רבקה קרמר, כוכבת להקת הצ'יזבטרון, הלכה לעולמה אתמול (א'), והיא בת 94. היא תובא היום למנוחות ב-17:00, במושב בני ציון שבו התגוררה.
1 צפייה בגלריה
רבקה קרמר
רבקה קרמר
רבקה קרמר
(צילום: מוטי קמחי)
קרמר הייתה הסולנית בכמה מהלהיטים הגדולים של הלהקה הצבאית, בהם "הן אפשר", שכתבו חיים חפר והלחין דוד זהבי, ונחשב לאחד הלהיטים הבולטים של אותה תקופה, "זה הכול עניין של אופי" ו"שיר אפור". לימים השתתפה בתפקיד קטן בסרט "הלהקה", ועד השנים האחרונות התנדבה בבית הפלמ"ח בתל אביב.
"אמא האהובה שלנו נפטרה מזקנה יתרה, והייתה מוקפת בבני משפחתה האוהבת", אומרת בתה יעלי טל. "עד חצי השנה האחרונה היא חיה חיים מלאים ומאושרים, והייתה מעורבת ורלוונטית, ופעילה בבית הפלמ"ח. היא הוזמנה לשיר בכל אירוע שקשור לפלמ"ח ולתקופתה, ועשתה את זה בהנאה גדולה. היא אחרונת חברי הלהקה המפוארת שנשארה בחיים ונשאה את הדגל והתואר הזה בכבוד, והעבירה את המורשת לדורות הבאים, וגם לי ולנכדיי. הדור שלה יצר מדינה ותרבות, ואני גאה שאמא שלי הייתה חלק מזה".
קרמר, ילידת ליטא, ששם משפחתה המקורי היה מדניק, עלתה לארץ בגיל שלוש ולמדה מוזיקה אצל המלחין דניאל סמבורסקי ("שיר העמק", "רוץ בן סוסי"). בשנת 1947 הציע לה במאי הצ'יזבטרון שמואל בונים, שהכיר אותה, להצטרף ללהקה ולהחליף את אוהלה הלוי, שנפצעה כשעלתה על מוקש. "הצ'יזבטרון הייתה הלהקה בה"א הידיעה בגלל נעמי פולני, שייקה אופיר ואליקום שפירא", אמרה. "התמזל מזלי שהייתי חלק מההרכב הזה, והשמחה הזאת העשירה את חיי".
קרמר הותירה אחריה שלוש בנות, יעלי (יעל-לי), תימי (תמנע) ואפי (אפרת) ונכדים.