77 אנשים נעצרו אתמול (ג') במחאות "יום ההתנגדות" שהתקיימו ברחבי הארץ, ובין העצורים היה גם גיל נחושתן - צלם ynet ו"ידיעות אחרונות", שמצא את עצמו בצד השני של העדשה כשנעצר באלימות על ידי שוטרים בעת שסיקר הפגנה בחיפה. "שוטרים קפצו על אדם והתחילו להכות אותו ולעצור אותו", תיאר היום נחושתן, בריאיון לתוכנית הבוקר של ישי שנרב ושרוב כידון ב-ynet live. "אני כמובן רצתי לשם לצלם, אבל אז התפרץ עליי אחד השוטרים והתחיל לבעוט ולדחוף אותי. צעקתי לו 'אני עיתונאי, אל תיגע בי', ואז הוא שוב בא לדחוף אותי עם אגרופים ובעיטות. שלחתי יד בשביל להדוף אותו, ולאחר מכן הוא שוב תקף אותי והתחיל לצעוק, 'אתה הרבצת לי, תעצור'".
1 צפייה בגלריה
גיל נחושתן
גיל נחושתן
גיל נחושתן
(צילום: ליאור אל-חי)
עם פרסום המקרה, מדוברות המשטרה נמסר בתגובה: "בהמשך לפרסומים אודות הפרת סדר ומעצרים בהפגנה בצומת מת"מ, נבהיר כי במהלך פעילות שוטרי משטרת ישראל להשבת הסדר במקום תקף צלם עיתונות באגרוף שוטר שביצע את תפקידו. הצלם נעצר לחקירה...המשטרה מבינה את חשיבות עבודתם של העיתונאים והצלמים בשטח, אך אנו מבקשים לגלות אחריות ולא להפריע לעבודת השוטרים. אנו מנחים את השוטרים לגלות איפוק, סבלנות והכלה כל עוד אין הפרה בוטה של הסדר הציבורי ופגיעה בשוטרים. גם עיתונאים וצלמים מתבקשים להישמע להוראות השוטרים בהתאם".
"אני לא תקפתי באגרוף, אני פשוט הדפתי את השוטר שבא לתקוף אותי בפעם השנייה", התייחס נחושתן לטענת המשטרה. "גם כשהם עצרו אותי אני אמרתי שאני עיתונאי, אני באתי לעשות את העבודה שלי. גם כשהוא כבר עצר אותי אז הוא עצר אותי באלימות לא קלה. ובואו נודה באמת, זה לא שקמתי בבוקר, אמרתי 'איזה יופי, בואו נבחר הפגנה, בואו נבחר שוטר ונלך לתת לו אגרוף'. לחשוב שהחלטתי לתת אגרוף לשוטר - זה חסר היגיון.
"כנראה שחלק מהשוטרים מבינים את עבודת העיתונאים וחלק מהשוטרים לא", סיפר וציין שלפני ששוחרר כעבור כמה שעות, היה אזוק כשעתיים. "אני מבין את העייפות של השוטרים, אני מבין את העצבים שהם נמצאים בהם, אני מבין הכול, אבל בכל ארגון יש את מה שנקרא עשבים שוטים; שוטרים שלא מבינים את מקומם, ובאים להפגנות על מנת להוציא את התסכול ולפרוק".
תיעוד ממעצרו של צלם ynet וידיעות אחרונות במהלך הפגנות יום ההתנגדות
אתה מתכוון לפנות למח"ש, להגיש תלונה? "אני בהחלט שוקל. יש פה איזו בעיה טכנית קטנה, שאבא של אותו שוטר חבר שלי אז אני באמת שוקל את צעדיי. אבל זה לא הגרוע מכל. הגרוע מכל מבחינתי היה שהגעתי לחקירה ואמרו לי 'תשמע, הכית שוטר, נתת לו אגרוף, פנס בעין'...יש תיעוד ברשתות, שחלק מהמפרסמים חתכו אותו כאילו אני בא ונותן לו איזושהי מכה, אבל בתמונה המלאה רואים בוודאות שהוא מסתער עליי פעם אחר פעם ובאגרסיביות מטורפת".
המקרה של נחושתן התרחש שעות ספורות לאחר שצלם "הארץ", רמי שלוש, הותקף והוכה על ידי שוטרי מג"ב במוקד אחר של ההפגנה. שלוש עוכב לחקירה לאחר שלטענת המשטרה דחף שוטר, אך שוחרר בידי קצין משטרה כעבור כמה דקות. "אני חושב שיש עליית מדרגה", ענה נחושתן לשאלה האם יש שינוי ברמת הכוח הפיזי שמפעילה המשטרה. "אני לא יודע אם זה באופן מכוון, אבל זו לא הפעם הראשונה שצלם חוטף מכות. לפני כמה שבועות, באוניברסיטת חיפה בביקור של עידית סילמן, גם שוטר תקף את רמי שלוש שוטר. הוא העיף אותו ושבר לו את המצלמות. משהו לא טוב קורה למשטרה. אני לא יודע אם זו מתשישות או מהוראות מלמעלה, אבל משהו לא טוב קורה". האזינו.
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים