בצעד יוצא דופן, עצומה שעליה חתומים 400 כוכבי ענק, בהם אמנים ובכירים בתעשיית הבידור, יוצאים נגד הדרישה לפסול את השתתפותה של ישראל מתחרות האירוויזיון 2024. "אנו המומים ומאוכזבים לראות חברים מקהילת הבידור קוראים לסילוקה של ישראל מהתחרות בשל תגובתה לטבח הגדול ביותר שנעשה ביהודים מאז השואה", כתבו בעצומה.
3 צפייה בגלריה
הלוגו הרשמי של האירוויזיון במאלמו, שבדיה
הלוגו הרשמי של האירוויזיון במאלמו, שבדיה
הלוגו הרשמי של האירוויזיון במאלמו, שבדיה
בין החתומים על המכתב ישנם המנהל המוזיקלי סקוטר בראון, סולן להקת קיס ג'ין סימונס, שחקנים כמו הלן מירן, אמי רוסום, מים ביאליק, ליב שרייבר, סלמה בלייר, ברט גלמן, ג'ניפר ג'ייסון לי, דברה מסינג, טום ארנולד, סקיילר אסטין ("פיץ' פרפקט"), פטרישיה היטון ("כולם אוהבים את ריימונד"), ג'ושוע מלינה ("הבית הלבן"), עמנואל שריקי ("הפמליה"), אודיה רש, הבמאי זוכה האוסקר גיא נתיב, המוזיקאית דיאן וורן, ובכירי תעשייה דוגמת המפיק חיים סבן, מנכ"ל חברת מאטל ינון קרייז, מנכ"ל האקדמיה הלאומית לאמנויות ומדעי ההקלטה הארווי מייסון ג'וניור (שבנאומו בגראמי הזכיר את החטופים הישראלים) ועוד. כמו כן, חתומות נועה תשבי ונועה קירל, שייצגה בשנה שעברה את ישראל והגיע עד למקום השלישי והמכובד.
על אף שאיגוד השידור האירופי הבהיר בהצהרה רשמית ל-ynet כי אין בכוונתו להדיר את המדינה מהתחרות, המכתב מגיע כתגובה לקריאות שנעשו בשבועות האחרונים ממדינות שונות להחרים את ישראל ולמנוע ממנה לשלוח נציג לתחרות. כך באיסלנד ובאירלנד כבר נחתמו עצומות בנושא, אשר קוראות לרשויות השידור שלהן לפרוש מהתחרות אם ישראל אכן תשתתף בה.
3 צפייה בגלריה
הלן מירן, בוי ג'ורג', שרון אוסבורן
הלן מירן, בוי ג'ורג', שרון אוסבורן
הלן מירן, בוי ג'ורג', שרון אוסבורן
(צילום: Jordan Strauss/Invision/AP/Joel C Ryan)
"אנו מאמינים כי אירועים מאחדים כמו תחרויות שירה הם חיוניים כדי לעזור לגשר על הפערים התרבותיים שלנו, ולאחד אנשים מכל הרקע באמצעות אהבתם המשותפת למוזיקה", כתבו, "אלו הקוראים להדרתה של ישראל מערערים את רוח התחרות והופכים אותה מחגיגה של אחדות לכלי פוליטי.
"7 באוקטובר היה יום שבו פסטיבל מוזיקה שביקש לסמל חגיגה של חיים היה נתון תחת מתקפה של חמאס, ונרצחו בו 364 אזרחים תמימים, מאות עברו התעללו, מעל ל-40 נלקחו בני ערובה, ורבים נאנסו.
"ישראל נלחמת נגד מי שהאיחוד האירופי הגדיר כארגון טרור ששבר הפסקת אש באותו יום, ולאחר מכן המשיך לשחוט למעלה מ-1,200 בני אדם. סבב הלחימה הנוכחי אינו מלחמה שישראל רצתה או התחילה. להעניש את ישראל - יהיה היפוך של הצדק".
"לישראל יש גם היסטוריה ארוכה באירוויזיון. זה כולל זכייה בתחרות בשנים 1978, 1979, 1998 ו-2018, ומונה קבוצה מגוונת של נציגי עבר, הכוללת פלסטינים, אתיופים וחברי קהילת הלהטב"ק. ישראל גם אירחה את התחרות מספר פעמים, ומעריצי האירוויזיון אף הצביעו לתחרות ה-64 שהתקיימה בתל אביב כאחת מהפקות האירוויזיון הטובות של העשור.
"אנו תומכים בכל המתמודדים השנה, וכך גם בהחלטת איגוד השידור האירופי לדחות את הבקשות להדחת ישראל מהתחרות. אנו מצפים בכיליון עיניים למשדר אירוויזיון מוצלח ומרגש".
3 צפייה בגלריה
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
עדן גולן, זוכת "הכוכב הבא" לאירוויזיון 2024
עדן גולן, נציגת ישראל באירוויזיון 2024
(צילום: רגב זרקה)
"מוזיקה נועדה לאחד ולא לפלג", אמר סקוטר בראון בהצהרה נפרדת. "זוהי שפה שתמיד צריכה לאחד בינינו, לעולם לא להפלות אמנים בגלל מי שהם, מי הם אוהבים או היכן שהם נולדו. מאמצי החרם הללו אינם עושים דבר מלבד להסיח את הדעת מכוחה המרומם והמאחד של המוזיקה - דבר שאנו זקוקים לו כעת יותר מתמיד".
מים ביאליק הוסיפה כי, "אחרי מתקפה אלימה ומזוויעה נגד אזרחים ישראלים, קריאה להחרים ולהדיר אמנים ישראלים מאירועים בינלאומיים רק כיוון שהם ישראלים היא מתועבת ומבישה. טירגוט שכזה של מוזיקאים ישראלים מכתים את הרוח המאחדת שמביאה איתה האירוויזיון".
תחרות האירוויזיון 2024 צפויה להתקיים בחודש מאי הקרוב במאלמו שבשבדיה, שם תייצג את ישראל הזמרת עדן גולן, שזכתה רק לפני ימים ספורים בתוכנית "הכוכב הבא". כמו כן, בקרוב היא צפויה להכריז על השיר שעימו תופיע על הבמה בתחרות.