עצומה חדשה שעליה חתמו יותר מ-1,800 אנשי ונשות תעשיית הקולנוע - ובהם גיא נתיב, ארי פולמן, ניר ברגמן, רני בלייר, לימור פנחסוב יו"ר איגוד הבמאים, דנה מודן, הבמאית טל גרניט, הבמאי ארז תדמור והשחקנית אסתי זקהיים - דורשת משר התרבות מיקי זוהר לעצור את ה"הפיכה הקולנועית", שלדבריהם תבוא לידי ביטוי באמצעות חקיקה מחודשת של חוק הקולנוע בהובלת משרד התרבות.
2 צפייה בגלריה
גיא נתיב, אסתי זקהיים וארי פולמן
גיא נתיב, אסתי זקהיים וארי פולמן
גיא נתיב, אסתי זקהיים וארי פולמן
(צילום: רפי דלויה, AP, Gettyimages)
כפי שפורסם ב-ynet, הרפורמה המדוברת של משרד התרבות הינה תיקון למבחני התמיכה בתחום הקולנוע, אשר כולל שיטת ניקוד חדשה שתשנה את תפקודן של קרנות הקולנוע, ותשנה את האיזון הקיים בין הישגים מסחריים לבין הישגים אמנותיים. על פי התיקון, התקציב אשר יועבר לקרנות הקולנוע ייקבע על פי קריטריונים שלפיהם יינתן ניקוד גבוה יותר על תמיכה בסרטים מסחריים שצפויים להצליח יותר בקופות, זאת בניגוד לסרטים שאולי הפוטנציאל הרווחי שלהם יותר נמוך - אולם עשויים להצליח בפסטיבלי קולנוע בינלאומיים ולהניב פרסים נחשבים.
"בחודשים האחרונים מוביל משרד התרבות הפיכה קולנועית דרך תקנות חדשות לחוק הקולנוע, שמשמעותן סופו של הקולנוע הישראלי", כך נכתב בעצומת הקולנוענים, שבין חותמיה ישנם גם ערן קולירין, עידית טפרסון, ידידיה ויטל, דנה מודן, אפי בן צור, שלומי אלקבץ, איתן גרין, יובל שרף, שבי גביזון, איתן גרין, משה רוזנטל, ג'ולי שלז, הצלם אמנון זלאייט ודורון צברי.
"במסווה של תיעדוף הצלחה מסחרית מאיים שר התרבות להשתלט על תוכן היצירה ועל קרנות הקולנוע. ההפיכה הזו דורסת את כל סוגי הקולנוע, החל מקולנוע עלילתי ודוקומנטרי וכלה בסרטים קצרים, סרטי סטודנטים, סרטי אנימציה ומועדי פיתוח. עבור היוצרות ויוצרים, בין אם הם בעלי ותק או בתחילת דרכם, תיחנק כל אפשרות ליצירה. במשך שנים הקולנוע הישראלי סיפר את הסיפור של כולנו. לאחר הרפורמה ייעלם הסיפור ואיתו גם תעשיית הקולנוע שמפרנסת מאות אלפים. כל אלה נעשים בזמן מלחמה, כשאין לציבור קשב או יכולת אמיתית לבחון את הדברים בקצב המתאים.
"אנו החתומים דורשים ממשרד התרבות והעומד בראשו לעצור את ההליכים ההרסניים האלה לתעשייה קטנה - הנאבקת ממילא לשמר את התרבות הישראלית - ושמצליחה לזכות בלב הקהל הישראלי ומביאה הצלחות וכבוד לעולם התרבות בישראל".
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"דורשים ממשרד התרבות והעומד בראשו לעצור את ההליכים ההרסניים האלה". מיקי זוהר
(צילום: עוז מועלם)
בשיחה עם ynet, סיפר הבמאי זוכה האוסקר גיא נתיב ("סקין", "גולדה"): "ההפיכה התרבותית ב-2024 ממשיכה את המדיניות החשוכה של הממשלה הכושלת, הקיצונית והמשיחית הזו. הסירוס החל בתקופתה של מירי רגב וממשיך גם עכשיו. אמנים זקוקים לתמיכה כלכלית חופשית לא לצנזור וקטרוג".
"בעיניי זה לא הזמן לשינויים כל כך משמעותיים בתחום הזה, שרק מתאושש ממשבר הקורונה שפגע בו קשות", הוסיפה הבמאית טל גרניט, מיוזמות העצומה, בשיחה עם ynet. "לעשות רפורמה בעת מלחמה, כאשר אף אחד לא קשוב לפרטיה ולהבנה של כל הסוגיות בה, זו בכיה לדורות. אנחנו מבקשים כרגע לעצור את כל המהלך הזה ולבחון מחדש את הדברים בעת שהיא אינה עת מלחמה. הייתי שמחה אם השר היה משתמש בהשפעתו הרבה על מנת להחזיר את החטופות והחטופים ולדאוג למפונים ולמפונות מהצפון והדרום".
ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "מבחני התמיכה החדשים בתחום הקולנוע יצאו לא מכבר להערות הציבור בהתאם לתהליך הנדרש. אין ספק כי כל שינוי כזה או אחר מביא איתו חששות רבים וזה טבעי ומובן. השר מביא לציבור בשורה גדולה בתחום זה כמו גם שינוי בתקציבו שלא עודכן מזה שנים, כל זאת תוך ראיית הציבור וטובתו לנגד עיניו, כמו גם תמיכה גדולה ליוצרי, מפיקים וכל מי שתעשיית הקולנוע חשובה לו. לאחר שנדון בהערות הציבור ובשיתוף מועצת הקולנוע נפרסם את מבחני התמיכה החדשים ונסבירם לציבור ולא מפרספקטיבה צרה. המשרד סבור כי לאחר תהליך זה תעשיית הקולנוע הישראלי תמשיך ליצור ולפרוח לטובת הציבור ולטובת הענף".