"מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה" (Operation Fortune: Ruse de guerre), סרטו החדש של גאי ריצ'י, מציע בדיוק את מה שאפשר לצפות לו מסרט נוסף של הבמאי: פוזה של תחכום, אלימות מבדרת, טקסטים שעפים על עצמם. קומדיית אקשן שתספק את חובבי סרטיו הקודמים, ולא תשנה את דעתם של אלו שלא סובלים אותם.
"מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה" - טריילר
הפק"ל של ריצ'י כולל, כצפוי, הופעה נוספת של ג'ייסון סטיית'האם. הוא התגלה כשחקן בשני סרטיו הראשונים של ריצ'י "לוק, סטוק ושני קנים מעשנים" (1998), ו"סנאץ'" (2000). לאחר שיתוף הפעולה השלישי והכושל כלכלית וביקורתית "אקדח" (2005), הם חזרו לשתף פעולה רק ב-2021 ב"שומר טינה" (המוצלח), וכעת הגיע שיתוף הפעולה החמישי. סטיית'האם הוא המהות של האקשן על פי ריצ'י. הוא מדגמן פוזה של חספוס אנגלי המשלב בין ברוטליות גולמית, המלווה במכונית, שעון, חליפה או המשקה הנכונים.
לביקורות סרטים נוספות:
סטיית'האם הוא אורסון פורצ'ן, סוכן-על וסוכן חופשי ששירותיו המצוינים מושכרים בשכר מפולפל לניית'ן ג'סמין (קרי אלווס) מהביון הבריטי. כך ניתנות לו ולאנשי צוותו משימות הרות גורל ברחבי העולם. מתכונת הנושאת יותר מאשר דימיון מקרי לסרטי "משימה בלתי אפשרית". במקרה זה המקגאפין (המכשיר שמניע את העלילה), שאותו צריכים פורצ'ן וחבורתו להשיג, הוא ההפשטה בהתגלמותה: משהו שאף אחד לא יודע מה הוא בדיוק עושה, אבל כנראה שהוא מאוד חשוב. אלו הקשורים למכירה ולקניה שלו הם אנשים עם מעמד בכיר ומוניטין מפוקפק בעולמות הסחר בנשק.
2 צפייה בגלריה
מתוך "מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה"
מתוך "מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה"
גרסת גאי ריצ'י ל"משימה בלתי אפשרית". מתוך "מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה"
לצוות של פורצ'ן חוברים אשת המחשבים חדת הלשון שרה פידל (אוברי פלאזה – שהקריירה שלה עלתה השנה הילוך רציני) ו-ג'יי ג'יי (הראפר באגזי מאלון) שחוץ מהיותו שחום עור, ובעל כישורים מצטיינים בכל מה שנדרש ממנו לבצע, הוא דמות שטוחה לחלוטין. בנוסף הם צריכים לצרף לצוות גם כוכב סרטי אקשן הוליוודיים, ללא כל ניסיון קודם בפעילות ריגול ב"עולם האמיתי", בשם דני פרנצ'סקו (ג'וש הארטנט). המעריץ המושבע ביותר של פרנצ'סקו הוא סוחר הנשק גרג סימונדס (יו גרנט בהופעה המוצלחת והמשעשעת של הסרט) שפיתח עניין אובססיבי בכוכב. פורצ'ן ואנשיו משתמשים בפרנצ'סקו בכדי לחדור לעולמו של סימונדס – להלן "תרגיל המלחמה" בשם הסרט. אלמנט עלילתי זה מעניק לריצ'י שלל הזדמנות לדאחקות על חשבון הברומנס המתפתח בין פרנצ'סקו וסימונדס.
ריצ'י ושני התסריטאים השותפים אייבן אטקינסון ומארן דייויס (שיתוף פעולה שלישי שלהם עם ריצ'י) לא מנסים להסתיר את העובדה שאין כאן תעלומה אמיתית או מסר בעל עומק שעתיד להתגלות. לכן הקהל מוזמן לשחרר ולא לצפות לרצף עלילתי קוהרנטי. לא אחת ריצ'י משתמש במנגנונים נרטיביים מורכבים, שנעים קדימה ואחורה בזמן, ומציגים פרטים שהוסתרו ושכעת מוצגים מפרספקטיבה חדשה. ברוב המקרים התחכמויות אלו הופכות את העלילות לסבוכות מבלי שהדבר יהיה באמת מוצדק. לעיתים נדירות, כשהוא יותר מדוד ומאופק (למשל ב"שומר טינה"), זה עובד לא רע.
"במבצע פורצ'ן" העלילה מתקדמת באופן כרונולוגי, כאשר לדמויות (ולכן גם לצופים) מסתבר פעם אחר פעם, לעיתים בצורה מגושמת למדי, מה צריכים להשיג עכשיו, מה המשמעות של מה קרה הרגע או מה שקורה לנגד עינינו. התחושה היא שבאולפנים שהפיקו את הסרט (מירמקס ו-STX) הקפידו להדגיש בפני ריצ'י והתסריטאים שלו שהסרט צריך "להיות ברור" לצופים.
2 צפייה בגלריה
מתוך "מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה"
מתוך "מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה"
עוד מאותו הדבר. מתוך "מבצע פורצ'ן: תרגיל מלחמה"
חרף השימוש המתמיד בתדרוכים לצופים העלילה רחוקה מלהיות מהודקת. נראה שריצ'י ושות' שואפים להתקדם מסצנה גדולה אחת לאחרת, עם מינימום של בזבוז זמן על פיתוח דמויות, או ביסוס מינימאלי של סבירות. התקדמות מתמדת שלא תאפשר לקהל רגע לנשום, כי אז הם עשויים להיות מוטרדים מכך שאין שום דרך סבירה להגיע ממה שהיה בסצנה הקודמת למה שמתחולל בסצנה הנוכחית. סביר להניח שאלו שיגיעו לסרט עם צפייה למה שגאי ריצ'י יודע לעשות – לא יוטרדו מכך יותר מדי.
"מבצע פורצ'ן" צולם בתחילת 2021 באנגליה, טורקיה וקטאר, ותאריך ההקרנה נקבע לפברואר 2022. אבל אז פרצה המלחמה באוקראינה, והמחשבה להעלות למסכי בתי הקולנוע סרט שבו יש כמה דמויות לא מלבבות של אוקראינים עוררה חשש באולפנים שהפיקו אותו. זו הייתה החלטה אידיוטית. דמויות האוקראינים, כמו כמעט כל דמות בסרט, מופשטות לכדי קריקטורה, במקרה זה קריקטורה של "רעים מזרח אירופאים גנריים". קשה להאמין שיותר מדי צופים היו מוטרדים מהפגיעה בכבודם של בני העם האוקראיני, גם אם הם חשים הזדהות עם מאבקם. אחרי כמעט שנה נמאס לבעלי זכויות ההפצה של הסרט ברחבי העולם לחכות לרגע שבו יהיה מותר להקרין אותו. הצופים בארה"ב יוכלו לראות את הסרט בעתיד באחד משירותי הסטרימינג.
כגרסת גאי ריצי לסרטי "משימה בלתי אפשרית", "מבצע פורצ'ן" הוא בידור סביר, במיוחד אם מגיעים אליו ללא ציפיות מיוחדות. זה מה שהוא אוהב לעשות, ובמידה בהחלט סבירה גם יודע לעשות. אין כאן יומרות גדולות, או התחכמויות מייגעות יתר על המידה, אבל, מצד שני, גם אין מתח, או הפתעה אמיתית. סטרימינג עם מסך 4K גדול בהחלט עשוי להיות אפיק אידיאלי לצריכת הסרט.