יותר מ-60 שנה אחרי שהחטוף עמירם קופר ז"ל, שנהרג בשבי חמאס כשהיה בן 86, כתב את השיר "שיבולי פז" במיוחד לאירועי חג החמש לקיבוצו ניר עוז, צובר השיר פופולריות והופך להיות להיט ריקודי ואירועי שבועות השנה.
הקאמבק של "שיבולי פז" בקיבוץ משמרות
(צילום ועריכה: באדיבות קיבוץ משמרות)
"החלטנו לשלב את השיר 'שיבולי פז' של עמירם קופר ז"ל כשיר מוביל בטקס ביכורי התינוקות המסורתי שמקיימים אצלנו", סיפרה שרה בייטל, רכזת התרבות של קיבוץ משמרות. "בשנים הקודמות נהגנו לשלב שיר אחר בטקס שלנו, השנה החלטנו לשלב את השיר הזה כדי להנציח את זכרו של קופר ז"ל שנחטף מביתו ב-7 באוקטובר ונהרג בשבי החמאס.
"בחרנו בשיר עוד לפני שנודע שהוא נהרג, כדי להזכיר לכולנו שעדיין יש חטופים בעזה והשמחה לא תהיה מלאה כל עוד לא יחזרו כל חטופינו לבתיהם, זו הייתה של וועדת תרבות עם הכוריאוגרפית יעל שי, ונראה לנו שפתחנו מסורת חדשה ונשאיר את השיר המיוחד הזה גם לשנים הבאות, השיר מבטא את הסולידריות שלנו עם קיבוץ ניר עוז והרצון שלנו לחזק את אחינו ואחיותינו בניר עוז".
"אבא כתב את השיר לרגל חג החומש כשקיבוץ ניר עוז חגג חמש שנים להיווסדו", סיפר רותם קופר, בנו של עמירם ז"ל. "הוא נוצר יחד עם יענק'לה שגיא, כשהוא היה ש"ש בעין השופט. אבי הוסיף את המילים - הוא כתב הרבה עוד משנות נעוריו והמשיך לכתוב בכל שנות חייו. רבים משיריו נגעו בהוויה המקומית ובחקלאות וזה השיר הכי מפורסם שלו, הוא שיר קליט. אני עוד זוכר את התקליט שנקרא 'שיבולי פז' מילדותי. זה מחמם את הלב שקיבוצים רבים מתייחסים לשיר והוא ידוע מאוד מאז ששרו אותו בגבעטרון, זו תהיה הנצחה מכובדת לזכרו של אבא, זה היה גורם לו נחת מסוימת".
1 צפייה בגלריה
אלמנט החטופים עשוי מתשעה טון של חציר בכפר מסריק לקראת הטקסים המסורתיים בקיבוצים
אלמנט החטופים עשוי מתשעה טון של חציר בכפר מסריק לקראת הטקסים המסורתיים בקיבוצים
אלמנט החטופים עשוי מתשעה טון של חציר בכפר מסריק לקראת הטקסים המסורתיים בקיבוצים
(צילום: עודד רוזנקיאר )
עומר נרי, רכזת התרבות של קבוצת שילר, תיארה "זו הפעם הראשונה שנעלה את ריקוד 'שיבולי פז' בטקס הביכורים של שבועות בקבוצת שילר, זה ריקוד שעולים בו הילדים הבוגרים שלנו חבורת הנעורים ט-י"ב עם סרטים צהובים ובחולצות שקוראות להחזרת החטופים ואז ינוגן השיר שיבולי פז, עד היום היו שירים אחרים, מהרגע שנודע לנו שהוא נהרג בשבי חמאס קיבלנו החלטה להנציח את עמירם קופר ז"ל באמצעות השיר שהוא חיבר לפני עשרות שנים, אני מעריכה שהשיר הזה יהפוך למסורת בכל חג שבועות ולמיטב ידיעתי בקיבוצים רבים אימצו את השיר כמוטיב מרכזי בטקסי שבועות".
ליאור שמחה, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, הוסיף: "השיר "שיבולי פז" שכתב עמירם קופר ז"ל זוכה לחיים חדשים בקיבוצים רבים, שבוע אחרי היוודע דבר הירצחו בשבי האויב. זו המחשה מצמררת שחייבים להחזיר את כולם עכשיו. חג הביכורים הוא החג המרכזי שלנו. השנה נציין ונתגאה אבל לא נחגוג כי עברנו כעם אסון לאומי ויש עדיין 120 חטופים, אחים שלנו שחייבים לחזור. בטקסים בכל הקיבוצים זה יהיה המוטיב המרכזי".
טקסי חג השבועות בקיבוצים יתקיימו בצל אסון 7 באוקטובר והמלחמה. בכל הקיבוצים יתקיימו מיצגים הקוראים להחזרת החטופים, הטקסים יערכו בצל הכאב על הנרצחים והנופלים, והמאבק להחזרת החטופים שיקבל ביטוי בתפאורה, בהנחייה, בתהלוכת הטרקטורים, בריקודים ובשירים. הקיבוצים המפונים יעשו את החג בקיבוצים עורפיים. 56 קיבוצים בנגב המערבי ובצפון פונו למלונות ומגורים זמניים ושיאו המרגש של הטקסים הקיבוציים הוא הצגתם על הבמה של הורים עם התינוקות שנולדו בקיבוץ מאז חג השבועות הקודם.