פסטיבל ישראל 2024 יוצא לדרך עם מופעי מוזיקה, תיאטרון, מחול ופרפורמנס מהארץ ומחו"ל. הוא ייערך בתאריכים 27-10 בספטמבר בירושלים, כשהשנה הוא יתקיים גם בשדרות, אופקים, קיבוץ דורות ובמועצה אזורית אשכול.
4 צפייה בגלריה
אביתר בנאי, קרולינה, ברי סחרוף
אביתר בנאי, קרולינה, ברי סחרוף
אביתר בנאי, קרולינה, ברי סחרוף
(צילום: תמר חנן / מוטי קמחי)
"היה לנו ברור שהשנה, הפסטיבל לא יכול להישאר, כהרגלו, רק בירושלים", מסרו איתי מאוטנר ומיכל ואעקנין, מנהליו האמנותיים של הפסטיבל. "במהלך החודשים האחרונים עבדנו עם יוצרות, מפיקים, מנהלי תרבות ותושבים מקהילות הדרום ועם אמנים ישראלים ידועים ומוכרים כדי ליצור תוכנית אמנותית הנובעת ממה שקרה ועדיין קורה באזור המדמם. זוהי פעימת הלב הסדוק שלנו, הרצון שלנו לברוא כאן מציאות אחרת. טובה, מיטיבה, עם ועבור כל מי שנמצא כאן. אנחנו מבקשים לעסוק במציאות, תוך הגבהת עוף. לעשות את מה שאמנות ויצירה יודעות טוב כל כך לעשות - ליצור מרחב בו מורכבות, מחשבה מרובדת ודמיון יכולים לדור בכפיפה אחת. היצירות שנבחרו משקפות את כל המחשבות הללו, חוקרות אותן, משקפות אותן, מעבדות אותן, מציעות קריאות שונות של המציאות הזו".

כמה מההפקות הבולטות של הפסטיבל:

אחת ההפקות הייחודיות של הפסטיבל השנה היא "יום אחד", הפקת מקור רבת-משתתפים שתימשך לאורך 24 שעות בתיאטרון ירושלים ביומו האחרון. אמנים כמו שלומי שבן, דאנה איבגי, אלכס פרפורי, אביתר בנאי, ודנה מודן ייקחו בו חלק, כשהמטרה היא לפרק את ההפרדה המסורתית בין קהל לבמה, ולבחון את המקומות שבהם הביחד הוא מקור של כוח ומתי בדיוק ההפך.
"זה לקח יום אחד, קשה במיוחד, לשנות לכולנו את המבנה הנפשי הפנימי, את תפיסות העולם, את נושאי השיחה, את הפעולות שאנחנו עושים במהלך היום. יידרש (הרבה) יותר מיום אחד להחזיר את הביטחון, את הרעות ואת החיבור בין כולנו", נכתב בתיאור האירוע.
4 צפייה בגלריה
דאנה איבגי ושלומי שבן
דאנה איבגי ושלומי שבן
דאנה איבגי ושלומי שבן
(צילום: ענת מוסברג / יובל חן)
בנוסף, המופע המוזיקלי "אנשי המוזיקה" יתקיים גם בירושלים וגם בקיבוץ דורות, והוא יחבר בין מוזיקאים בולטים למוזיקאיות ולמוזיקאים צעירים מהעוטף ומהצפון. הרעיון הוא ליצור מפגש ייחודי וחד פעמי בין אותם צעירים לבין מקורות ההשראה שלהם. בין משתתפיו נמנים עלמה גוב, מארינה מקסימיליאן, ברי סחרוף, אלון עדר וקרולינה.
בין המופעים שנוצרו בעקבות המלחמה נמנים גם המחזה "שׁוּרָה - מלאכת זיהוי חיים", על סיפורו של המילואימניק והמחזאי רועי יוסף ששירת במחנה "שורה", ובמשך 60 ימים עסק בזיהוי קורבנות הטבח. עוד יוצג Windless - מיצב סאונד של האמן יניב שנצר שאוסף שאריות של טילים שנורו לעבר ישראל והופך אותם לכלי נגינה.
4 צפייה בגלריה
מתוך Windless של יניב שנצר
מתוך Windless של יניב שנצר
מתוך Windless של יניב שנצר
(צילום: יאיר מיוחס)
בדומה לשנה שעברה יעלה גם "יותר מ-שיר אחד". הפודקאסט האהוב הופך למופע בימתי עם שמונה נגנים, ביצועי לייב, קטעי ארכיון נדירים ושלושה סיפורים של שירים שהפכו להמנונים. מלבד אלו, תוכלו למצוא בפסטיבל מופע משותף ללהקת יסמין גודר ודיקלה, שתשלב בין מחול למוזיקה; "לחיות עם מה שיש" - מפגש מיוחד עם הרבה דלפין הורווילר, חיה גלבוע וסיון טלמור; "מקום לגור בו" של קבוצת השחקנים והיוצרים של התיאטרון הדוקומנטרי עוטף הנגב; יצירת המחול "7 בום" של ליאת דרור שמתמקדת בספרה 7, שהפכה בשנה האחרונה לטעונה כל כך ונוספים.
4 צפייה בגלריה
דקלה ויסמין גודר
דקלה ויסמין גודר
דקלה ויסמין גודר
(צילום: תמר לם)
כמו כן צפוי להתארח המופע "פורטרטים בתנועה", שבמרכזו האומן הגרמני וולקר גרלינג שהולך ברגל, פוגש אנשים, מתעד אותם ומנסה לקלוט סיפורים אישיים שמלמדים משהו גדול יותר. לקראת הפסטיבל, גרלינג הגיע לארץ ובמשך עשרה ימים הסתובב בישראל ופגש עשרות רבות של אנשים שקשורים בצורה כזו או אחרת ל-7 באוקטובר.