ספנסר אלדן, שצולם כתינוק על עטיפת אלבומה האיקוני של נירוונה מ-1991, Nevermind, הגיש אתמול (ג') בלוס אנג'לס תביעה בטענה שחבריה לשעבר של להקת הרוק, חברות תקליטים שונות, הצלם, מנהלה האמנותי ואחרים הפרו חוקים נגד פורנוגרפיית ילדים וגרמו לו לסבל מתמשך על ידי "סחר" נרחב בתמונתו. על כך הוא תובע 150 אלף דולר מכל אחד מ-17 הנאשמים, או נזקים אחרים שייקבעו במשפט - כך מדווח אתר TMZ.
3 צפייה בגלריה
אלדן ספינסר על עטיפת האלבום
אלדן ספינסר על עטיפת האלבום
אלדן ספינסר על עטיפת האלבום
התמונה, כזכור, מציגה את אלדן כתינוק עירום בן חודשים ספורים, השוחה בבריכה לכאורה לכיוון וו פיתיון של דייגים, שעליו תלוי שטר כסף. בעוד שבעבר נהגו לקשר את עטיפת האלבום לאמירה על קפיטליזם, אלדן, כיום בן 30, טוען בתביעה שהגיש לבית המשפט כי עטיפת האלבום שנבחרה על ידי סולן הלהקה המנוח, קורט קוביין, רומזת על "עובד מין שרוצה לקחת את שטר הכסף". "זהותו ושמו נקשרו לנצח לניצול המיני המסחרי שהוא חווה כקטין, שהופץ ונמכר ברחבי העולם מאז שהיה תינוק ועד היום", נכתב בכתב התביעה. על התמונה, לדבריו, קיבלו הוריו 200 דולר ביום הצילום, אולם לא חתמו על אף מסמך המאשר את השימוש בתמונה.
עוד על פי התביעה, הנאשמים "הפיקו, החזיקו ברשותם ושיווקו ביודעין פורנוגרפיה מסחרית של ילדים המציגה את ספנסר, וקיבלו על כך תמורה… למרות שידעו על כך, הנאשמים כשלו בנקיטת צעדים הוגנים על מנת להגן על ספנסר ולמנוע את השימוש הנרחב של ניצולו המיני והסחר בתמונתו".
לטענת עורך הדין של התובע, הוריו של אלדן מעולם לא חתמו על אישור המאפשר את השימוש בתמונה של התינוק בן ארבעת החודשים, שצולמה במרכז המים בפסדינה ב-1990, ואלדן מעולם לא קיבל פיצויים. עוד הוא הוסיף וטען בתביעה כי "על מנת להבטיח שעטיפת האלבום תעורר תגובה מינית אינטואיטיבית מהצופה, הצלם קירק וודל הפעיל את 'רפלקס ההקאה' של ספנסר לפני שהשליכו למים בתנוחה שמדגישה את איבר המין החשוף של ספנסר".
בתביעתו של אלדן נטען כי הנאשמים, "שיווקו באופן מסחרי ביודעין פורנוגרפיית ילדים של ספנסר, ומינפו את אופיה המזעזע של תמונתו כדי לקדם את עצמם ואת המוזיקה שלהם על חשבונו…הם השתמשו בפורנוגרפיית ילדים, המתארת את ספנסר כאלמנט חיוני על מנת למשוך תשומת לב כחלק מתוכנית הקידום הנפוצה בתעשיית המוזיקה, שבה עטיפות אלבומים מציבות ילדים באופן מיני ופרובוקטיבי כדי לעורר סערה, להניע מכירות ולעורר תשומת לב מצד התקשורת ומבקרים". כתוצאה מכך, אלדן "סבל וימשיך לסבול כל חייו מנזקים". בסופו של דבר, האלבום מכר מעל ל-30 מיליון עותקים.
3 צפייה בגלריה
חברי להקת נירוונה. קריסט נובוסליץ', קורט קוביין ודייב גרוהל
חברי להקת נירוונה. קריסט נובוסליץ', קורט קוביין ודייב גרוהל
חברי להקת נירוונה. קריסט נובוסליץ', קורט קוביין ודייב גרוהל
(צילום: gettyimages)
על כך, כאמור, הוא תובע 150 אלף דולר מכל אחד מ-17 הנאשמים, בהם חברי הלהקה הנותרים דייב גרוהל וקריסט נובוסליץ'; קורטני לאב, אלמנתו של קורט קוביין; גיא עוזרי והת'ר פרי - מנהלי עזבונו של קוביין; הצלם קירק וודל; המנהל האמנותי רוברט פישר; ומספר חברות תקליטים - חלקן קיימות וחלקן כבר לא קיימות - ששחררו או הפיצו את האלבום בשלושת העשורים האחרונים. כמו כן, נאשם בתביעה גם צ'אד צ'נינג, מתופף נירוונה המקורי שהוחלף על ידי גרוהל ב-1990 עוד לפני שהאלבום הוקלט או שעטיפתו צולמה.
חברות התקליטים יוניברסל, MCA Music ו-וורנר, כמו גם עורך הדין המייצג את להקת נירוונה ומנהלי עיזבונו של קורט קוביין, טרם הגיבו בנושא לבקשות שהופנו אליהן מצד TMZ ו"דדליין".
3 צפייה בגלריה
קורטני לאב
קורטני לאב
בין הנתבעות. קורטני לאב
(צילום: GettyImages)
במהלך חייו, אלדן שחזר את התמונה המדוברת - כמתבגר וכמבוגר - כשצלל לברכות והצטלם בתנוחה דומה כשבגד ים לגופו - בציוני העשור, 17 השנים, 20 השנים ו-25 השנים ליציאת האלבום. "דווקא רציתי להצטלם בעירום ואמרתי זאת לצלם", סיפר אלדן ב-2016 בריאיון ל"ניו יורק פוסט", "לצערי, הוא חשב שזה יהיה מוזר - אז שמתי בגד ים". כמו כן, סיפר בעבר למגזין TIME כי מעולם לא פגש את חברי נירוונה הנותרים, גרוהל ונובוסליץ'. לדבריו, ניסיונות קודמים ליצור קשר עם המוזיקאים לא צלחו. "זה די משעשע", הוסיף במרירות קלה, "לכל מי שלקח חלק אקטיבי באלבום הזה יש טונות של כסף ואני גר בבית של אמא שלי ונוסע בהונדה סיוויק".