מזל טוב! אחת מתוכניות הריאליטי הוותיקות והאהובות - "הטופ מודל הבאה" - חוגגת בסוף השבוע הקרוב שני עשורים מאז שהגיחה למסך הקטן. רק בת 20 וכבר אפשר להגיד שהיא התבגרה בצורה לא מחמיאה במיוחד, כשסימני הגיל כבר נותנים את אותותיהם. ב-24 העונות, ששודרו מ-2003 עד 2018, הבייבי של הדוגמנית-מנחה טיירה בנקס שבר שיאים של חוסר מודעות עצמית, הגזמות ואכזריות. לא מעט מהרגעים המזעזעים שבו לחיינו בשנים האחרונות בזכות הטיקטוק, ובנקס עצמה מיהרה להתנצל ולפסוק במה שניתן לאמ;לק רק כ"מה לעזאזל חשבנו לעצמנו?!".
5 צפייה בגלריה
מתוך "הטופ מודל הבאה"
מתוך "הטופ מודל הבאה"
דברים שרואים מכאן לא רואים משם. מתוך "הטופ מודל הבאה"
(צילום: The CW)
בין קשירת תוספות שיער באופן שגרם למתמודדת לשלפוחיות בקרקפת, שיוף שיניים של אחרת כי "יהיה לה יותר יפה אם הרווח בשיניים יהיה מודגש", וקצת היפותרמיה בצילומי בגדי ים כי למה לא -אין ספק שהסדרה סיפקה לנו לא מעט רגעי וואט דה פאק שגורמים לך לצעוק "לא!", "אאוץ'" ו"אמאל'ה" לעבר המסך. אבל מעל כל הזוועות ריחפו האתגרים: מדי שבוע התמודדו הדוגמניות עם צילומים מופרכים, שרבים מהנושאים שלהם היו פוגעניים, זלזלו בבטיחות של הנשים או סתם היו מכוערים נורא. לרגל חגיגות ה-20 ריכזנו עבורכם את עשרת האתגרים המחרידים ביותר שנראו בתוכנית.
חוזרים בזמן – "הטופ מודל הבאה"
(עריכה וקריינות: איתי גל וקרן מינביץ')
לכתבות נוספות במדור טלוויזיה:

Got Milk - עונה 4

שמישהו יאהב אותי כמו שטיירה בנקס אהבה לעשות לדוגמניות בלאקפייס. וברצינות - האתגר הזה היה רק אחד מיני רבים שבו בנקס השתעשעה בקונספט של "צילומים בגזע אחר". באתגר לקחו הדוגמניות חלק בקמפיין המפורסם לעידוד צריכת חלב בארצות הברית - "יש לך חלב?" (בתרגום חופשי) - שבו דמויות בולטות התהדרו בשפמי חלב. כל מתמודדת קיבלה גזע שונה שהייתה צריכה לגלם, אופרה והולבשה בהתאם אליו - ואם זה לא מספיק גם הוצמד לה ילד שחור, סיני או רוסי (בהתאם לגזע שגילמה) כאקססורי.
בהפקה לא למדו כלום ותשע עונות לאחר מכן חזרה אלינו אותה גברת בשינוי אדרת - האתגר הדו-גזעי. כל דוגמנית קיבלה שני מוצאים שעליה לגלם, כאשר כל אחד אמור להיות "אינטרפרטציה אמנותית למוצא אתני", לדברי בנקס. בסופו של דבר התוצאה הייתה גזענית ובורה, כשבהפקה הידרדרו לא פעם לסטריאוטיפים פוגעניים. ג'יי מנואל, מי שהיה המנהל האמנותי בצילומים בסדרה, אף העיד בריאיון ל"וראייטי" ב-2020 כי הצילומים גרמו לו "להרגיש מאוד לא בנוח". בצדק.

קורבנות בזירת רצח - עונה 8

ההפקה לקחה פטישיזציה של התעללות בנשים צעד אחד קדימה עם אתגר מקורי במיוחד שבו הן מגלמות קורבנות רצח סקסיות. כן, קראתם נכון. כל מתמודדת נרצחה באופן אחר - הרעלה, נפילה מגג בניין, חנק ועוד. עכשיו אין עוררין על כך שבשני העשורים האחרונים המודעות החברתית, הפוליטיקלי קורקט ותרבות ה-WOKE הלכו והתעצמו עד מאוד. כמות התכנים שאפשר כיום לחרוץ את גורלם כ"לא עברו את מבחן הזמן" היא אינסופית כמעט, אבל רצח - ובכלל זה גם רצח נשים - הוא מהדברים הבודדים שכולם וכולן יסכימו כי היו פסולים מאז ומעולם, ואתגר שמציג "גופות סקסיות" היה צריך ליפול על רצפת חדר העריכה עוד כשהעונה שודרה ב-2007.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הטופ מודל הבאה"
מתוך "הטופ מודל הבאה"
"ג'סלין. נדחפה מהגג" - הקפשן שאומר הכול. מתוך "הטופ מודל הבאה"
(צילום: The CW)
אם התרחיש לא מזעזע מספיק בפני עצמו - נוסיף לזה גם את העובדה שחברתה של אחת המתמודדות, ג'ייאל שטראוס, נפטרה ימים ספורים לפני האתגר ממנת יתר - וברגע של רגישות אינסופית בתוכנית דרשו ממנה לגלם גופה.

שבעת החטאים - עונה 4

העוול שנעשה לג'ייאל מחזיר אותנו בזמן הישר לעונה 4 עם אתגר שנחשב דווקא לאחד מהמוצלחים בתוכנית. כל אחת משבע המתמודדות שנותרו הייתה צריכה לגלם את אחד מחטאי הנצרות - גאווה, חמדנות, תשוקה, קנאה, גרגרנות, כעס ועצלנות - כהשצילומים מתרחשים בבית קברות בתוך קבר פתוח. קאהלן, המתמודדת שקיבלה את חטא הכעס, איבדה את חברתה הקרובה מהתיכון יום לפני האתגר ונאלצה להיכנס לצילומים בקבר פתוח. בריאליטי כמו בריאליטי - הדרמה מעל הכול, ובהפקה חלילה לא ניסו להחליף אתגר באותו שבוע מתוך התחשבות ברגשותיה של הדוגמנית.

קערת הסלט היווני - עונה 17

כמדי עונה, המתמודדות שמגיעות לשלבי התחרות האחרונים זוכות לטוס ליעד זוהר אחר מסביב לעולם. בעונה 17 המריא המטוס עמוס הדוגמניות ליוון, אך במקום להצטלם עם האקרופוליס באתונה או בסמטאות הצבעוניות - הבנות שלנו נכנסו לקערת סלט יווני ענק והתשתכשכו בו - כמובן בלבוש מינימלי וכמובן בתוספת שמן זית. מעבר לביזאריות ברמה הגבוהה ביותר - "זה מגיש כמו לדרוך למישהו על האיברים הפנימיים", הגדירה אחת המתמודדות - אני די בטוחה שאם מחפשים את המילה "סליזי" במילון יש תחתיה תמונה של המתמודדת לורה בקערת הסלט.

עמדות פוליטיות מנוגדות - עונה 8

נתחיל מזה שמדובר באתגר שכל מה שיש לומר כשרואים אותו זה: "מה לעזאזל את רוצה מהחיים שלנו?!". הדוגמניות התבקשו לייצג עמדות בנושאים פוליטיים מהותיים בארצות הברית - כמובן ללא קשר לדעותיהן האישיות, בלי קמצוץ של ביקורת חברתית וכשאפילו הפרובוקציה שבנקס רצתה להשיג לא באמת קיימת כי בכל אחד מהנושאים היה ייצוג לשני הצדדים - פרו-חיים אל מול פרו-בחירה; בעד הזכות לשאת נשק ונגדה ועוד - אז מה עשינו פה בעצם? כמובן שגם הדוגמניות לא ממש הבינו מה רוצים מחייהן, או כפי שהגדירה זו המתמודדת נטשה, שהייתה אמורה להיות בעד הפלות: "אני מעדיפה לא להיות מעורבת בפוליטיקה, אלא פשוט להיות דוגמנית", אנחנו לגמרי איתך נטשה!
גם ויזואלית הצילומים לקו בחסר, כשרבות מהעמדות היו קשות לייצוג - וכך ייצוג טבעונות (שאגב אפשר לערער על השתייכותה לנושא הצילומים באופן כללי) הפך לדוגמנית שהלבוש שלה עשוי פירות וירקות ויושבת על ערמת פירות וירקות - עוצמתי, אין ספק.

תכשיטים וטרנטולות - עונה 3

אין ספק שמרכיב חובה בכל צילומי ביוטי שמכבדים את עצמם זה עכביש ענק ופרוותי. ולכן, בצילומי תכשיטים שנערכו בעונה 3 המתמודדות חלקו את הפריים עם טרנטולה חביבה. מעבר לכך שפוביה מעכבישים היא נפוצה מאוד - מדובר בעכביש שאומנם לא מסוכן לבני אדם, אך כן יכול לנשוך. מכאן יש שני כיוונים אפשריים: או שהדוגמניות שלנו יקבלו כוחות על, יאמצו זהות סודית ויצילו את העולם, או שהן יסבלו מכאב ונפיחות מקומית כמו מעקיצת דבורה. זה לא נורא אך בעיקר מיותר מאוד, ויותר מזה - דרך איומה למכור תכשיטים.

סטריאוטיפים על דוגמניות - עונה 7

נראה שלבנקס כל הזמן יש רצון עז להראות שדוגמניות הן לא רק פנים יפות, יש להן דעות, עמדות ושכל - אלא שכשהיא מנסה לעשות זאת, יוצא לה בדיוק ההפך. לא פעם היא ניסתה לצאת באתגר פרובוקטיבי שאילו היה מלווה באיזשהו דיון כן ואמיתי על הנושא אולי היה מצליח. אבל זה לא המצב, וכל מה שטיירה עושה זה להדביק פנים יפות על אמת מזעזעת.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הטופ מודל הבאה"
מתוך "הטופ מודל הבאה"
מזכירים שאנורקסיה זה רע, כן? מתוך "הטופ מודל הבאה"
(צילום: The CW)
כך למשל היה אתגר הסטריאוטיפים של דוגמנות - אנורקסיה, בולמיה ומין תמורת עבודה היו רק חלק מתחלואות העסק שקיבלו ביטוי בצילומים, אלא שלא נערך שום דיון בנושא. כשאמנדה, הדוגמנית הרזה מאוד כמובן, מכניסה את הבטן ומודדת את היקף המותניים שלה - לא הושמעה שום ביקורת כלפי התעשייה שמעודדת רזון קיצוני, ויותר מכך - רק מהדהדים רגעים עגומים מעונות קודמות בהם השופטים העירו לדוגמניות על כמה שהן אוכלות, או הפעם ההיא שמיס ג'יי הקיף את מותניה של מתמודדת בכפות ידיו.
התמונה שסיפקה על בולמיה אחותה התאומה של אמנדה, אשלי, הייתה מהתמונות היפות בתחרות - אבל למה לעזאזל שנרצה לגרום לבולמיה להיות אסתטית ומפתה? בניסיון לבקר את התעשייה בנקס רק עשתה אידיאליזציה של כל מה שרע בה.

מנהרת רוח - עונה 7

אם עד כה עסקנו באתגרים פוגעניים, חסרי מודעות עצמית או מסוכנים, בואו לא נשכח ז'אנר לא פחות חשוב של אתגרים הזויים - אלו שהיו פשוט מכוערים למות. מי שעומד בראש הקטגוריה המפוקפקת הוא אתגר מנהרת הרוח. קודם כל, זה כמעט בלתי אפשרי להצטלם בתוך מנהרת רוח, ובטח שלא להיראות טוב תוך כדי. נראה שטיירה עצמה אף הבינה כי עשתה טעות כשבפאנל השיפוט באותה התוכנית אמרה "נראה לי שהגזמתי".
מלבד זאת, בואו נדבר רגע על הסטיילינג. הקונספט היה אמור להיות אסטרונאוטיות שמנסות לתפוס את המייק-אפ שלהן בחלל (אין חלק במשפט הזה שלא היה מוזר לכתוב) - אבל האאוטפיטים גרמו לנשים היפהפיות האלה להיראות כמו חייזר במקרה הטוב וכמו קונדום במקרה הרע.

צילומים מתחת למים - עונה 13

זוכרים איך בארץ על מנת לצלול יש צורך בקורס/הסמכה עם מדריך ונהלי בטיחות? מסתבר שאם את במקרה דוגמנית מהממת - אין צורך. מעבר לדרישה המוזרה כשלעצמה - איך אפשר לחייך עם העיניים בתוך מי מלח באוקיינוס? - יש כאן התעלמות בוטה מביטחונן של הדוגמניות שככל הנראה לא צללו מעולם. מזל שכולן ידעו לשחות לפחות.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הטופ מודל הבאה"
מתוך "הטופ מודל הבאה"
אין ספק שזה היה רעיון מצוין... מתוך "הטופ מודל הבאה"
(צילום: The CW)

הומלס שיק - עונה 10

אני די בטוחה שמעצם הכותרת ברור למה האתגר הזה רע מאוד, ובכל זאת ארחיב. במהלך הצילומים הדוגמניות התבקשו לגלם הומלסיות כשהן לבושות בבגדי מעצבים (שככל הנראה עולים לא מעט). ההפקה אף הגדילה לעשות כשמי שדגמנו ברקע יחד איתן הן נשים הומלסיות שלוקטו מבתי המחסה. אין ספק שמדובר במפגן חוסר רגישות מרשים.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הטופ מודל הבאה"
מתוך "הטופ מודל הבאה"
ההומלסיות נראות מהמם, עכשיו חזרה לרחוב! מתוך "הטופ מודל הבאה"
(צילום: The CW)
נקודת האור היחידה היא שאחת הנשים מחוסרות הבית שהשתתפו בצילומים היא לא אחרת מאייסיס קינג, מי שלימים תהיה המתמודדת הטרנסג'נדרית הראשונה בתחרות.