לאודישן ב"הישרדות" הגיעה אלה איילון דרך סוכנות הדוגמנות שייצגה אותה. זמן קצר אחרי שיצאה מהחדר, היא מעידה, קיבלה את שיחת הטלפון שבישרה לה שהיא תהיה חלק מהעונה הבאה של תוכנית הריאליטי המצליחה. "הם רצו להכניס אותי למשבצת של הדוגמנית, בדיעבד אני רואה את השאלות המנחות שהיו לי באודישן. הם רצו לבנות את הסיפור, עם שאלות כמו 'איזה בחורים אני אוהבת'. עניתי שאני אוהבת גבר אלפא עם שרירים וקעקועים. שמתי לעצמי רגל כשאמרתי את זה, כי באי נולד סיפור אהבה מבחינתי".
6 צפייה בגלריה
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
"איזו התעללות, יש לי דמעות בעיניים עכשיו". אלה איילון
(צילום: אור דנון)
בזמן שהתוכנית שודרה היא הגדירה את מערכת היחסים עם ישראל אוגלבו כשל "אחים", אבל היום במרחק הזמן היא מגלה: "התאהבתי בישראל. הייתי ילדה שהתאהבה על אי, לא שקרה שם משהו, כן? אבל הייתי במצוקה וזאת הייתה הנחמה שלי. הרגשתי שדוחפים אותי מאוד לכיוונו. היו שאלות מההפקה 'מה עם ישראל?', 'נו, קורה משהו?' הם היו מכוונים חד-משמעית".
מה זאת אומרת? "אני אתן לך סיטואציה: ישראל זכה במשימה שהפרס שלה היה מקלחת. בהפקה עצרו את הצילומים ואמרו, 'יש לנו הודעה - הגבר שזכה במשימה יכול לבחור אישה והאישה יכולה לבחור גבר'. ההפקה מאוד דחפה כדי שיקרה שם סיפור. אני הייתי ילדה מאוהבת, ומבחינתי היה, כן. הייתי בזוגיות בארץ, ואני בן אדם כל כך נאמן, ניסיתי להדחיק את כל מה שהרגשתי על האי".
איך הם לא הראו את הרגשות שלך לישראל? "הסוכנות ממש שמרו עליי. הם אמרו שיש לי בן זוג בארץ, ובסופו של דבר הוא היה אמור להגיע לאי עם טבעת! הסוכנת שלי ניסתה לעצור את זה בכל דרך שהיא, כי היא שמעה שמועות שיש לי רומן. הייתה התערבות מהסוכנות שלי שאמרו 'אל תיתנו לזה לקרות', וזה לא קרה בסוף. תחשוב איזה עוול מטורף - אני נמצאת בסוג של תהפוכות נפש על אי ואמורים לבוא לשם להציע לי נישואים. לא היה לי כל מושג על האי שזה מה שקורה".
בהפקה ידעו שאת מתאהבת בישראל, והם נתנו אפשרות לבן זוג שלך להגיע ולהציע לך נישואים? "אני לא יודעת אם הם גרמו לבן זוג שלי בזמנו להגיע לאי עם טבעת, אבל בוא נגיד ככה שהם לא עצרו את זה, מזעזע. עדיין לא הייתי בן אדם בוגר שיודע להתמודד. איזו התעללות, יש לי דמעות בעיניים עכשיו. התעללו בי. אני ילדה שעברה התעללות".
כתבות נוספות במדור טלוויזיה:
איך הרגשת כשחזרת לארץ בסיום הצילומים? "אני זוכרת שכשחזרתי מהאי אמרתי שהרגשתי כמו אמזונה. אמרתי שהייתי אסטרטגית, שזכיתי במשימות, הרגשתי כמו אלילה. אבל אז, מהפרק הראשון אתה מתחיל לקבל תמונה של ילדה שמתנפלת ומתנכלת למבוגרים ומתנהגת כמו בריונית".

"מאז הישרדות אני לא מתפרנסת בארץ בשום צורה"

מאז ועד היום למעשה, איילון - שהייתה בת 22 בעת הצילומים וכיום בת 25 - לא מצליחה לתקן את התדמית שדבקה מאז העונה ההיא של תוכנית הריאליטי ב-2020. היא מעידה שחוותה דיכאון וחזרה לגור עם הוריה בזמן שידור התוכנית. כשהתקשתה מאוד לקבל עבודות דוגמנות, נאלצה לחיות מחסכונות.
6 צפייה בגלריה
אלה איילון
אלה איילון
"הגעתי ל'הישרדות' במטרה לקבל את האהבה והתמיכה - וקרה ההיפך". אלה איילון
איילון הייתה מהדמויות הבולטות ביותר בעונה ההיא - הצליחה להגיע רחוק יחסית, עברה את המשימות בצורה יפה ולקחה חלק באסטרטגיות. אבל לצערה, היא בלטה גם בגלל מספר תקריות בולטות, שעליהן הקפידה להתנצל אחר כך. אחרי שדוד דביר כינה אותה מפונקת היא השיבה לו: "מי אתה חושב שאתה, שתגיד לי מפונקת?", שאלה איילון, "אתה הזקן המבוגר פה שאף אחד לא סופר אותו, וכל החיים אתה תהיה מקום אחרון". גם כשכינתה את המתמודד בני ברוכים "לוזר", התמודדה עם ביקורת רבה. מאז, כאמור, איילון הספיקה להתנצל ולקחת אחריות על דבריה, אולם את החמלה היא לא ממש קיבלה ובחודשים האחרונים עברה להתגורר בלוס אנג'לס.
למה עזבת לארצות הברית? "מאיפה להתחיל? בוא נגיד שאני מגיל צעיר חיה סוג של חיים שנעים על הקו. מגיל 16 התחלתי לעבוד כדוגמנית באירופה עם תמיכה מלאה של המשפחה, ומגיל 17 התחלתי לטוס לבד. כמעט שלוש שנים עברו מאז שהשתתפתי ב'הישרדות' ואני מרגישה שאני לא מוצאת את עצמי בארץ וכל העבודה שלי מגיעה מחו"ל - מאירופה ובעיקר מארצות הברית. מאז 'הישרדות' אני לא מתפרנסת בארץ בשום צורה, לא מטיקטוק, לא מאינסטגרם ולא מקמפיינים רגילים".
ולפני "הישרדות"? "התפרנסתי בצורה הכי טובה שיש. להגיע למקום של אפס עשייה יוצר סוג של תסכול ומחשבות של 'אני לא שווה מספיק'. אבל כן אגיד שאני בן אדם מאוד מאמין ואמביציוזי. אני הגעתי ל'הישרדות' במטרה לקבל את האהבה והתמיכה - וקרה ההיפך. נוצר נזק".
6 צפייה בגלריה
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
"ניצלו את חוסר ההבנה שלי בטלוויזיה ואת חוסר ההבנה מה זה הולך לעשות לי אחרי זה". מתוך "הישרדות"
(צילום: אור דנון)
איילון מעידה שכבר עם תחילת שידור התוכנית קיבלה תגובות על האופן שבו יצאה אחרי העריכה. "בהתחלה זה לא כזה הפריע לי, התגובות היו מצחיקות. אבל אחר כך זה כבר לא הצחיק כי בהפקה התחילו למחזר טסטמוניאלס (ראיונות מול מצלמה, ר"ב). יושב מולי אדם ששואל אותי שאלות מנחות לגבי המשימות שהיו יום לפני או שבוע לפני זה. באמצע הלילה מעירים אותנו ומתחילים לירות עלינו שאלות, לפעמים אתה חוזר אחרי מה שהם אומרים. הם אומרים דברים ואומרים לך 'תחזרי אחרי'".
אמרו לך ממש "תחזרי אחרי"? "סוג של. הם מתמללים אותך מרוב שאת לא שם. 'את זוכרת מה היה? בואי אני אזכיר לך'. ואז את מדקלמת את מה שהם אומרים. אני כן זוכרת את זה שהיו אומרים לי 'בואי תגידי את זה ככה כדי שזה יהיה יותר מצחיק' או 'כדי שיכניסו את הקטע שלך לטלוויזיה'. זה אנשי תוכן שיושבים מולי ואומרים את זה".
באותו רגע את מודעת למה שאת אומרת? "אני מודעת, כן".
אז אם את מודעת למה שאת אומרת, את יכולה להגיד שאת לא רוצה לחזור אחריהם. את אדם בוגר. "אף אחד לא הכריח אותי. אבל הם ניצלו סיטואציה, ניצלו את חוסר ההבנה שלי בטלוויזיה ואת חוסר ההבנה מה זה הולך לעשות לי אחרי זה".
את באת מבחירה לריאליטי ומבחירה גם חזרת אחרי מה שאמרו לך. ההפקה אשמה בזה? "ההפקה מסירה כל אשמה וזה נטו עליי, אני לקחתי אחריות והתנצלתי. הם ניצלו אותי כדי ליצור טלוויזיה מגניבה על חשבוני. אני זוכרת שהייתי בוכה ושקמפיינים בוטלו לי. אחרי כל מה שההפקה הבטיחה - אף אחד לא היה איתי ברגע הזה. כשהיו מזמינים אותי לתוכניות שלהם, אז הם היו שומרים אותי לסוף. הרגשתי שמשתמשים בי".
6 צפייה בגלריה
מתוך "הישרדות"
מתוך "הישרדות"
"הייתי בתוך סרט שלא נגמר של מניפולציות". מתוך "הישרדות"
(צילום: אור דנון)
באותה נקודת זמן הרגשת ש"הישרדות" הרסה הלך את החיים? "חד-משמעית כן. לא ראיתי אופק, חוץ מהקריירה שהייתה לי בחו"ל. הפסדתי קמפיינים ענקיים בגלל 'הישרדות' - מחוזה של חברות מזון, נדל"ן, חברות אופנה. ניסינו לדבר עם ההפקה, הם התנערו מזה בכל צורה, הם אמרו שזאת הייתה ההתנהגות שלי ושאני אקח אחריות. איזה תשובות קשות לילדה, לא ניסו לעזור לי. הדבר היחיד שהובטח לי זה באמת פרק נוסף של 20 דקות ששודר ושקראו לו 'אלה מבקשת סליחה'. שם בעצם הראו את החיים שלי ואת המשפחה, אמא שלי הייתה שם, וסיפרתי את הסיפור שלי. זאת הייתה ה'סליחה' של ההפקה על העוול שנעשה לי. תוך כדי הפרק שידרו את הקטעים הכי נוראיים כביכול".
מההפקה יכולים להגיד: "זו את שקראת לבני 'לוזר', זו את שלא כיבדת את דוד דביר, לא אנחנו. אז מה אנחנו אשמים"? "מההפקה אמרו לי 'למה את מבקשת סליחה על ההתנהגות של דוד?', אחרי שהעונה נגמרה הם עוד ניסו לסכסך. ניסו לעשות סולחה בתוכניות שונות ומההפקה אמרו לי, 'הוא זה שצריך לבקש סליחה, הוא זה שהלך אחרייך באי וניסה להוציא אותך מדעתך וקרא לך מפונקת'".
את מרגישה שעשו לך מניפולציות? "מה זה מניפולציות? הייתי בתוך סרט שלא נגמר של מניפולציות. ויודע משהו? בסופו של הקטע שדוד קרא לי 'מפונקת' וניסה לרדת עליי ולהקניט אותי מול כל השבט, הוא בא וטפח לי על השכם ואמר לי 'כל הכבוד, עשינו טלוויזיה'. זה שיגע אותי. הוא היה חלק מהסצנה. הם אמרו לו: 'לך תדליק אותה'".
את מניחה שהם אמרו לו "לך תדליק אותה" או יודעת? "לא מניחה. אני יודעת. לא אשכח את המשפט הזה, 'עשינו טלוויזיה'".
דוד דביר מסר בתגובה לדבריה של איילון: "אני אמרתי את זה בהתאם לסיטואציה שהיא קיטרה כל הזמן ואמרתי 'את כל כך מפונקת, זו תוכנית טלוויזיה'. ואז היא אמרה לי את המילים שאמרה. אף אחד לא שלח אותי, ואם היו מנסים לא היו מצליחים. אני לא אדם כזה ממושמע. בחיים לא יגידו לי ככה או ככה. זה לא אני, אני לא אעשה את זה".

"אין אור בקצה המנהרה"

איילון מעידה כי במהלך העונה חוותה תקופה קשה במיוחד. "הייתי בדיכאון, הרגשתי שכל שיחת טלפון מהסוכנות שלי מרעידה לי את הנפש - אני מצפה לשמוע משהו טוב ואני שומעת רק דברים רעים, עוד משהו נופל, ואין תקווה, אין אור בקצה המנהרה. במשך שנתיים! זה הרס לי את החיים. כשחזרתי מהאי הייתי בוכה המון, ירדתי המון במשקל - משהו כמו 10-8 קילוגרמים ממצב של תת משקל כבר - סכנה ממשית לבריאות שלי. חשבתי שאני הולכת למות, כתמים שחורים בידיים וברגליים, הרגשתי בן אדם חולה. לא הייתי מאושרת בשום צורה, הרגשתי שאני הולכת למות. תוסיף לזה שנדבקתי בקורונה בדיוק בשיא, והייתי בטוחה שאני הולכת למות. בכל זה, אני הולכת להפקה והם מתנערים מילדה במצוקה".
6 צפייה בגלריה
אלה איילון
אלה איילון
"לא הייתי מאושרת בשום צורה, הרגשתי שאני הולכת למות". אלה איילון
(מתוך עמוד האינסטגרם)
אבל ממה מתפרנסים במשך שנתיים? "חזרתי להורים והתפרנסתי מעבודה בחו"ל, אבל זה גם לא היה פשוט כי הייתה קורונה - זאת הייתה תקופה קשה. שברתי הרבה חסכונות. הרגשתי הכי מושפלת בעולם, הרגשתי בתחתית, שזה לא מגיע לי, הרגשתי נבגדת, חייתי בסרט רע. הרגשתי שאני לא מבינה איך הגעתי למצב כזה. לא משנה מה עשיתי זה היה נגדי".
כלומר הם באו עם תבנית מסוימת על אלה? "כן, הגעתי לאי כשלדעתי כבר יש עליי דמות כתובה - איך היא הולכת להיות ומה היא הולכת להגיד. שאלות מנחות. הם היו שואלים אותי נגיד, 'אלה, כשאת מגיעה לאודישן בלונדון - איך את מציגה את עצמך?' ואז אני מציגה את עצמי באנגלית. אותך אני שואלת, מה זה קשור עכשיו? ואת הקטע הזה הם היו מכניסים במקום אחר כדי ליצור רושם על הדמות המגוחכת שיצרו לי שם. ואתה יושב מול בן אדם, ועונה לשאלות שלו. נפלתי בפח שלהם. חשבתי שזה מצחיק כי אמרו לי שזה מצחיק. אני זוכרת פעם שאלינה לוי התקשרה אליי ואמרה לי 'אני בהלם'. היה פרומו שלה שהיא אמרה 'איזה שרירים, הכול במקום' - היא דיברה על ירדן ג'רבי והם שיבצו את זה כאילו היא אמרה את זה על עידן חביב, עם ויזואליה שלו בזמן שהיא אומרת את זה".
את מתארת חוויה לא פשוטה מבחינתך. למה לא סיפרת את זה בזמן אמת? "הרמתי ידיים. ברחתי, אף אחד לא היה במקום של להקשיב לי, אנשים היו תוקפניים. עזבתי את הארץ בגלל 'הישרדות', החלטתי לעשות מעבר ולעזוב. עכשיו יש לי בן זוג פה, אז הגעתי לביקור. השורדים ידעו שעושים לי עוול, כולם אמרו לי שישכחו, אבל אנשים לא שכחו. אמרתי למישהי מההפקה 'הרסתם לי את החיים', בכיתי את נשמתי והם אמרו לי 'הכול יהיה בסדר'".
אז את לא ממליצה ללכת לריאליטי. "חד משמעית לא. אני לא רואה שום דבר Real בריאליטי, זה פייק אחד גדול. אם תיפגש עם הרבה אנשים שהיו בריאליטי ותשאל איך זה להיות בריאליטי - הם יגידו לך שאין שום דבר אמיתי. הכול בולשיט. אולי הייתי עושה 'מחוברים' עם מאה אחוז שליטה בחומר, בלי משחקים. יחד עם זאת, אני לא בן אדם שמתחרט על הדרך שלו. בתור בן אדם זה מאוד ביגר אותי, קיבלתי ניסיון טלוויזיוני, קיבלתי אפשרות לחוות מה זה אלה על אי בלי יכולת לתקשר עם העולם; קפאתי מקור, נשרפתי בשמש, ירד עליי גשם, הייתי מורעבת, הלכו עליי חרקים בלילה, לא ויתרתי לעצמי אפילו יום אחד. אני בן אדם מאוד מאמין ואני מאמינה שלכל אחד יש מסלול ודרך בעולם, אם זה מה שהגעתי אליו כנראה שזה המסלול שלי בחיים. אם זה לא היה מצולם, אגב, הייתי הולכת ל'הישרדות' שוב בשביל החוויה האישית בלבד. לא כשזה מצולם".
6 צפייה בגלריה
אלה איילון
אלה איילון
"אני רוצה להגיד לבנות הצעירות שריאליטי זה לא אמיתי". אלה איילון
(מתוך עמוד האינסטגרם)
למה החלטת לספר הכול עכשיו? "אני מאמינה שאני באיזושהי שליחות בשביל בנות צעירות שרוצות להיות כוכבות ולהגיע לטלוויזיה ולהתפרסם, שידעו שהדרך הקלה והמהירה היא לא בהכרח הדרך הנכונה. אני חושבת שהשם שלי מתנוסס ברשתות החברתיות כסמל למישהי שעברה סוג של טראומה מריאליטי - איך ילדה כרתה לעצמה בור. גם לאחרונה, אחרי שהייתה סנסציה ב'האח הגדול' - אני לא אתייחס לשמות כדי שלא תהיה סוג של השוואה, כי אני לא אוהבת שמשווים מקרים - אני מעולם לא ניבלתי את הפה ומעולם לא קיללתי. אני רוצה להגיד לילדות שזה לא הגיל לגשת לריאליטי ואם תחליטו שכן - אז תגיעו כשאתן בוגרות יותר.
"תבינו ותלמדו מה זה ריאליטי, איך יכולים לכוון אותך להיות מישהי שאת לא ולבנות לך דמות משאלות פשוטות שישאלו אותך. שהבנות הצעירות ידעו לשמור על העקרונות שלהן, ידעו מה יוצא להן מהפה, איך הפקה יכולה לכוון אותך להגיד דברים שלא היית רוצה להגיד. ממש לשים לב לכל דבר, לא משנה כמה את עייפה או כמה את רעבה. בסופו של דבר, כל מה שיוצא לך מהפה יכול לשמש נגדך וזאת פשוט הזיה. הם משתמשים בזה ללא כל רחמים עם חוזים דרקוניים שאין לך מה להגיד. אני רוצה להגיד לבנות הצעירות שריאליטי זה לא אמיתי. מבחינתי, 90 אחוז פייק בריאליטי".
ומה עכשיו מבחינתך? "אני רוצה לחזור לארץ. אני כל כך מאוכזבת שאנשים לא מכירים אותי. קיבלתם רושם מוטעה, התנצלתי. אני התחננתי שתקבלו אותי בחזרה, עברתי סוג של בגידה ומניפולציה... אני הכי רוצה בעולם לקבל הזדמנות נוספת, אני כל כך אוהבת את ישראל ואת האנשים פה. זה הבית שלי. מלכתחילה הגעתי לכל המסע הזה של 'הישרדות' ולכל הבלגן הזה כי אני אוהבת את המקום הזה. אני לא רוצה לברוח. אני אוהבת את העשייה בחו"ל, אבל אני אוהבת את ישראל ורוצה להיות פה, אני מרגישה אבודה".
מה הכוונה אבודה? "אני בודדה שם. אתה יכול לראות אותי עם הכוכבים הכי גדולים, אבל בסופו של דבר אני חוזרת למיטת קומתיים בעובי דק כי אני שם כדי לעבוד ולהצליח. אני לא מתפנקת ואין אף אחד שיכין לי אוכל ויחבק אותי בלילה ויגיד לי מילה טובה. ואם היה לי יום קשה והחזיקו אותי בבריכת מי קרח לצורך קמפיין לבגדי ים, אני לבד".
מרשת נמסר בתגובה: "רשת מחבקת את אלה איילון ומאחלת הצלחה בהמשך דרכה".