכתיבה האוטוביוגרפית המסורתית נהוג לדבר על עצמך כשהאירועים הם הרקע. אני הפכתי את זה. האירועים בספר שלי שייכים לכולם, להיסטוריה ולסוציולוגיה".

Fairy Tale / סטיבן קינג

סטיבן קינג, אחד מגדולי הסופרים של ימינו, הוציא לאור בחודש שעבר ספר חדש בשם Fairy Tale, העוסק בנער בן 17 שמקבל מפתחות לעולם מקביל שבו הטוב והרע נמצאים במלחמה.
9 צפייה בגלריה
כריכת ספרו של סטיבן קינג, "Fairy Tale"
כריכת ספרו של סטיבן קינג, "Fairy Tale"
כריכת ספרו של סטיבן קינג, "Fairy Tale "
(קרדיט: Scribner)
העלילה עוקבת אחרי צ'רלי שנראה כמו תלמיד תיכון רגיל, אבל כשהיה בן שבע אימו נהרגה בתאונת פגע-וברח, מה שדרדר את אביו לאלכוהוליזם. לאורך השנים למד צ'רלי לדאוג לעצמו ולאבא שלו. בגיל 17 הוא פוגש אדם זקן שמתבודד עם הכלב שלו בבית גדול ומסתורי בראש גבעה. כשהאיש מת הוא משאיר לצ'רלי קלטת שמגלה לו על שער לעולם אחר. מכאן, יוצאים צ'רלי והכלב אל מסע לעולם מקביל השרוי במלחמה והם נאלצים להוביל את הקרב.
הספר הפך במהרה לרב-מכר וכבר הוכרז כי יזכה לאדפטציה לסרט. לפי אתר "דדליין", על עיבוד זה צפוי להיות אחראי הבמאי פול גרינגראס ("זהות אבודה", "טיסה 93").

The Scholomance Series / נעמי נוביק

בימים שבהם פנטזיה היא לא מילה גסה ו"שר הטבעות" ו"משחקי הכס" נחשבים ליקומים הספרותיים והקולנועיים האהובים בעולם - שווה לשים לב גם לסופרת היהודייה-אמריקאית נעמי נוביק. הספר The Golden Enclaves: A Novel, שהוציאה לאור בסוף ספטמבר הוא השלישי בטרילוגיה שלה שנקראת Scholomance.
9 צפייה בגלריה
כריכת ספרה של נעמי נוביק, "The Scholomance Series"
כריכת ספרה של נעמי נוביק, "The Scholomance Series"
כריכת ספרה של נעמי נוביק, "The Scholomance Series"
(קרדיט: Del Rey)
נוביק ידועה בעיקר בזכות סדרת הספרים שלה "טמרר" שעלילתה מתרחשת כשברקע מלחמות נפוליאון בתחילת המאה ה-19. הסדרה בת תשעת הספרים כללה כמובן אלמנטים פנטסטיים כמו דרקונים, וזכתה להצלחה רבה ולפרסים.
הסדרה הנוכחית קרויה על שם בית הספר לקוסמים העומד במרכז עלילתה. Scholomance הוא בית ספר לקוסמים מחוננים, אך בשונה ממה שהכרנו עד כה - בבית הספר הזה כישלון פירושו מוות בטוח. בספר הראשון אנחנו פוגשים את אל, ילדה בעלת כוחות קסם חזקים, המבקשת לגלות את הסודות שעומדים מאחורי בית הספר.
שני הספרים הראשונים בסדרה זכו להגיע למעמד רבי המכר ברשימה ב"ניו יורק טיימס", וכך גם הספר השלישי, שנכנס לרשימה זו השבוע. למי שחובב פנטזיה וקסם - ספריה של נוביק הם בהחלט קריאה מומלצת.

Wrong Place Wrong Time / ג'יליאן מקאליסטר

"מועדון הספרים של ריס ווית'רספון" הפך בשנים האחרונות לדרך מומלצת למציאת ספרים טובים לקריאה שהרבה אנשים יכולים ליהנות מהם. הסיפור התחיל ב-2017, כשהשחקנית פרסמה באינסטגרם שלה את הספרים שהיא קראה בכל חודש - כשהרעיון הוא לשים נשים במרכז.
הבחירה המשפיעה ביותר של המועדון שמאז פרש כנפיים, היא "שירת סרטני הנהר" שאף עובד לסרט עלילתי על ידי חברת ההפקות של ווית'רספון. "שירת סרטני הנהר" נמצא מאז ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס לא פחות מ-180 שבועות. אחת ההמלצות הנוספות שניתן למצוא מהחודשים האחרונים הוא ספרה של ג'יליאן מקאליסטר - Wrong Place Wrong Time.
9 צפייה בגלריה
כריכת ספרה של ג'יליאן מקאליסטר, "Wrong Place Wrong Time"
כריכת ספרה של ג'יליאן מקאליסטר, "Wrong Place Wrong Time"
כריכת ספרה של ג'יליאן מקאליסטר, "Wrong Place Wrong Time"
(קרדיט: HarperCollins)
בספר אנו נחשפים לסיפורה של ג'ן, אימו של טוד בן ה-17. לילה אחד כשהיא מחכה לו, היא רואה אותו מהחלון ומבינה שהוא לא לבד, אלא צועד לעבר גבר כשהוא חמוש. היא לא יודעת איך הבן המצחיק והמאושר שלה נמצא פתאום במעצר אחרי שהוא הרג אדם זר.
בריאיון ל-THE GLOSS, סיפרה מקאליסטר כי ההשראה לספר הגיעה מהסדרה "בובה רוסית" של נטפליקס, שבדומה לה גם כאן אנו חווים את היום שבו מתרחש הסיפור שוב ושוב. לאחר שג'ן נרדמת שבורה ממה שאירע, היא מתעוררת ביום למחרת לאותו היום בדיוק. מכאן מתחיל המסע שלה למנוע את האירוע הטראגי ולהבין את מניעיו.

Our Missing Hearts / סלסט אינג

בתחילת החודש יצא לאור ספרה של סלסט אינג, Our Missing Hearts, שנחשב בעיני מבקרים רבים לאחד הספרים הכי מצופים של השנה. זאת לאחר שספר הביכורים שלה, "כל מה שלא סיפרתי", היה ליקיר המבקרים כשיצא.
9 צפייה בגלריה
כריכת ספרה של סלסט אינג, "Our Missing Hearts"
כריכת ספרה של סלסט אינג, "Our Missing Hearts"
כריכת ספרה של סלסט אינג, "Our Missing Hearts"
(קרדיט: Penguin Press)
אינג (42) היא בת להורים שהיגרו לארצות הברית מהונג קונג. היא בוגרת תואר ראשון בספרות אנגלית מאוניברסיטת הרווארד ובוגרת תואר שני בכתיבה מאוניברסיטת מישיגן. ספרה החדש עוסק רבות במוצאה והוא מסופר מנקודת מבט של ילד בן 12 בשם בירד, גם הוא ממוצא סיני-אמריקאי.
הספר מתרחש במציאות אלטרנטיבית בארצות הברית שבה החיים נשלטים בידי חוקים שנכתבו כדי לשמר את "התרבות האמריקנית" לאחר שנים של חוסר יציבות כלכלית ואלימות. כדי לשמור על השקט ולהחזיר את השגשוג, הרשויות מחליטות לקחת ילדים של מתנגדים ולשלח אותם למקום אחר, במיוחד כאלה ממוצא אסייתי. בנוסף, ספריות נאלצות להסיר ספרים החותרים תחת המשטר - כולל יצירתה של אימו של בירד, מרגרט, משוררת סינית-אמריקאית שעזבה את המשפחה כשהיה בן תשע.
בירד, שמתנער מאימו ומשיריה, לא מכיר את עבודתה ולא יודע מה קרה לה. אבל כשהוא מקבל מכתב המכיל רק ציור מסתורי, הוא מחליט לנסות להתחקות אחריה. כך הוא עובר דרך מחתרת של ספרנים, מגלה על החיים של הילדים שנלקחו, ולבסוף מגיע לניו יורק שבה הכול עומד להשתנות.
"ביליתי חלק ניכר מהזמן של כתיבת הספר הזה בניסיון לא לכתוב אותו", סיפרה אינג בריאיון ל"טיים". היא הודתה כי היססה לכתוב על משפחה שעל פניו נראית כמו שלה - אימא סינית-אמריקאית, אב לבן ובן מעורב. היא חששה שהקוראים יניחו שגם פרטים אחרים נכונים לחייה. במשך זמן רב היא ניסתה להשאיר את הגזענות נגד אסייתיים מחוץ לסיפור אבל היא לא הצליחה, "הרגשתי שזה דבר חשוב לדבר עליו ולשם הלך הפרויקט".

Rich Blood / רוברט ביילי

לחובבי המותחנים, ספרו החדש של רוברט ביילי Rich Blood הוא אחד הספרים המדוברים של הזמן האחרון, כשהוא משלב בין עולם המשפט לבין תעלומה.
הספר עוקב אחר עורך הדין ג'ייסון ריץ', שעל אף שהוא טוב בעבודתו ובעל הון רב, הוא חווה תקופה קשה לאחר גירושין וגמילה. הדברים רק מחמירים כאשר אחותו מואשמת ברצח בעלה. למרות שלג'ייסון אין ניסיון במשפט פלילי, אחותו מתחננת שייצג אותה. יש לו רגשות מעורבים לגבי החזרה לעיר הולדתו וכן הוא חושש מלהיות מעורב בחייו של אחותו שהוא בעצמו לא בטוח בחפותה.
9 צפייה בגלריה
כריכת ספרו של רוברט ביילי, "Rich Blood"
כריכת ספרו של רוברט ביילי, "Rich Blood"
כריכת ספרו של רוברט ביילי, "Rich Blood"
(קרדיט: Thomas & Mercer)
הספר צפוי להיות הראשון בסדרת ספרים של ביילי שתתרחש כולה בגאנתרסוויל במחוז מרשל שבאלבמה, שם גדל ריץ'.

The Marriage Portrait / מגי או'פרל

ספרה החדש של מגי או'פרל הוא רומן היסטורי המתרחש בתקופת הרנסנס באיטליה. במרכז הסיפור עומדת לוקרציה בתו של קוזימו הראשון דה מדיצ'י, הדוכס הגדול של טוסקנה - ילדה צעירה עם חלומות גדולים אשר מתה באופן מסתורי בגיל 16.
ברומן המבוסס על אירועים היסטוריים, חייה של לוקרציה מסתבכים כשאחותה הגדולה מתה ערב חתונתה ולכן היא נדחקת מבלי שביקשה לחיי הנישואין. הארוס של אחותה המנוחה ממהר לבקש את ידה בנישואין, ואביה ממהר לקבל את ההצעה בשמה.
9 צפייה בגלריה
כריכת ספרה של מגי או'פרל, "The Marriage Portrait"
כריכת ספרה של מגי או'פרל, "The Marriage Portrait"
כריכת ספרה של מגי או'פרל, "The Marriage Portrait"
(קרדיט: Knopf Publishing Group)
בעלה החדש הוא אדם מסתורי עבורה - אופיו לא ברור והוא נואש ליורש. לוקרציה מתמודדת עם השאלות האם הוא אדם מתוחכם, חביב או פוליטיקאי חסר רחמים והאם ייתכן שהוא מתכנן להרוג אותה.
"לא ידוע עליה הרבה. אנחנו יודעים מתי נולדה, אנחנו יודעים מתי התחתנה, ואנחנו יודעים ששנה לאחר מכן היא מתה", סיפרה הסופרת בריאיון ל"סיאטל טיימס". "יש היסטוריונים שחושבים שהיא הורעלה, ויש כאלה שחושבים שהיא מתה בנסיבות טבעיות. כך או כך היא מתה תוך שנה מנישואיה ומאז נפוצו שמועות על מותה, בעיקר בגלל השיר המפורסם מאוד של רוברט בראונינג - 'הדוכסית האחרונה שלי'. תמיד אהבתי את השיר ורק לאחרונה חקרתי אם הוא מבוסס על סיפור אמיתי או לא. גיליתי שלוקרציה אכן אמיתית וברגע שראיתי את הדיוקן שלה ידעתי שאני רוצה לכתוב עליה. היא נראית כל כך מודאגת וחוששת. היא נראית כאילו יש לה סיפור לספר, ורציתי לדמיין את הסיפור שאולי הייתה מספרת לו ניתנה לה ההזדמנות".