הוא אולי נראה לכם תלוש, מהעולם של ה-6 באוקטובר או כזה שאין לו קשר למציאות החדשה בין הים לנהר, אבל "פקין אקספרס" - פורמט הריאליטי החדש של רשת שעלה אמש (א') - מותאם למצב ואפילו לא כל כך אסקפיסטי כמו שנדמה. תשעה זוגות שמתחרים במסלול הדרקון - קמבודיה, לאוס ותאילנד - אמורים לעבור 5,000 קילומטר בקירוב, כשהם נאלצים להסתפק בתקציב של דולר אחד בלבד ליום, בלי שום סיוע מצד ההפקה בכל מה שקשור להתניידות, אוכל או שינה. בתיאום מושלם עם הורדת דירוג האשראי, יוקר המחייה והפקפוק הבינלאומי בעובדה שנוכל להחזיר את החובות שלנו - ישראלים יצטרכו להפגין את כישורי השנור או השכנוע האגרסיביים שלהם מול זרים שהאנגלית שלהם גרועה אפילו מזו של סמוטריץ'. בהתחשב בעובדה שהעונה צולמה הרבה לפני מתקפת 7 באוקטובר (והייתה אמורה לעלות ב-10 באוקטובר, אבל הועברה אחר כבוד למדף ההמתנות), זאת אולי גם ההזדמנות האחרונה לראות ישראלים מסתדרים בחו"ל בתקופה שעוד (לפחות האמנו ש)אהבו אותנו בעולם.
מתוך "פקין אקספרס"
(קרדיט: באדיבות רשת)
"פקין אקספרס" תיראה לכם מוכרת מכל כך הרבה בחינות, ולא במקרה היא מגיעה לרשת כתחליף ל"מירוץ למיליון", שעברה לקשת - מדובר באחות הקטנה והזולה שלה. אם "המירוץ למיליון" עלתה לראשונה בעולם בשנת 2001, "פקין אקספרס" עלתה ב-2004 (פורמט הולנדי במקור) והיא מגיעה אלינו באיחור אלגנטי של 20 שנה, אבל מי סופר. היא עוברת רק בשלוש מדינות זולות לתפעול ואת רמת ההשקעה שלה במשימות נבין בקרוב, אבל באופן כללי מדובר בפורמט שבו המלוהקים צריכים לדאוג לעצמם מכל הבחינות, וכאן ייבחן הספורט הלאומי שלנו בגרסתו המזוקקת ביותר - היכולת הישראלית לסנג'ר אנשים וחצי-לשכנע חצי-לכפות עליהם לעזור לך. יש בדרך גם משימות ואתגרים, ויש איזה עניין עם חסינות מהדחה שכנראה מצמצתי בזמן שהסבירו (מי אמור להדיח את מי?), אבל מבחינת וייב, עריכה, סגנון ליהוק ואפילו קטעי מעבר - מדובר ב"מירוץ למיליון" עם עוז זהבי בתפקיד רון שחר, שמצ'פח בטבעיות את נהג הקלנועית שהביא אותו לנקודת הסיום הראשונה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "פקין אקספרס"
מתוך "פקין אקספרס"
מתוך "פקין אקספרס"
(צילום: באדיבות רשת)
בין המלוהקים אפשר למצוא את החשודים הרגילים, אבל ניכר שההפקה לפחות עשתה מאמץ להתרחק מטייפקאסטים מובנים מאליהם ולמצוא אנשים שנמצאים במערכות יחסים מעניינות. האם מערכת יחסים מעניינת הופכת בהכרח את האנשים שנמצאים בה למעניינים? עוד מוקדם לומר. חן ויפעת הם אמא ובן שהגיעו, לדברי הבן, ל"טיפול זוגי מול המצלמות" (אחי, עצם זה שבאת עם אמא שלך לטיפול זוגי כבר אמור להרים דגל אדום, לא ככה?), ואת הלילה הראשון שלהם במסלול הם מבלים בבית עם בריכת תנינים, דינג דונג; עדן ואילנית הן זוג לסביות נשואות; מיטב ועילי הם תאומים שיש להם עוד תאום שלישי איפשהו בחוץ, כשעילי הוא סחי בלטה שהיה היועץ הפרלמנטרי הכי צעיר בכנסת (של דני דנון) ומגיע לתוכנית עם סל ערכים ומלחמת התשה שמיטב והצופים ינסו לשרוד כמיטב יכולתם.
רם וטל הם ספורטאי עבר - טניס וכדורגל - שהתאהבו בסנדוויצ'יה; זוהר ונילי מטפחים זוגיות מזן פרק ב'; שי ואיציק הם חברים שהכירו כששי התחיל לצאת עם הגרושה של איציק, אוולין, הצלע השלישית של הזוג הזה שבינתיים נוכחת בתוכנית ברוחה לא פחות מהם; מעיין וחני - חני היא אמא של בן הזוג לשעבר של מעיין, שנהרג בתאונת אופנוע ומאז הן מתפקדות כמו אמא ובת; ולירון לב, השחקנית ("רמת אביב גימל") שמגיעה עם החברה הטובה שלה, מאיה, ותביא קצת אוויר פסגות סלבריטאי יחסי למירוץ. בהחלט קציר הגון שלא מתבסס על לגלגנות, מפלטו של המלהק העצל, ואפשר לדלות ממנו לא מעט פייבוריטים פוטנציאליים. בואו נקווה שההפקה תלך עד הסוף עם קונספט העוני, ותדלל גם בניסיונות לייצר מתח מאולץ. נכון, הסבל של הרצים פה הוא בילד-אין בפורמט, אבל מומלץ ללמוד היטב את הלקחים של "המירוץ למיליון" ולא להתיש גם את הצופים.
2 צפייה בגלריה
מתוך "פקין אקספרס"
מתוך "פקין אקספרס"
מתוך "פקין אקספרס"
(צילום: באדיבות רשת)
"פקין אקספרס" עלתה ראש בראש מול עונת "המטבח המנצח VIP" של קשת, שגם היא צולמה לפני המלחמה - מה שמסמל כנראה את פתיחת הלג הבא במירוץ של הטלוויזיה המסחרית הישראלית אל השגרה ונרמול המצב החדש. רשת זקוקה להצלחה הזאת יותר מקשת, שחצתה בשלום יחסי את עונת השעטנז של "הכוכב הבא לאירוויזיון". "פקין אקספרס" אומנם מרגישה כמו בגד מהחורף הקודם, אבל יש לה סיכוי להפוך לעוגן סביר בלוח השידורים של רשת, אם היא רק תצליח לגבות אותו בתכנים נוספים ולא תשאיר אותו לשאת בעול לבדו. אם קלטתי את הסאבטקסט המוצנע בפרק הראשון, בקמבודיה היה מאוד חם. בואו נקווה שזה יישאר ככה גם בשאר העונה, לפחות בטלוויזיה.