השבוע מתקיים בלונדון סרט - פסטיבל הקולנוע הישראלי. הפסטיבל במתכונתו הבריטית נוסד לפני 13 שנים ומאז גדל והתפתח למדינות נוספות בעולם, בהן הולנד, גרמניה, צ׳ילה, ארגנטינה וספרד וכיום נחשב לפסטיבל הסרטים הישראלי הגדול בעולם.
הפגנות מחוץ לפסטיבל הקולנוע הישראלי בלונדון
(צילום: שירית גל )
השנה היחס העוין שחווים יהודים וישראלים בעולם לא פסח על הפסטיבל שנאלץ להתמודד עם אתגרים לא פשוטים כמו ניסיונות לבטלו, ביטול הקרנות, איומים בהפגנות - כולל איומים אישיים על משתתפי הפסטיבל ומשתפי פעולה איתו. למרות הקושי, הפסטיבל מתקיים במתכונתו כשבין האורחים השנה ניתן למצוא את ששון גבאי, ריימונד אמסלם, אקי אבני, ידין גלמן, נלי תגר, גלית הרשקוביץ ולירז חממי.
בעוד אירוע הפתיחה של הפסטיבל (ג"נ - כתבת ynet שירית גל היא מחברי הוועד בו), שהתקיים בחמישי האחרון, עבר ללא פרובוקציות מיוחדות, את פני אורחי הסרטים ורוכשי הכרטיסים להקרנות שהתקיימו הערב בצפון לונדון - כבר קידמו מפגינים. די מהר, הגיעה המשטרה ואף הגיעו מספר לא מבוטל של תומכי ישראל שקיימו הפגנה נגדית.
2 צפייה בגלריה
פסטיבל הקולנוע הישראלי בלונדון
פסטיבל הקולנוע הישראלי בלונדון
מחאות מחוץ לפסטיבל הקולנוע הישראלי בלונדון
(צילום: שירית גל)
"בעוד אנחנו שואפות לדיאלוג, הידברות ודו-קיום, המפגינים, שלרובם אין נגיעה לסכסוך וגם אין ידע עליו, מתרכזים באלימות וסתימת פיות אגרסיבית", מסרו אודליה הרוש ופטי הוכמן, מייסדות הפסטיבל. "ביטול תרבות זה הטרנד הפופולרי כרגע, ואנחנו לא מתכוונות להיכנע לו. ללמוד על מדינה דרך קולנוע זה כלי להבנה והדברות, והם לא מעוניינים בזה. אחת ממבקרות הפסטיבל, שהיא ממשפחות החטופים, ניסתה להידבר עם המפגינים, אולם לא נראתה מצידם כל היענות או שיתוף פעולה - נהפוך הוא, המפגינים המשיכו לצרוח מעליה באלימות".
"דווקא בתקופה הזו שמנסים לבטל אותנו וקוראים תיגר על הישראליות והיהדות, זה הזמן לעמוד מולם בכל העולם, בראש מורם, עם מגן דויד, סיכת החטופים והאמירה של הקולנוע הישראלי", קבע השחקן ידין גלמן, מאורחי הפסטיבל עם הסרט "ארוגם ביי" של הבמאי מרקו כרמל.
2 צפייה בגלריה
פסטיבל הקולנוע הישראלי בלונדון
פסטיבל הקולנוע הישראלי בלונדון
ידין גלמן בפסטיבל הקולנוע הישראלי בלונדון
(צילום: שירית גל)